115
حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر

پيامبر صلي الله عليه و آله است؛ ۳۷۲ روايت از صحابه و ۵۴۹ روايت از تابعين. در متنِ ناتمام کتاب الآثار شيباني۱ ۱۳۱ روايت از پيامبر صلي الله عليه و آله ، ۲۸۴ روايت از صحابه، ۵۵۰ روايت از تابعين و شش روايت از مراجع بعدي مي‌يابيم. نمي‌توان ترديد داشت که مرحله ارجاع به تعاليم و الگوي نبوي، مسبوق و ناشي از مرحله‌اي سابق بر آن بود که در آن تنها به صحابه پيامبر صلي الله عليه و آله (و تابعين آنان) ارجاع داده مي‌شد. اغلب به نحو پيشيني چنين فرض شده است که از زمان نسل اوّل پس از پيامبر به اين سو، در همه مسائل مورد اختلاف يا ترديد، طبيعي‌ترين راه، ارجاع به احکام و قوانين واقعي يا ادعا شده و منسوب به پيامبر صلي الله عليه و آله بوده است، ولي قضيه از اين قرار نيست.۲
ارجاع رايج در مکاتب فقهي قديم به صحابه، حتي مشابه با ارجاعات بعدي‌ها به روايات پيامبر صلي الله عليه و آله ـ هنگامي که براي قضاوت‌هاي فردي سابقه ديگري مطالبه مي‌شد ـ نبود. اين مکاتب مختلف، به جاي تکيه بر روايات فردي از صحابه، يکي از صحابه را به مثابه شخص اوّل يا ـ مي‌توانم بگويم ـ شيخ حامي خود برگزيده، آراي خود را در سايه حمايت او قرار مي‌دادند و به طور کلي به او به مثابه مرجع‌شان ارجاع مي‌دادند. در مورد کوفيان ـ که ابن‌مسعود اين نقش را برايشان ايفا مي‌کرد ـ هنوز هم مي‌توانيم به روشني ببينيم که ارجاع عامّ به خود ابن‌مسعود، ناشي از ارجاعي مشابه به ياران ابن‌مسعود بوده که معروف است بنيان‌گذاران آراي کوفي‌اند. معلوم مي‌شود که بيشتر اعضاي اين گروه که به نام ذکر شده‌اند، از بستگان تابعي کوفي ابراهيم نخعي‌اند که در سال ۹۵ يا ۹۶ هجري از دنيا رفت و بيشتر آراي کوفي قديمي اولاً به او نسبت داده مي‌شد. به عبارت ديگر، حتي ارجاع عام به صحابه (يا تابعين)، يعني مرحله‌اي که مقدم بر ارجاع فنّي و صوري به روايات شخصي پيامبر صلي الله عليه و آله بود، تنها به حدود سال ۱۰۰ هجري برمي‌گردد.

1.. لاهور، ۱۳۲۹.

2.. گلدتسيهر در کتاب مطالعات اسلامي (Muhammedanische Studien)، ج ۲، ص ۷۲، به حق بر اين نکته تأکيد مي‌‌ورزد که در دوران اموي، ‌موارد بسيار اندکي مي‌توان يافت که استناد به يکي از تصميمات پيامبر صلي الله عليه و آله در مسئله‌اي فقهي صورت گرفته باشد.


حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
114

اين آموزه اساسي اوست. روشن است که اين آموزه در زمان او ابداعي شگفت‌انگيز بوده است.
همچنين معلوم است که تعداد زيادي از روايات فقهي ـ که به حجيت کلام پيامبر صلي الله عليه و آله استناد مي‌کنند ـ ريشه در دوران شافعي و پس از آن دارند. ما مي‌توانيم با دنبال کردن مراحل پي در پي بحث فقهي و تعداد روزافزون روايات مربوط به آن ـ که شامل پيشرفت‌هاي تدريجي‌اند ـ اين مطلب را بعينه ببينيم. به علاوه، مي‌توان نشان داد که ظهور روايات فقهي منقول از پيامبر صلي الله عليه و آله تقريباً در ربع دوم قرن دوم هجري آغاز شده است. اين امر نيک روشن مي‌کند که چرا مکتب مدينه، بدان گونه که مالک آن را در مؤطّأ خود تأسيس کرد، غالباً با روايات منقول از پيامبر صلي الله عليه و آله با إسنادهاي مدني ـ که خود مالک آن‌ها را نقل کرده ـ مخالفت دارد. اين روايات گاهي آموزه‌هاي عراقي‌ها را بيان مي‌کنند و تنها به همين دليل نمي‌توانند، آن گونه که وانمود مي‌کنند، نشان‌دهنده فقه مرسوم قديمي عربي در مدينه باشند.۱ آن‌ها اندکي پيش از مالک در مدينه رواج يافته بودند و نتيجه فعاليت گروه فشاري از اصحاب حديث‌اند که خدماتشان همانند خدمات گروه مشابهي در عراق بود؛ هر گروه در تضادّي بعضاً موفق و بعضاً ناموفق با مکتب فقهي محلي‌اش قرار داشت.
اين نکته نخست؛ اما نکته دوم آن است که شافعي در جريان مناقشاتش عليه مکاتب فقهي قديمي، پيوسته آن‌ها را مؤاخذه مي‌کند که بر روايات منقول از غير پيامبر ـ يعني صحابه و تابعين ـ تکيه مي‌کنند و بر روايات خود پيامبر استناد نمي‌کنند. اين نکته را شواهد متني تأييد مي‌کنند. مؤطّأ مالک شامل ۸۲۲ روايت از پيامبر صلي الله عليه و آله است، در مقابل ۸۹۸ روايت از ديگران؛ يعني ۶۱۳ روايت از صحابه پيامبر و ۲۸۵ روايت از تابعين، نگارش شيباني از مؤطّأ شامل ۴۲۹ روايت از پيامبر صلي الله عليه و آله است، در مقابل ۷۵۰ روايت از ديگران؛ يعني ۶۲۸ روايت از صحابه پيامبر صلي الله عليه و آله ، ۱۱۲ روايت از تابعين و ده روايت از مراجع بعدي، کتاب الآثار ابويوسف۲ شامل ۱۸۹ روايت از

1.. مثلاً نالينو (C. A. Nallino) در Raccalta di Scritti، ج ۴، ص ۸۹. نالينو در استدلال‌هاي خود به متون فقهي قرن دوم هجري هيچ توجهي ندارد.

2.. قاهره، ۱۳۵۵.

  • نام منبع :
    حديث اسلامي؛ خاستگاه‌ها و سير تطوّر
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي كريمي نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3149
صفحه از 534
پرینت  ارسال به