(«توانمندی» یا «مشکلی» که در مُراجع محل توجه قرار میگیرد)، مربوط به کدام سطح از سطوح پنجگانه تغییرات۱ است. این سطح مشخص میکند که مداخله مد نظر (یکی از پنج نوع مداخله بیانشده) قرار است در چه سطحی از سطوح تغییر عرضه شود.
سطوح پنجگانه تغییر عبارتاند از: ۱. مشکلات نشانه/ موقعیتی؛ ۲. شناختهای ناسازگارانه؛ ۳. تعارضهای میانفردی کنونی؛ ۴. تعارضهای خانوادگی/ سیستمی؛ و ۵. تعارضهای درونفردی (نوکراس، پراچاسکا، گیوداجنولی،۲ و دیکلمنت، ۱۹۸۴؛ نوکراس، پراچاسکا، و هامبریچت،۳ ۱۹۸۵؛ پراچاسکا و دیکلمنت، ۱۹۸۴، ۱۹۸۶؛ به نقل از: پراچاسکا، دیکلمنت، ولیسر، و فاوا، ۱۹۸۸؛ پراچاسکا و نوکراس، ۲۰۱۰). در سطح مشکلات نشانه/ موقعیتی، کار بر روی نشانههای مشکل یا بیماری و عوامل تعیینکننده موقعیت مشکلزا متمرکز شده است. در سطح شناختهای ناسازگارانه، شناختهای معیوب و آسیبرسان محور تمرکز قرار میگیرد (پراچاسکا و نوکراس، ۲۰۱۰) و در سه سطح بعدی، مشکلات و مسائل مربوط به تعارضها محل توجه قرار میگیرد. به این معنا که مشکلات یا نابهنجاریها در مراجعان ناشی از تعارضها در سطوح مختلف کارکرد شخصیتشان قلمداد میشود. گاه سطح مشکلات، تعارضهای درونفردی در نظر گرفته میشود که نشان از تعارض نیروهای متضاد در درون شخص دارد، مثل تعارض بین آرزوی مستقلبودن