267
حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر

مي‏کند. عَبّاد العُصفري،۱ زيد النَرسي،۲ جعفر بن محمّد بن شُريح،۳ محمّد بن المثنّي،۴ سالم بن أبي‌عَمرَة،۵ عبد‌الملک بن حکيم،۶ و نوادر علي بن أسباط.۷
۳. فقيه هندي، اعجاز حسين کنتوري (متوفاي ۱۷ شوال ۱۲۸۶ ق). وي مسلماً به همان اصول مجلسي دسترسي داشته است، چه در کتابش، مقدمة هر سيزده اصل ياد شده را در شمار آثار اماميّه نقل مي‏کند.۸
کنتوري از خبر مَلاحم هم نام مي‏برد و ابن‌الطَبّال را مؤلّف آن مي‏داند.۹ نکتة خاص در کار کنتوري، خلط و تلفيق نام‏هاي زيد زرّاد و زيد نَرسي است. وي اصل‏هاي آن‏ها را با عنوان دو کتاب، نگاشته يک نفر معرّفي مي‏کند. زيد الزرّاد النبرَسي [کذا].۱۰ از آنجا که کنتوري در باب نسخه مورد استفاده‏اش سخني نمي‏گويد، نمي‏دانيم او خود در خواندن منابعش دچار اشتباه شده يا صرفاً خطايي را که در نسخه بوده، مجدداً تکرار کرده است.

1.. إثبات الهداة، ج ۳، ص ۱۴۲ و بعد.

2.. همان، ج ۵، ص ۴۹۳ و بعد؛ ج ۷، ص ۱۴۲ و بعد.

3.. همان، ج ۳، ص ۶۷۹ و بعد؛ ج ۷، ص ۱۷۷ و بعد.

4.. همان، ج ۳، ص ۶۸۰ و بعد؛ ج ۵، ص ۹۳.

5.. همان، ج ۳، ص ۶۸۱.

6.. همان، ج ۵، ص ۴۶۵ و بعد.

7.. همان، ج ۳، ص ۶۸۱ و بعد؛ ج ۵، ص ۲۱۲. خبرٌ في الملاحم هم نقل شده است (همان، ج ۵، ص ۴۶۷ و بعد). نقل قول‏هايي از اصول، پيوسته در انتهاي هر يک از فصول إثبات الهداة مي‏آيد؛ امّا من نمي‏دانم اين تکه نقل‏ها چه اهمّيتي مي‏توانند داشته باشند.

8.. کشف الحجب والأستار، کلکلته، ۱۳۳۰ ق / ۱۹۱۱ م، ص ۴۳۱، شمارة ۲۳۹۶؛ ص ۴۳۳، شمارة ۲۴۰۶؛ ص ۴۳۳ و بعد، شمارة ۲۴۱۰؛ ص ۴۴۴، شمارة ۲۵۰۱ و ۲۵۰۲؛ ص ۴۴۵، شمارة ۲۵۰۶؛ ص ۴۴۷ و بعد، شمارة ۲۵۲۰؛ ص ۴۴۸ و بعد، شمارة ۲۵۲۲؛ ص ۴۴۹، شمارة ۲۵۲۳؛ ص ۴۴۹ و بعد، شمارة ۲۵۲۴؛ ص ۴۵۸ و بعد، شمارة ۲۵۸۵؛ ص ۴۵۹، شمارة ۲۵۸۸؛ ص ۴۶۳، شمارة ۲۶۱۶.

9.. همان، ص ۵۴۹، شمارة ۳۰۹۰؛ و از آن جا در الذريعة، ج ۲۲، ص ۱۸۸، شمارة ۶۶۳۰.

10.. همان، ص ۴۴۴.


حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
266

است. سرانجام به کتاب الديات مي‏رسيم که غالباً به امام علي بن أبي‌طالب عليه السلام نسبت مي‏دهند؛ امّا روشن نيست که آيا خود امام کتاب را نوشته، يا کتاب تأليف يکي از اصحابش (يا اصحاب امامان بعدي) است. تنها در فرض اخير، مي‏توانيم اين اثر را اصطلاحاً «اصل» بخوانيم.۱

۳. مجموعة تحت تملّک محمّد علي اليعقوبي در نجف۲

اين نسخه‏اي نسبتاً متأخّر است که محمّد حسين بن الکاظم الموسوي القزويني آن را در شوّال ۱۳۳۶ ق، کتابت کرده است. بر اساس اطّلاعات مندرج در مجلة معهد المخطوطات العربية، اين نسخه تمام عناوين موجود در نسخة شمارة ۹۶۲ دانشگاه تهران را با اندک تفاوتي در ترتيب دارد. به جز اين، منتخباتي از أصل علاء رزين۳ و کتاب الزهد حسين بن سعيد الأهوازي (متوفاي بعد از ۳۰۰ ق) در آن هست.۴
افزون بر اين نسخه‏هاي خطي، برخي از مؤلّفان متأخّر اماميه، مجموعه اصل‏هاي زير را ديده و گزارش کرده‏اند:
۱. مجلسي در بحار الأنوار.۵ اصل‏هايي که وي ذکر مي‏کند، همان اصول موجود در نسخة خطّي شمارة ۹۶۲ دانشگاه تهران است.
۲. شيخ حرّ عاملي در إثبات الهداة.۶ وي رواياتي را از اصل‏هاي زير ذکر

1.. نگاه کنيد به بحث آقابزرگ طهراني در الذريعة، ج ۲، ص ۱۵۹ ـ ۱۶۲، شمارة ۵۹۵. کتاب الديات را ابن‌بابويه به طور کامل در من لا يحضره الفقيه نقل کرده است (ج ۴، ص ۵۴ ـ ۶۶) و جاي ديگر (الذريعة، ج ۲، ص ۱۶۰، که از آن جا به سزگين، GAS (تاريخ نگارش‏هاي عربي)، ج ۱، ص ۵۳۷ راه يافته است).

2.. RIMA, ۴ ۱۹۵۸, p. ۲۱۴.

3.. آقابزرگ طهراني (الذريعة، ج ۲ ص ۱۶۴، شماره ۶۰۴) از وجود نسخه‏اي از اين مختصر در مخطوطي خبر مي‏دهد که از روي خط ابن‌ادريس حلّي کتابت شده است.

4.. سزگين، GAS (تاريخ نگارش‏هاي عربى)، ج ۱، ص ۵۳۹.

5.. نک. همين مقاله، پيشتر.

  • نام منبع :
    حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي كريمي نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4383
صفحه از 534
پرینت  ارسال به