زنادقه که در برخي شرايط به اين کار اعتراف کردهاند، جعل چند صد يا در واقع هزاران حديث نبوي را بر عهده گرفتهاند.۱ ابزار مورد استفاده زنادقه براي گسترش احاديث موضوع، به گفتة خودشان از اين قرار است: آنان احاديث جعلي خود را به گونهاي مخفيانه به مکتوبات راويان و عالمان مشهور و معتبر حديث وارد ميکردند (دَسَّ / يدُسُّ). بدين ترتيب عالمان خوش نام و سرشناس از عاملان ترويج احاديث موضوع اطلاعي نمييافتند، و اين احاديث به سبب اعتبار آنان پذيرفته ميشد.۲
علاوه بر اين، به نوشتة ابنجوزي بسياري از احاديث نبوي را پيروان فرقههاي غير سنّي۳ به هدف حمايت از عقايدشان (نُصرَةً لِمَذهَبِهِم) ـ که به نظر ابنجوزي بدعتآميز بوده ـ وضع کردهاند.۴ ميگويند در پارهاي موارد، افرادي صريحاً به انجام اين کار اعتراف کردهاند. ابنجوزي چندين نمونه از اين اعترافات را گزارش کرده که در آنها آمده است: «چنانچه ديدگاهي را درست ميدانستيم، براي آن حديثي وضع ميکرديم» (کنَّا إذَا رَأينَا رَأيا جَعَلنَا لَهُ روَايةً).۵
نيّت خوب فاعلي سبب وضع احاديث گروه سوم است. به نوشته ابنجوزي «هدف آنان ترغيب مردم به انجام کارهاي خير و پرهيز دادن آنها از کارهاي زشت بوده است» (الترغيب و الترهيب). دليل کار اين گروه، اعتقاد به آن است که شريعت اسلامي ناقص و نيازمند اضافات است؛ وضع حديثهاي آنان نيز صرفاً به منظور ايجاد اضافات ضروري انجام گرفته است.۶
ابنجوزي برخي از کساني که مرتکب چنين دروغهايي شدهاند نام برده است که در زندگيشان افرادي متشرع و مقيّد به رعايت آداب اسلامي و از سرآمدان پيروان سنّت در دوران خود بودهاند (أصلبُ أهل زمانه في السنة / وأذبّهم عنها / وأقمعهم