که همین دیدگاه در ادبیات اهل بیت علیهم السلام، تفویض معرفی شده است. صاحب تفسیر در همین جا به چند روایت در نفی جبر و تفویض استناد میکند که در کافی نیز به نقل از علی بن ابراهیم آمده است.۱
گذشته از این تفسیر، روایات متعدد کلینی از علیبن ابراهیم در کتاب الکافی - به ویژه در مسئله فاعلیت - نیز دیدگاه وی را روشن میکند. در همه این روایات، تأکید بر شمول اراده و مشیت الهی و نفی دیدگاه قدریه و در مقابل، بیان استطاعت و نفی جبرگرایی مطرح شده است.۲
نکته قابل توجه اینکه، بر پایه اطلاعات موجود در کتاب کافی، علی بن ابراهیم در مسئله استطاعت، روایات استطاعت مع الفعل را نقل کرده است و به نظر میرسد - چنانکه خط فکری او نیز نشان میدهد - در مسئله فاعلیت، علی بن ابراهیم همرأی با هشام بن حکم بوده است. مطابق با این روایات، استطاعتی که منجر به وقوع فعل میشود، پس از اذن الهی است و فاعلیت انسان در پرتو فاعلیت خداوند و در عین حاکمیت او پدید میآید.
نوبختی
تبیینی از مسئله فاعلیت - که ریشه در روایات اهل بیت علیهم السلام داشت و در مدرسه کوفه نظریهپردازی شد - نه تنها در میان نصگرایانِ قم مورد پذیرش قرار گرفته بود، بلکه در آن زمان، میان اندک متکلمان عقلگرای بغداد نیز مطرح بود. ابومحمد حسن بن موسی نوبختی که در همین دوران در بغداد حضور داشته و به عنوان یکی از متکلمان عقلگرای امامیه شناخته میشود، در مسئله فاعلیت و تبیین أمر بین