بر اساس آنچه پیش از این مطرح کردیم و قائل شدیم که از نظرگاه دینی و نیز امیر مؤمنان علیه السلام، انسان در افعال ارادی خویش موجودی صاحب اراده است، در این جا نیز در تبیین رفتارهای انحرافی انسان، قائل هستیم که رویکرد یاد شده در کشف خاستگاه رفتارهای انحرافی و تبیین آنها، درستترین و رساترین تبیینهاست؛ هرچند، در همین جا نیز غافل از نقش و تأثیر عوامل و شرایط محیطی و اجتماعی و روانی و جسمانی نیستیم؛ ولی به هر حال، با توجّه به همهٔ اینها، به جهت این که انسان را دارای «اراده» و «قدرت اختیار و انتخاب» در هر شرایط و با وجود هر محرّک دیگری میدانیم، قائل هستیم که این، خودِ انسان است که سرانجام به انجام دادن رفتاری خاص و یا ترک رفتاری دیگر میپردازد.
بیان شواهدی از کلام امیر مؤمنان علیه السلام برای این گونه تبیینها، با توجّه به گفتارهای فراوان ایشان ـ که در مقام نصیحت و خیرخواهی و برحذر داشتن افرادی خاص و نیز عامّه مردم، از اتخاذ رفتارهای کجروانه وجود دارد ـ، ما را به این واقعیت رهنمون میسازد که اساس رفتارهای آنان را در انتخاب و گزینش خودشان میداند. برای نمونه، توبیخ کسانی از سوی علی علیه السلام که نه تنها از شرایط محیطی و اجتماعی، تأثیرپذیر نیستند، بلکه خود از جریانسازان جامعه به حساب میآیند، تأیید این مطلب است که نقش عوامل محیطی تا چه اندازه کمرنگ است، و بلکه این افراد هستند که با انتخاب شیوههای خاص رفتاری خود، محیط اجتماعی را در ابعاد رفتاری و ایجاد الگوها، رقم میزنند.
به نمونههای ذیل توجّه فرمایید:
الف. نامه به عبد اللّٰه بن عبّاس، فرماندار بصره
... فَاربَع أبَا العَبّاسِ، رَحِمَکَ اللّهُ، فیما جَری عَلی لِسانِکَ وَ یدِکَ