147
حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر

۴. منازعات در باب جايگاه حديث در اسلام

ايگناتس گُلدتسيهر

ترجمه نصرت نيل‌ساز

اوّل

اخبار درباره بي‏پروايي نسبت به نقل حديث، حتي در صدر اسلام ـ که به عنوان نمونه مي‏توان به أبوهريره۱ اشاره کرد ـ با گزارش‏هايي از همان زمان دالّ بر وسواس و احتياط زياد در نقل سخني به مثابة حديثِ پيامبر صلي الله عليه و آله ، در تعارض است. موضع صحابه مشهور در نقل حديث، بيم از گسترش بي‏پرواي آن بود. شرح حال صحابه در طبقات ابن‌سعد، شواهد چشمگيري از اين احتياط را نشان مي‏دهد.
افرادي که مدت‏هاي مديد با ابن‌مسعود مجالست داشته‏اند، مي‏گويند به ندرت حديثي از زبان وي شنيديم. همو در اندک مواردي هم که به نقل حديثي از پيامبر صلي الله عليه و آله مي‏پرداخت، عرق سردي بر پيشاني‏اش مي‌نشست، چوبي که در دست داشت مي‏لرزيد و لرزش اندامش حتي از ميان جامه نمايان بود. وي همچنين روايات را با عباراتي۲ چون «اگر خدا بخواهد؛۳ يا کمي بيش از اين، يا تقريباً اين چنين، يا اندکي

1.. نگاه کنيد به مقالة من در زير: “Neue Materialien Zur Literatur des Ueberlieferungswesens bei den Muhammedanern”, ZDMG ۵۰ (۱۸۹۶), ۴۸۷. و مقايسه کنيد با شريف مرتضي، غرر الفوائد (تهران، ۱۲۷۲ق)، ص ۳۲۴.

2.. در يک مورد، وي روايتي را چنين با سوگند آغاز مي‏کند. «عن عبدالله بن عُکيم قال سمعتُ ابن‌مسعود بدء باليمين قبل الحديث فقال...» نک. ابن‌عبدالبر النمري، جامع بيان العلم و فضله، تحقيق احمد المحمسانى (قاهره، ۱۳۲۰ق)، ص ۹۴ (نک. ادامه همين مقاله، پانويس ش ۱۶).

3.. به معناي «استثنا يا مقيد ساختن يقين و اطمينان» که در سوگندها و ديگر تأکيدات به کار مي‏رود.


حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
146
  • نام منبع :
    حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي كريمي نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4314
صفحه از 534
پرینت  ارسال به