503
حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر

لمن خالفها).۱ سخن يکي از واضعان احاديث فضائل قرآن ـ که هنگام برملا شدن کارش در مقام توجيه خود برآمده ـ نشان مي‏دهد که اقدام او کاملاً آگاهانه بوده است. وي مي‏گويد او چون ديده که مسلمانان بيش از پيش به فقه و مغازي سرگرم شده‏اند و ديگر به قرآن توجهي ندارند، کار خيري را انجام داده است.۲ دليلي که اين گروه از واضعان حديث براي کارشان بيان مي‏کنند حِسبه / احتساب است؛ يعني نيتي صادقانه در انجام کاري از آن جهت که فضيلت‏مندانه است، بدون چشم‏داشتِ هيچ گونه منفعت شخصي.۳
نوعي مشابه از حديث موضوع زماني پديد آمد که براي امثال و اقوال نيکو از حيث ساختار و مضمون (کلّ کلام حسَن) ـ که از منابع مختلفي گرفته شده بودند ـ أسانيدي ساخته شد و اين سخنان به جايگاه حديث ارتقا يافت. جالب توجه آنکه در اينجا اين کار غالباً امري ناپسند به شمار نمي‏آمد.۴
قسم پنجم از وضع حديث ذيل عنوان غرض شخصي قرار مي‏گيرد.۵ دليل اين قسم وضع حديث منافع شخصي است که مي‏تواند فرصت‏طلبي محض به شمار آيد؛ نظير تأييد و حمايت از آنچه مورد علاقه و تأييد سلطان است يا لطمه وارد کردن به دشمني شخصي. جعل‏هايي از اين دست، طبيعتي ارتجالي دارند و انگيزه‏هاي واضعان در آن بي‏شمار است.
فردي ممکن بود با روايت احاديث عجيب و غريب نبوي مخاطبان فراواني را به خود جلب کند و از اين طريق به شهرت برسد که اين خود مي‏توانست براي راويان جاه‏طلب دليلي براي وضع حديث باشد. (لِيُطلَب ويُسمَع مِنهُم).۶ ابن‌جوزي

1.. همان، ج ۱، ص ۴۱.

2.. همان، ج ۱، ص ۴۱. براي اصطلاح‏شناسي نگاه كنيد به: Albrecht Noth, Heiliger Krieg und heiliger Kampf in Islam und Christentum. Beitr?ge zur Vorgeschichte und Geschichte der Kreuzzüge (Bonn, ۱۹۶۶), ۳۲ and n. ۸۳.

3.. ابن‌جوزي، موضوعات، ج ۱، ص ۴۱ ـ ۴۲.

4.. همان، ج ۱، ص ۴۲ ـ ۴۳.

5.. همان، ج ۱، ص ۴۳ ـ ۴۴.


حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
502

زنادقه که در برخي شرايط به اين کار اعتراف کرده‏اند، جعل چند صد يا در واقع هزاران حديث نبوي را بر عهده گرفته‏اند.۱ ابزار مورد استفاده زنادقه براي گسترش احاديث موضوع، به گفتة خودشان از اين قرار است: آنان احاديث جعلي خود را به گونه‏اي مخفيانه به مکتوبات راويان و عالمان مشهور و معتبر حديث وارد مي‏کردند (دَسَّ / يدُسُّ). بدين ترتيب عالمان خوش نام و سرشناس از عاملان ترويج احاديث موضوع اطلاعي نمي‏يافتند، و اين احاديث به سبب اعتبار آنان پذيرفته مي‏شد.۲
علاوه بر اين، به نوشتة ابن‌جوزي بسياري از احاديث نبوي را پيروان فرقه‏هاي غير سنّي۳ به هدف حمايت از عقايدشان (نُصرَةً لِمَذهَبِهِم) ـ که به نظر ابن‌جوزي بدعت‏آميز بوده ـ وضع کرده‏اند.۴ مي‏گويند در پاره‏اي موارد، افرادي صريحاً به انجام اين کار اعتراف کرده‏اند. ابن‌جوزي چندين نمونه از اين اعترافات را گزارش کرده که در آنها آمده است: «چنانچه ديدگاهي را درست مي‏دانستيم، براي آن حديثي وضع مي‏کرديم» (کنَّا إذَا رَأينَا رَأيا جَعَلنَا لَهُ روَايةً).۵
نيّت خوب فاعلي سبب وضع احاديث گروه سوم است. به نوشته ابن‌جوزي «هدف آنان ترغيب مردم به انجام کارهاي خير و پرهيز دادن آنها از کارهاي زشت بوده است» (الترغيب و الترهيب). دليل کار اين گروه، اعتقاد به آن است که شريعت اسلامي ناقص و نيازمند اضافات است؛ وضع حديث‏هاي آنان نيز صرفاً به منظور ايجاد اضافات ضروري انجام گرفته است.۶

ابن‌جوزي برخي از کساني که مرتکب چنين دروغ‏هايي شده‏اند نام برده است که در زندگي‏شان افرادي متشرع و مقيّد به رعايت آداب اسلامي و از سرآمدان پيروان سنّت در دوران خود بوده‏اند (أصلبُ أهل زمانه في السنة / وأذبّهم عنها / وأقمعهم

1.. همان، ج ۱، ص ۳۷، ۳۸.

2.. همان، ج ۱، ص ۳۸، ۳۹.

3.. همان، ج ۱، ص ۳۸.

4.. همان، ج ۱، ص ۳۹ ـ ۴۱.

  • نام منبع :
    حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي كريمي نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4341
صفحه از 534
پرینت  ارسال به