مشیت خدا غالب میشد؛ و خداوند ابراهیم را به ذبح فرزندش فرمان داد، اما مشیت نکرده بود که او ذبح شود.۱
بحث از خواست خداوند و جمع آن با رضا و سخط او در روایات دیگری نیز مطرح شده است. از امام صادق علیه السلام روایتی بدین مضمون در اختیار داریم:
۰.از امام صادق علیه السلام شنيدم مىفرمود: خواست، و اراده كرد، و دوست نداشت و نپسنديد، خدا خواست كه چيزى نباشد جز آنكه آن را حق و واقع بداند و اراده او هم چنين بود، ولى دوست نداشت كه بگويند: خدا سومينِ دو [خدای] ديگر است و نمىپسندد براى بندگان خود كه كافر باشند.۲
تا نشان داده شود بین خواست تکوینی خداوند و رضایت و محبت یا سخط و غضب او تفاوت است.
البته مجموعه این مضامین که شمول اراده الهی از آن نتیجه میشد، در بین نسلهای متأخرتر امامی تفسیر دیگری یافت. بر اساس شواهد موجود به نظر میرسد از اواخر سده سوم، گروهی از امامیه با انکار اینکه اراده خدا به معاصی تعلق بگیرد، نصوص دال بر تعلق اراده خدا به افعال بندگان را به اراده تشریعی و به معنای امر و نهی تأویل بردند.۳ این اندیشه به تدریج در بین متکلمان مقبول واقع شد.
تکلیف
نظریههایی که به تبیین فاعلیت انسان میپردازد، ضرورتاً پارهای از ویژگیهای انسان