269
حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر

۶. بر طبق نوشتة الذريعة،۱ حسن مصطفوي مجموعه‏اي از شانزده اصل را در ۱۷۴ صفحه (در تهران، ۱۳۷۱ قمري) به چاپ رسانيده است. آقابزرگ هيچ نکتة ديگري در باب اين اصول ارائه نمي‏دهد، جز اين که يکي از آن‏ها منتخبي از نوادر علي بن أسباط است، که پيشتر بدان اشاره شد. جزئيّات ديگري راجع به نسخه(هايي) که مبناي اين چاپ بوده‏اند، نيز نيامده است. کوشش‏هاي من براي دسترسي به نسخه‏اي از اين کتاب، تا به حال نتيجه نداده است؛ امّا منطقي است که بيشتر (اگر نه همه) اصل‏هاي آن، همان‏ها باشند که در يک يا چند نسخه‏اي که تا به حال معرفي کردم، وجود دارند.۲ اگر چاپ مصطفوي انتقادي باشد، پس بايد کوشيد آن را قابل دسترس‏تر کرد. اگر نه، چاپ ديگري از اصول همچنان لازم مي‌نمايد.۳

تکمله

اکنون به لطف پروفسور ويلفرد مادلونگ که نسخه‏اي از کتاب اصولِ تصحيحِ حسن مصطفوي را در اختيارم قرار داد، توانسته‏ام از اين کتاب استفاده کنم. همچنان که حدس زده بودم، شانزده اصل موجود در اين چاپ با اصل‏هاي مورد استفادة نوري طبرسي مشابه‏اند. اين اثر حاوي شانزده اصل نسخة شمارة ۹۶۲ دانشگاه تهران، همراه با کتاب الديات (ص۱۳۴ ـ ۱۴۸)، مختصر أصل علاء بن رزين (ص ۱۵۰ ـ ۱۵۷) و گزيده‏اي از کتاب دُرست بن أبي‌منصور (ص ۱۵۸ ـ ۱۶۹) است. کار مصحّح تنها بر اساس يک نسخة خطّي بوده که آن هم معرفي نشده است. در ادامه چند نکته قابل توجه در اين باره مي‏آورم:

1.. ج ۲۴، ص ۳۳۵.

2.. اين شانزده اصل، بعيد نيست همان آثاري باشند که نوري طبرسي (همين مقاله، پيشتر، پانوشت ۱۸۱) نام برده است؛ همچنان که گذشت، دو اثر از اين شانزده عنوان احتمالاً اصل نيستند.

3.. از پروفسور مايکل کوک و فرانک استيوارت بسيار سپاس‏گزارم که تذکرات سودمندشان را در اين مقاله از من دريغ نداشتند.


حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
268

۴. نوري طبرسي در مستدرک الوسائل و ديگر کتاب‏هايش.۱ اصل‏هاي مورد استفاده در مستدرک، همان‏هايي‏اند که مجلسي در بحار الأنوار استفاده کرده است؛ جز اين که مستدرک، بخش آخرِ کتاب دُرُست، مختصر کتاب علاء بن رَزين و کتاب الديات را هم دارد.۲
اصل‏هايي که اين چهار مؤلّف آورده‏اند همگي با سلسله سندند و سلسله راويان تماماً همانند اصول مذکور در نسخة خطّي شمارة ۹۶۲ دانشگاه تهران است.
۵. محمّد تقي تستري در معجم رجالي‏اش قاموس الرجال۳ مي‏گويد مجموعه‏اش شامل چهارده اصل را در کتابخانة نعمة‌اللّه‏ جزائري (م ۲۳ شوال ۱۱۱۲ ق) ديده است.۴ اطّلاعاتي که وي راجع به اين کتابخانه مي‏دهد، ظاهراً محدود است «به آن چه در بلاد ما باقي مانده است»؛۵ اين شهر بايد تستر يا همان شوشتر باشد که محدّث جزائري، در اواخر عمرش منصب شيخ الاسلامي آنجا را بر عهده داشت.۶ من نتوانسته‏ام جزئيّات بيشتري راجع به اين کتابخانه يا نسخة خاصّي را که تستري بدان اشاره مي‏کند، به دست آورم.

1.. نک. همين مقاله، پيشتر.

2.. نوري طبرسي، همان، ج ۳، ص ۲۹۱، ۲۹۶ ـ ۳۰۸.

3.. در اين باب نک. مقالة ب. اِسکارچيا اَمورِتي به ايتاليايي که مشخصات آن در پانوشت ۲ همين مقاله گذشت.

4.. قاموس الرجال، ج ۲، ص ۴۱۶؛ ج ۴، ص ۲۱، ۲۴۹، ۴۰۸؛ ج ۵، ص ۱۸۳؛ ج ۶، ص ۱۷۶، ۱۸۵، ۴۲۳؛ ج۸، ص۳۵۸.

5.. همان، ج ۴، ص ۲۴۹.

6.. محسن الأمين، أعيان الشيعة، بيروت، ۱۳۸۱ ق / ۱۹۶۱ م، ج ۴۰، ص ۲۴. عبداللّه‏ افندي (متوفاي بعد از ۱۱۳۰ ق) در رياض العلماء (قم، ۱۴۰۱ ق، ج ۵، ص ۲۵۶) مي‏گويد که مجموعة غني کتب جزائري را در شوشتر ديده و از آن استفاده کرده است. قس الجزائري، منبع الحياة، مخطوطات پرينستون، مجموعة جديد، شمارة ۹۶۰، برگ‏هاي ۷۷ الف ـ ۷۸ الف، ۸۵ الف ـ ب.

  • نام منبع :
    حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي كريمي نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4382
صفحه از 534
پرینت  ارسال به