حديثپژوهي در غرب: مقدمهاي در باب خاستگاه و تطور حديث
هارالد موتسکي
ترجمه مرتضي کريمينيا
مسلمانان اصطلاح حديث (در لغت: خبر) را در اشاره به دو چيز به کار ميبرند. نخست در اطلاق بر روايتي از پيامبر صلي الله عليه و آله يا يکي از صحابه (جمعِ صحابي)۱ ، و دوم بر نوع کلّي يا مجموعه تمام اين روايات.۲ حديث در شکل کاملش متشکل از يک متن و اطّلاعاتي در باب طريق نقل آن که اصطلاحاً اِسناد (در لغت: تأييد) ناميده ميشود. به عبارت ديگر، اِسناد حديث همان سلسلة ناقلان است که روايت را به شاهدي عيني يا دستکم مرجعي قديمتر باز ميگرداند. حديث عادتاً بر گزارشهاي مربوط به تابعين و افرادِ پس از ايشان نيز اطلاق ميشود و تمامي پرسشهايي که حول و حوش حديث مطرح است، دامنگير اين گونه روايات هم ميشود.
مضامين احاديث بسيار متنوع است: گاه رويدادي تاريخي در زمان پيامبر، خلفا يا ديگر صحابه را گزارش ميکنند؛ و گاه اطّلاعاتي در باب اعمال و آراي اعتقادي، عبادي، فقهي، اخلاقي، قرآني، تفسيري و جز آن به دست ميدهند. از اين رو، احاديث را نه فقط در جوامع به اصطلاح حديثي ميتوان سراغ گرفت، بلکه در ديگر