507
حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر

۱۷. شهادت عاشقان پرشور: جهاد در حکم ازدواجي مقدس۱

ماهر جرّار

ترجمة حميد طالب

اصطلاح جهاد در مباحث علمي دو يا چند دهة اخير موضوع بحث‏ها و مطالعات بسياري قرار گرفته است.۲ جهاد مقوله‏اي پيچيده است که جنبه‏هاي مختلف معنوي، ديني، فقهي و عقيدتي را دربر دارد. اين واژه را اغلب در انگليسي به «جنگ مقدس» ترجمه کرده‏اند و آن را وظيفه‏اي ديني نظامي دانسته‏اند؛ از اين‌رو، گاه جهاد با

1.. اين مقاله براساس تحقيق من دربار? کتابِ مصارع العشاق: دراسات في احاديث فضل الجهاد والحور العين تنظيم شده که در مجلة ‏الأبحاث (دانشگاه آمريکايي بيروت)، سال ۴۱ (۱۹۹۳)، ص ۲۷ ـ ۱۲۱ منتشر گرديده است. در سال ۱۹۹۶ طي اقامتم به عنوان ‏استاد مهمان در مرکز مطالعات خاورميانه دانشگاه هاروارد، فرصتي يافتم تا تحقيق خود را بيشتر بسط دهم. مايلم مراتب تشکر خود را نسبت به پروفسور دابليو هنريش و دابليو گرانا ابراز کنم که ضمن مطالعة دست‏نوشته‏ها، نکات ارزشمندي دربار? زبان و سبک اين مقاله به من ارائه کردند.

2.. قصد ندارم در اينجا کتابنامة کاملي از مطالعات بي‌شمار معاصر در باب جهاد را ارائه دهم؛ لذا تنها به ذکر تعدادي که مستقيماً به آنها مراجعه داشته‏ام بسنده مي‌کنم. براي مثال نک: M.Watt, Islam and the Integration of Society, London ۱۹۶۷, ۶۷-۶۷, ۱۳۰ff.; A. North, Heiliger Krieg und heiliger Kampf im Islam und Christentum. Beitrag zur Vorgeschichte und Geschichte der Kreuzzüge, Bonn ۱۹۶۶; J. Kelsey and J. Turner Johnson (Eds.), Just War and Jihad, New York ۱۹۹۱; id., Cross, Crescent, and Sword, New York ۱۹۹۱; M. Jurgen Smeyer, Violence and the Sacred in Modern World, London ۱۹۹۲; Kh. Y. Blankinship, The End of the Jihâd State, Albany ۱۹۹۴, ۱۱-۲۱. محمد س. ر. البوطي، الجهاد في الاسلام، دمشق / بيروت ۱۹۹۳.


حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
506

اين چکيده با آنکه همچنان عمدتاً نظري است، شرايطي استثنايي را پديد آورده که بر اساس آن، اختلاف حديث‏پژوهان مسلمان از يک سو و خاورشناسان ـ يعني خودمان ـ از سوي ديگر، بر سر اين مسئله از ميان رفته است. در طبقه‏بندي ابن‌جوزي هيچ ملاک يا جنبه‏اي که بايد در ارزيابي صحيح تاريخي حديث مورد توجه باشد مغفول نمانده است. در مقابل، به نظر من خاورشناسان بايد با دقّت بيشتري به جنبة سخيف و کمابيش سهوي وضع حديث توجه کنند که در طبقه‏بندي ابن‌جوزي آشکارا ـ و بيش از يک بار ـ ذکر شده است.
به هر حال مطالعة اختصاصي وضع حديث، به ويژه آن گونه که در نظام ابن‌جوزي طرح شده، تحوّلي نسبتاً متأخّر در حديث‏پژوهي اسلامي است ـ مهم است که مقايسه با تحوّل فرمان‏شناسي را به خاطر داشته باشيم. نه ابن‌جوزي و نه ديگران۱ در به کارگيري معيار به دست آمده در مورد تمامي احاديث، به نحو بازنگرانه و قاطعانه تلاش جدّي نکرده‏اند.۲ ممکن است محقّقان مسلمان روزي اين کار را انجام دهند. چنانچه آنان اين کار را با پرسش‏هايي مشابه يا حتي با همان پرسش‏هاي خاورشناسان آغاز کنند، همواره مي‏توانند به ابن‌جوزي حنبلي سنّت‏گرا و پيشينيان وي استناد کنند؛ چرا که اينان مسلماً در خدمت هيچ ايدئولوژي ضد اسلامي نبوده‏اند.

1.. براي تفصيل مطالب در اين باره در ابن‌جوزي و محقّقان معاصر علم الحديث نگاه كنيد به مقالة خوتير يُنبُل راجع به «احمد محمد شاكر و تصحيح او از مسند أحمد بن حنبل» در زير: G.H.A. Juynboll, "Ahmad Muhammad Sh?kir (۱۸۹۲-۱۹۵۸) and his Edition of Ibn ?anbal's Musnad", Der Islam ۴۹ (۱۹۷۲), ۲۲۱-۴۷, esp. ۲۲۳-۲۲۴ and ۲۳۳ff., also ۲۴۷.

2.. رجوع كنيد به حديثي (جعلى) درباره «كذّابون» كه ابن‌جوزي در بخش اقسام وضع حديث نقل كرده است (موضوعات، ج ۱، ص ۴۶). اين حديث بايد متعلق به قسم «وضع حديث به نيّت خير» يا «تبديل گفتاري نيک به حديث» از اقسام چندگانه ابن‌جوزي باشد.

  • نام منبع :
    حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي كريمي نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4295
صفحه از 534
پرینت  ارسال به