43
فرهنگ‌نامه نماز جماعت

چیزی نخواهند یا همراه ما در نماز جماعت ما شرکت کنند....
امام صادق علیه السلام فرمود: مسلمانان هم از خوردن و آشامیدن و ازدواج با آنها خودداری کردند تا این که آنان همپای مسلمانان به نماز جماعت حاضر شدند.۱

۵۴.امام علی علیه السلام: از نماز [کامل و پذیرفته] بی‌بهره است آن کس از همسایگانِ مسجد که فرصت و سلامتی دارد ولی در نمازهای واجب [به جماعت] شرکت نمی‌کند.۲

۵۵.امام باقر علیه السلام: هر که نماز جماعت را بی دلیل و از سر بی‌رغبتی به آن و بی‌رغبتی به اجتماع مؤمنان، رها کند، از نماز بهره‌ای ندارد.۳

۵۶.الكافی ـ به نقل از زراره و فضیل ـ: به آن حضرت [امام باقر علیه السلام] گفتیم: آیا نمازهای جماعت واجب‌اند؟ فرمود: نمازها واجب‌اند و به جماعت بودن همه نمازها واجب نیست اگر چه سنت (و آیین دینی) است. هر که از سر بی‌رغبتی به نماز جماعت و به اجتماع مؤمنان، آن را بی دلیل رها کند از نماز بهره‌ای ندارد.۴

1.. إنَّ أميرَ المُؤمِنينَ علیه السلام بَلَغَهُ أنَّ قَوماً لا يَحضُرونَ الصَّلاةَ فِي المَسجِدِ، فَخَطَبَ فَقالَ: إنَّ قَوماً لا يَحضُرونَ الصَّلاةَ مَعَنا في مَساجِدِنا، فَلا يُؤاكِلونا ولا يُشارِبونا ولا يُشاوِرونا ولا يُناكِحونا ولا يَأخُذوا مِن فَيئِنا شَيئاً، أو يَحضُروا مَعَنا صَلاتَنا جَماعَةً... . قالَ: فَامتَنَعَ المُسلِمونَ عَن مُؤاكَلَتِهِم ومُشارَبَتِهِم ومُناكَحَتِهِم حَتّىٰ حَضَرُوا الجَماعَةَ مَعَ المُسلِمينَ (الأمالی، طوسي: ص۶۹۶ ح۱۴۸۷ و ۱۴۸۴).

2.. لا صَلاةَ لِمَن لَم يَشهَدِ الصَّلَواتِ المَكتوباتِ مِن جيرانِ المَسجِدِ إذا كانَ فارِغاً صَحيحاً (تهذيب الأحكام: ج۳ ص۲۶۱ ح۷۳۵).

3.. مَن تَرَكَ الجَماعَةَ رَغبَةً عَنها وعَن جَماعَةِ المُؤمِنينَ مِن غَيرِ عِلَّةٍ فَلا صَلاةَ لَهُ (ثواب الأعمال: ص۲۷۷ ح۴).

4.. قُلنا لَهُ [الإِمام الباقرِ علیه السلام]: الصَّلَوات في جَماعَةٍ فَريضَةٌ هِيَ؟ فَقالَ: الصَّلَواتُ فَريضَةٌ، ولَيسَ الاِجتِماعُ بِمَفروضٍ فِي الصَّلاةِ كُلِّها ولٰكِنَّها سُنَّةٌ، ومَن تَرَكَها رَغبَةً عَنها وعَن جَماعَةِ المُؤمِنينَ من غَيرِ عِلَّةٍ فَلا صَلاةَ لَهُ (الكافی: ج۳ ص۳۷۲ ح۶).


فرهنگ‌نامه نماز جماعت
42

۵۲.تهذیب الأحكام ـ به نقل از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ: «كسى كه در مسجد با مسلمانان نماز نخواند، نمازی (پذیرفته شده) برایش نیست، مگر با عذر».
و نیز پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «غیبت كسى روا نیست جز آن کس که در خانه‌اش نماز بخواند و از جماعت ما دورى كند. كسى كه از جماعت مسلمانان روى بگرداند، غیبت كردن و انتقاد از او، بر مسلمانان لازم و عدالتش ساقط و دوری کردن از او واجب است، و زمانى كه او را نزد رهبر مسلمانان ببرند، وى را هشدار دهد و بر حذرش بدارد. پس اگر در جماعت مسلمانان حضور یابد، [در امان است] و در غیر این صورت، خانه‌اش را بر وی بسوزانَد۱. امّا كسى كه به جماعت مسلمانان بپیوندد، غیبت كردن از او حرام و عدالتش در میان مردم ثابت است».۲

۵۳.الامالی طوسی ـ به نقل از زریق خلقانی از امام صادق علیه السلام ـ: به امیر مؤمنان خبر رسید گروهی در نماز جماعت مسجد حضور پیدا نمی‌کنند، آن حضرت سخنرانی‌ای کرد و فرمود: گروهی با ما و در مسجدهای ما به نماز حاضر نمی‌شوند، پس با ما هم‌سفره نشوند و از ما مشورت نخواهند و با ما وصلت نکنند و از خراج و غنائم ما

1.. ر.ک: ص۱۸ (تهدید به مجازات).

2.. لا صَلاةَ لِمَن لا يُصلّي فِي المَسجِدِ مَعَ المُسلِمينَ إلّا مِن عِلَّةٍ، وقالَ رَسولُ اللهِ صلی الله علیه و آله: لا غيبَةَ إلّا لِمَن صَلّىٰ في بَيتِهِ ورَغِبَ عَن جَماعَتِنا، ومَن رَغِبَ عَن جَماعَةِ المُسلِمينَ وَجَبَ عَلَى المُسلِمينَ غيبَتُهُ وسَقَطَت بَينَهُم عَدالَتُهُ، ووَجَبَ هِجرانُهُ، وإذا رُفِعَ إلىٰ إمامِ المُسلِمينَ أنذَرَهُ وحَذَّرَهُ، فَإِن حَضَرَ جَماعَةَ المُسلِمينَ وإلّا أحرَقَ عَلَيهِ بَيتَهُ، ومَن لَزِمَ جَماعَتَهُم حَرُمَت عَلَيهِم غيبَتُهُ وثَبَتَت عَدالَتُهُ بَينَهُم (تهذيب الأحكام: ج۶ ص۲۴۱ ح۵۹۶).

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه نماز جماعت
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4224
صفحه از 99
پرینت  ارسال به