125
حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر

۳. يادداشت‏هايي با رويکردي نو در باب سنّت اسلامي

جان بِرتُن

ترجمة ربابه غلامي

اين مقاله در نخستين همايش مدرسة عالي مطالعات عبّاسيان، در دانشگاه سنت اندروز در تابستان سال ۱۹۸۲ ارائه شده است.
وثاقت سنّت و ميزان اطمينان ما بر درستي انتساب آن به پيامبر صلي الله عليه و آله پرسشي است که توجه گلدتسيهر، شاخت و شافعي را به خود معطوف کرده بود. آيا سنّت: الف) صرفاً ثمره جعل و وضع گسترده‏اي است که تعمداً براي سنديت بخشيدن به ديدگاه‏هاي متعارض در مناقشات سياسي، فقهي و کلامي در سده‌هاي دوم و سوم اسلامي ساخته و پرداخته‌شد؟ (نظرية گلدتسيهر)۱ يا ب) تنها انتساب نادرست ريز مناقشات بر سر «آداب عملي» به پيامبر است که در عصر امويان، عموماً از سوي خلافت، يا گهگاه توسط کارگزاران آنها يا سايرين رواج يافت؟ (ديدگاه شاخت)۲ يا ج) ثبت و ضبط عين قول و فعل پيامبر است صلي الله عليه و آله که صحابة او مشتاقانه و مخلصانه حفظ کردند و به آيندگان خود سپردند و از آن پس، از نسلي به نسل بعد منتقل و گرامي داشته شد؟ (رأي شافعي).۳

1.. I. Goldziher, Muslim Studies, ed. By S.M. Stern and trans. by C.R. Barber and S.M. Stern, vol.۲, London, ۱۹۷۱, p. ۱۹ and passim.

2.. J. Schacht, The Origins of Muhammadan Jurisprudence, Oxford, ۱۹۵۰, passim.

3.. ابوعبد‌اللّه‏ محمّد بن ادريس الشافعي، کتاب الامّ، ۷ جلد، بولاق، ۱۳۲۱ ـ ۱۳۲۴ ق، در جاهاي مختلف، به ويژه ج ۷، ص ۲۵۰ به بعد.


حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
124

ظهور چشمگير إسنادها در مجموعه‌هاي حديثي قديم نبايد ما را از ديدن ماهيت حقيقي اين روايات ـ که همان سازماندهي نسبتاً تازه از «سنّت حي و حاضر» است ـ بازدارد. همين مطلب در حوزه تاريخ نيز صادق است؛ در اين جا نيز حافظه جمعي و مبهم جامعه تنها در قرن دوم هجري قالب‌ريزي شد، سازماندهي شد، جاهاي خالي‌اش با جزئيات پر شد و به شکل روايات رسمي با إسنادهاي مناسب درآمد.

  • نام منبع :
    حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي كريمي نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3124
صفحه از 534
پرینت  ارسال به