211
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

استدراج است که نه در دستگاه جبری و نه در دستگاه تفویضی، قابل توضیح نیست و باید از معنای اصلی خود خارج و تأویل شوند، و یا مستلزم امری غیر معقول و ناسازگار با سایر آموزه‌های دینی خواهند بود. اما بر پایه نظریه أمر بین أمرین، تفسیری مناسب پیدا کرده، نظام معرفت دینی را کمال می‌بخشد.

این مقایسه نشان می‌دهد نظریه «أمر بین أمرین» هم در مبانی و هم در آثار و نتایج، در یک دستگاه معرفتی منسجم و کامل بیان شده است. اما نظریه‌های رقیب - که بر پایه همین مستندات معرفتی و از سوی اندیشمندان متعددی نظریه‌پردازی شده است - دچار ضعف‌ها و کاستی‌های فراوانی است که ضرورت و نقش هادی و معلم الهی را در دستگیری معرفتی نشان می‌دهد.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
210

حادث می‌شمارد و دایره نفوذ آن را تنها در امور تکوینی عالم می‌داند، از این‌رو افعال انسان را از گستره ‌اراده خدا خارج می‌داند. در مقابل، امامیه در حادث بودن اراده با معتزله همراه است، اما ماهیت اراده را متفاوت با فهم معتزلی دانسته و گستره آن را شامل همه حقایق هستی، اعم از عالم تکوین وعالم تشریع می‌شناسد. همچنین در مسئله استطاعت، میان هر سه جریان اختلاف وجود داشت. اصحاب حدیث استطاعت را مع‌الفعل و البته بی‌تأثیر در پدید آمدن فعل می‌دانستند، اما معتزلیان استطاعت را همان صحت و سلامت و به اصطلاح، همان قدرت معرفی می‌کردند که پیش از فعل موجود است و منشأ ایجاد و احداث فعل می‌شود. امامیه نیز در این مسئله اختلاف داشتند و البته با تفسیری متمایز، دو نظریه اصلی در استطاعت مطرح می‌کردند.

تحلیل هر یک از این دیدگاه‌ها در مبانی، پژوهش‌های مستقلی را نیاز دارد تا معلوم شود این نظریه‌ها بر پایه چه مستنداتی شکل گرفته است و چگونه با منابع معرفتی یکسان، این اختلاف در تبیین و ارائه مفاهیم پدید آمده است؟ اما از این بررسی مختصر، چنین برداشت می‌شود که ناتوانی جریان اصحاب حدیث و معتزله از جمع همه مستندات و شواهد عقلی و نقلی در مسئله، ایشان را به اصل قرار دادن یک طرف و نفی و تأویل طرف دیگر، سوق داده است. تمایز و تعارض دیدگاه دو جریان در موضوع ‌اراده خداوند و استطاعت، نشان‌دهنده این رویکرد است.

هر یک از این دیدگاه‌ها، توابع و آثاری در مواجهه با سایر مسائل و موضوعات کلامی دارد. در این میان، برخی موضوعات کلامی و آموزه‌هایی که ریشه در کتاب و سنت دارد، بر پایه هیچ‌ یک از نظریه‌های جبرگرا یا تفویض‌گرا تفسیر مناسب پیدا نمی‌کند و غیر عقلانی و یا نامفهوم باقی می‌ماند. این آموزه‌ها تنها با پذیرش نظریه «أمر بین أمرین» و بر مبانی ارائه شده در تفسیر اهل بیت علیهم السلام، معنا و تفسیر درست پیدا می‌کنند. از جمله این آموزه‌ها، هدایت و ضلالت، توفیق و خذلان و امهال و

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 2955
صفحه از 230
پرینت  ارسال به