271
حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر

آن‏ها را نيز مي‏توان به گونه‏اي (مثلاً با تقيّه) توجيه کرد. عاملي نمي‏گويد کدام دو حديث را منظور داشته است، امّا ما مي‏توانيم با مراجعه به حواشي مکتوب در نسخة خطّي ۶۹۲ دانشگاه تهران آن دو حديث را بيابيم. بسياري از اين حواشي که حُرّ عاملي نوشته است. با نخستين حروف نامش م د ح (= محمّد الحرّ) مشخّص شده‏اند. دو حديثي که علي الظاهر مشکل مي‌نمايند، شماره‏هاي ۱۵ و ۳۰ از اصل زيد النّرسي‌اند. حديث ۱۵، بر خلاف تعاليم رسمي اماميه، مي‏گويد زماني خواهد آمد که هيچ حجّتي بر زمين نخواهد بود. حُرّ عاملي، در حاشية خود، اين حديث را از روي تقيّه يا در اشاره به دوران غيبت مي‏داند. حديث ۳۰ توصيف مي‏کند که چگونه خداوند بر شتري سوار، در روز عَرفه بر زمين فرود مي‏آيد! حُرّ عاملي مي‏گويد اين حديث را بايد تأويل به مجاز کرد. تنها حُرّ عاملي نيست که از اين دو حديث نگران و ناراحت بوده؛ بعدها محمّد تقي تستري اين دو حديث را و تعدادي ديگر را نقد کرده است.
بر خود لازم مي‏دانم علاوه بر اين، از پرفسور مادلونگ تشکر کنم که نسخه‏اي از کتاب دراسة حول الأصول الأربعمئة، نوشته [حسين] الجلالي (نک. پانوشت ۲) را در اختيارم قرار داد. اين اثر مرور سودمندي بر عمده اطّلاعات موجود در باب اصول دارد.


حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
270

الف ـ سلسله سند هر سيزده اصل، عينا همانند رُوات نسخة شمارة ۹۶۲ دانشگاه تهران است. در اثر چاپ شده، اضافاتي اندک، و در ترتيب و نظم اصول، کمي اختلاف هست. در أصل زيد الزرّاد، روايت ۲۵ (بر طبق شماره‏گذاري من از نسخة شمارة ۹۶۲ دانشگاه تهران) بعد از روايت ۲۶ است. در أصل عاصم بن حُمَيد، روايتي اضافه بعد از شمارة ۸ آمده است. دو روايت ديگر نيز در اصل زيد النّرسي (بعد از روايت‏هاي شماره ۶ و ۳۷) اضافه شده است. از مقايسه روايت ۱۲ در أصل جعفر بن محمّد بن شُريح با آنچه در نسخة چاپي آمده است درمي‏يابيم ظاهراً در نسخة ۹۶۲ دانشگاه تهران چيزي از قلم افتاده باشد، و اين که روايت شمارة ۱۲ در واقع از دو روايت جداگانه تشکيل شده است. همچنين در نسخة چاپي، احاديث شمارة ۴۹ تا ۵۶، بعد از حديث ۶۲ ذکر شده‏اند.
ب. در باب أصل محمّد بن المثنّي الحضرمي؛ در نسخة شمارة ۹۶۲ دانشگاه تهران، بعد از روايت ۵۲ عبارت مبهم و مرموزي به اين صورت آمده است: «اين آخرين حديث محمّد بن مثنّي حضرمي، از (عن) حديث محمّد بن جعفر قرَشي است». همين جمله، امّا با تفاوتي مهم، در نسخة چاپي (ص ۹۴) هست. به جاي «عن»، عبارتِ «ويتلوه» آمده است. به عبارت ديگر، آن چه بعد از اين مي‏آيد، احتمالاً حديث محمّد بن جعفر قرشي است؛ گو اينکه تنها روايت شمارة ۵۵ (به قرينة جمله‏اي که در انتهايش آمده) براي اين عنوان مناسب است. لذا محتمل است جمله مورد نظر جا به جا شده باشد و در اصل، پس از روايت ۵۴ ذکر شده باشد. احتمالاً همين روايت است که صاحب الذريعة آن را به عنوان أصل معرّفي کرده است. آخرين روايت (شمارة ۵۶) ظاهراً به مطالب قبلي متّصل نيست.
ج. خبرٌ في المَلاحم در اين جا نيز همانند نسخة شمارة ۹۶۲ دانشگاه تهران، به نوادر علي بن أسباط پيوسته است.
د. در پايان کتاب (ص ۱۷۰)، مطلبي از قول محمّد بن الحسن الحرّ العاملي آمده است، داير بر اين که بيشتر احاديث اين چهارده (!) کتاب را کافي و ديگر کتب معتمَد ذکر کرده‏اند، و مضمون بقية روايات را اين کتب تأييد کرده‏اند. حُرّ عاملي اظهار مي‏دارد که وي تنها دو حديث قبيح و قابل ايراد در اين اصول يافته است که

  • نام منبع :
    حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي كريمي نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4352
صفحه از 534
پرینت  ارسال به