17
آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین

فاصله زمانی اندکی با دوران مورد نظر ما داشته‌اند، بهره برده‌ایم. مهم‌ترین منبع ما برای بازخوانی ‌اندیشه امامیه در دوران حضور، مصادر حدیثیِ تدوین شده در آغاز دوران غیبت است. در حقیقت منابع حدیثی، به ضمیمه اطلاعات موجود در منابع رجالی و فهرستی، منابع قابل اعتمادی است که می‌تواند پژوهشگر را به اندیشه‌های امامیه در دوران حضور نزدیک کند. روش‌شناسی راویان حدیث در آن بازه زمانی نشان می‌دهد که روایات نقل شده از سوی هر یک از راویانِ قابل اعتماد و توثیق شده، مورد پذیرش خود راوی بوده است. از این‌رو، در صورتی که دلالت حدیث کاملاً روشن باشد و استناد آن به فهم راوی نیز با مانعی مواجه نباشد، می‌توان درون‌مایه حدیث را به عنوان اندیشه و باور راوی حدیث تلقی کرد. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد در دوران حضور، اطمینان به صدور روایت، در نقل و کتابت حدیث، جایگاه مهمی در بین امامیه داشته است. بیشتر محدثان شیعه (به جز برخی که تنها ناقل روایت بوده و در منابع رجالی و فهرستی مشخص شده‌اند) از نقل روایاتی که اطمینان به صدور آنها نداشتند، خودداری می‌کردند. از این‌رو، نقد محتوایی در اعتبارسنجی حدیث، روشی برای حصول اطمینان به صدور روایات بود. اموری مانند فضای تقیه، اختلاف دیدگاه‌های کلامی، تفاوت سطح استعداد اصحاب و بروز جریان انحرافی غلو در شکل‌گیری این رویکرد در بین اصحاب تأثیرگذار بوده است. از جمله مهم‌ترین شواهد بر این رویکرد در بین اصحاب امامیه، شیوه آنان در عرضه روایات بر ائمه علیهم السلام است. همچنین اختلاف دیدگاه برخی اصحاب در مسائل اعتقادی و نقادی برخی اصحاب نسبت به میراث جریان‌های دیگر، می‌تواند شاهد دیگری بر این ادعا باشد.۱

گزارش‌های موجود در منابع تاریخی و مقالات‌نگاری، نیز منبع مهم دیگری

1.. حسینی و حمادی، «جایگاه نقد محتوایی در اعتبارسنجی احادیث شیعه»، ص۲۷-۵۲.


آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
16

مهم‌ترین موضوعات کلامی در چهار سده نخست اسلامی خواهد پرداخت. مسئله اصلی این پژوهش - بر خلاف پژوهش‌های کلامی - استنباط و اجتهاد در یک موضوع اعتقادی نیست و از همین‌رو به دنبال ارائه دلایل عقلی و نقلی برای اثبات یک باور نخواهد بود. این پژوهش تلاش می‌کند سیر پیدایش یک مسئله کلامی و سپس پاسخ‌هایی را که این مسئله در تاریخ ‌اندیشه اسلامی و به ویژه در ‌اندیشه امامیه داشته است، مستند به منابع تاریخی و غیر تاریخی نشان دهد.

به خوبی می‌دانیم در مطالعات و پژوهش‌هایی که با تاریخ اندیشه مرتبط است، منابع مختلفی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. برای نمونه، در یک پژوهش تاریخ کلامی به غیر از منابع کلامی باید از منابع تاریخی، رجالی، فهرستی، حدیثی، فرق و مقالات‌نگاری نیز استفاده شود. متون حدیثی در پژوهش‌های تاریخ اندیشه، نه به عنوان متن دینی، بلکه به عنوان متونی تاریخی که نشان‌دهنده ‌اندیشه راویان آن روایات هستند، منابع ارزشمندی برای مطالعه خواهند بود. هرچند در تمامی این منابع، احتمال خطا و اشتباه یا جعل و دروغ‌پردازی با انگیزه‌های مذهبی، سیاسی و... وجود دارد، ولی نمی‌توان هیچ‌یک از آنها را نادیده انگاشت، بلکه در مواردی حتی روایت مجعول و دروغین می‌تواند سند مهمی در نشان دادن یک اندیشه در تاریخ فکر باشد. با این‌همه، بهترین راه برای رسیدن به نتیجه‌ای قابل دفاع، جمع قراین و شواهد و تحلیل و بررسی انتقادی آنها است. قراین و شواهد بیرونی مانند وجود انگیزه برای جعل یا عدم وجود چنین انگیزه‌هایی در گزارش‌های موجود، یا وجود قراین تاریخی مرتبط برای اثبات یا رد یک گزارش، به تحلیل نهایی کمک خواهد کرد.

از آنجا که پژوهش حاضر به بازخوانی اندیشه‌ای در سده‌های نخست اسلامی می‌پردازد و منابع باقی مانده از آن دوران - به ‌ویژه قبل از سده پنجم - بسیار اندک است، ناچار از گزارش‌های موجود در منابع باقی مانده از سده‌های چهار و پنج که

  • نام منبع :
    آموزۀ أمر بین أمرین در ‌اندیشۀ امامیۀ نخستین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 3067
صفحه از 230
پرینت  ارسال به