۵ / ۲
آزمودن دوست
۸۰.امام جواد عليهالسلام: هركه پيش از آزمودنِ [كسى] آسوده خاطر به او اطمينان كند، خود را در معرض هلاكت و عاقبت رنج آلود، قرار داده است.۱
۵ / ۳
معيارهاى آزمودن دوست
۸۱.امام صادق عليهالسلام: بر كسى از سرِ شناخت، عنوان دوست مگذار، تا آن كه او را به سه چيز بيازمايى: او را به خشم آورى و ببينى كه آيا اين خشم، او را از حق به سوى باطل مىبرد؟ و به نزد درهم و دينار (در امور مالى) ؛ و تا آن كه با او همسفر شوى.۲
۸۲.امام صادق عليهالسلام: دوست، به سهخصلتْ سنجيدهمىشود. پس اگر از آنها سرافراز بيرون آمد، دوستى است يكرنگ و باصفا، و گرنه دوست دوران آسايش است، نه سختى: اين كه از او مالىبخواهى، يا او را بر مالى امين گردانى، و يا او را در كارى ناخوشايند، شريك سازى.۳
1.. مَنِ انقادَ إلَى الطُمَأنينَةِ قَبلَ الخُبرَةِ فَقَد عَرَّضَ نَفسَهُ لِلهَلَكَةِ ، ولِلعاقِبَةِ المُتعِبَةِ (الدرّة الباهرة : ص ۳۹) .
2.. لا تَسِمِ الرَّجُلَ صَديقا ـ سِمَةَ مَعرِفَةٍ ـ حَتّى تَختَبِرَهُ بِثَلاثٍ : تُغضِبَهُ فَتَنظُرَ غَضَبُهُ يُخرِجُهُ مِنَ الحَقِّ إلَى الباطِلِ ، و عِندَ الدّينارِ و الدِّرهَمِ ، و حَتّى تُسافِرَ مَعَهُ الأمالى ، طوسى : ص ۶۴۶ ح ۱۳۳۹ .
3.. يُمتَحَنُ الصَّديقُ بِثَلاثِ خِصالٍ ، فَإِن كانَ مُؤاتِيا فيها فَهُوَ الصَّديقُ المُصافي ، و إلاّ كانَ صَديقَ رَخاءٍ لا صَديقَ شِدَّةٍ : تَبتَغي مِنهُ مالاً ، أو تَأمَنُهُ عَلى مالٍ ، أو تُشارِكُهُ فِي مَكروهٍ تحف العقول : ص ۳۲۱ .