استدراج
امهال و استدراج از سنتهای الهی است که شامل افرادی میشود که در نافرمانی از فرامین الهی پافشاری دارند.
قرآن کریم میفرماید: (وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ)۱ و (فَذَرْنِي وَمَنْ يُكَذِّبُ بِهَذَا الْحَدِيثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ)۲ این سنت نیز در قالب نظریه أمر بین أمرین به خوبی فهم میشود. اگر همه افعال ما مخلوق خداوند باشد و خدا به قدرت و اراده خویش، کفر یا گناهان را در انسان خلق کند، معنایی برای استدراج باقی نمیماند. همچنین اگر نقش اراده و فاعلیت خدا را در افعال ارادی انسان حذف کنیم و به تفویض باور داشته باشیم، توضیح روشنی برای این سنت الهی نخواهیم داشت. اما در قالب نظریه أمر بین أمرین و با توضیحی که نسبت به توفیق و خذلان داده شد، معنای امهال و استدراج و رابطه آن با فعل ارادی انسان روشن میشود.
جمعبندی
مقایسه دیدگاه جریان اصحاب حدیث، معتزله و امامیه نشان میدهد سه جریان، در بیشتر مبانی با یکدیگر اختلاف نظر دارند و اختلاف در نظریهها، نتیجه این اختلاف در مبانی است. تفسیر و تبیین ماهیت اراده خداوند و رابطه آن با ذات و نیز بحث از گستره اراده الهی، از موضوعاتی است که با موضوع فاعلیت انسان ارتباط مستقیم دارد و هر کدام از جریانهای مذکور تفسیری متمایز از این