توضیح داده و با استفاده از دلایل عقلی و نقلی به تبیین نظریه عدل الهی پرداخته است، اما رویکرد تاریخی و مقایسهای ندارد.
کتاب عدل۱: در این اثر نیز نویسنده با استفاده از متون نقلی، عدل الهی را در دو حوزه تکوین و تشریع به تفکیک، تبیین نموده است. این کتاب نیز رویکرد تاریخی ندارد و در پی تبیین نقلی عدل الهی است.
آثار فراوان دیگری نیز به نوعی با موضوع این پژوهش مرتبط هستند که نسبت به این تحقیق پیشینهای عام محسوب میشوند. اگرچه این آثار در جای خود ارزشمند و تلاشی برای روشنتر شدن ابعاد گوناگون مسئله هستند، اما با اهداف این پژوهش فاصله داشته، پرسشهای آن را پاسخ نداده و یا تنها به گوشهای از آن پرداختهاند.۲
در پایان بر خود لازم می دانم از همه کسانی که از خرمن دانش و فضلشان خوشه چیدهام تشکرم کنم؛ به ویژه از استاد عزیزم حجة الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی - ریاست محترم پژوهشکده کلام اهلبیت علیهم السلام - که حق بزرگی بر عهده من داشته، آموختههایم را مرهون تلاشها و راهنماییهای دقیق ایشان میدانم و این اثر نیز نتیجه راهنماییهای مشفقانه ایشان بوده است کمال تشکر و قدردانی را دارم. همچنین بر خود لازم میدانم از مسئولان محترم پژوهشگاه قرآن و حدیث بهویژه ریاست محترم پژوهشگاه، حضرت آیتاللّه محمدی ریشهری و قائم مقام ریاست پژوهشگاه، حجة الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار به دلیل حمایتهای مادی و معنوی و فراهم ساختن همه امکانات