83
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم

مشيّت و تقدير الهى است و متأثّر از عجله بندگان و يا پيشگويى و خواست آنان نيست . امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد:
إنَّ اللَّهَ لا يَعجَلُ لِعَجَلَةِ العِبادِ ، إنَّ لِهذَا الأَمرِ غايَةً يَنتَهى إلَيها ، فَلَو قَد بَلَغوها لَم يَستَقدِموا ساعَةً وَ لَم يَستَأخِروا .۱
خداوند ، به خاطر عجله بندگانش عجله نمى‏كند. اين امر، نهايتى دارد كه بايد به آن برسد و اگر به آن برسند،يك لحظه پس و پيش نمى‏شود .
ممكن است كردار نادرست امّت و يا برخى حركت‏هاى خام شيعيان و افشاى اسرار آنان، امر قيام را به تأخير اندازد وغيبت را طولانى كند ؛ ۲ امّا همه اينها در لوح و اثبات الهى منقوش است و كسى جز خداوند متعال ، از آن اطّلاعى ندارد و كسانى كه براى پايان غيبت ، وقت تعيين مى‏كنند، مدّعيانى دروغگو بيش نيستند ؛ مدّعيانى كه خود را از امامان معصوم، عالم‏تر نشان مى‏دهند؛ زيرا امام صادق عليه السلام با صراحت فرموده است:
كَذَبَ الوَقّاتونَ . إنّا أهلُ بَيتٍ لا نُوَقِّتُ .۳
وقت‏گذاران ، دروغ مى‏بافند . ما اهل بيت، تعيين وقت نمى‏كنيم.

۲ - ۲ . تعيين سرآغاز غيبت‏

مقدّر بودن امر غيبت ، بدين معناست كه غيبت ، در زمانى مشخّص و از پيش تعيين شده به وقوع مى‏پيوندد . امامان عليهم السلام نيز در نسل‏هاى متوالى ، با اعلام نزديكى تحقّق غيبت و نشانه‏هاى نزديك شدن آن ، به پذيرش آن كمك كرده‏اند .

امام على عليه السلام ، مهدى عليه السلام را يازدهمين نسل از سلاله خود اعلام مى‏دارد و بدين‏سان ، فاصله حدود دو قرنى خود را با غيبت قائم عليه السلام ، بيان مى‏دارد .۴ امام‏

1.ر. ك : ج ۵ ص ۳۶۸ ح ۹۵۷ .

2.ر. ك: ج ۸ ص ۱۳۳ (بخش يازدهم / فصل يكم / آيا در وقت قيام، بدا رخ مى‏دهد).

3.ر.ك: ج ۸ ص ۹۶ ح ۱۴۸۸ .

4.ر. ك : ص ۱۰۲ ح ۵۰۵ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
82

پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله غيبت را نه يك امر تصادفى و اتّفاقى، بلكه گوشه‏اى از تدبير الهى براى نظام امامت و امّت اسلامى خوانده كه از پيش به اطّلاع ايشان رسانده‏اند .
لَيَغيبَنَّ القائِمُ مِن وُلدى بِعَهدٍ مَعهودٍ إلَيهِ مِنّى .۱
قائم از ميان فرزندانم با عهدى كه از من به او رسيده است، غايب مى‏شود .
امام زين العابدين عليه السلام نيز در خطاب به يكى از اصحاب سرّش، ابو خالد كابلى، تحقّق غيبت را در روزگارى معرّفى مى‏نمايد كه دست كم عدّه‏اى از باورمندان به امامت وجود دارند كه با عقل و فهم و شناخت خدادادى خود، امام غايب را مانند امام ظاهر مى‏دانند و نزد آنان ، غيبت ، با شهود ، تفاوتى نمى‏كند .۲

امام رضا عليه السلام نيز غيبت امام زمان عليه السلام و درازاى آن را به دست خداوند و تقدير الهى خوانده است :
يُغَيِّبُهُ اللَّهُ فى سِترِهِ ما شاءَ .۳
خداوند ، او را در پرده غيب خود ، هر اندازه بخواهد، نگاه مى‏دارد.
نيز در بيان حتمى بودن غيبت و طرّاحى الهى و از پيش آن، امام باقر عليه السلام به آيه : «إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَن يَأْتِيكُم بِمَاءٍ مَّعِينِ ؛۴اگر آب‏هايتان [در ژرفاى زمين‏] فرو رود، چه كسى آب گوارا برايتان مى‏آورد؟» اشاره نموده و غيبت امام عصر عليه السلام را تأويل تحقّق نيافته امّا حتمى الوقوع آن شمرده و فرموده است:
وَ لابُدَّ أن يَجى‏ءَ تَأويلُها .۵
تأويل اين آيه ناگزير خواهد آمد .
احاديث ديگرى نيز دلالت دارند كه اندازه و درازاى غيبت ، مانند اصل آن به

1.ر.ك : ج ۵ ص ۱۰۰ ح ۵۰۳ .

2.ر.ك : ج ۵ ص ۱۱۸ ح ۵۱۹ .

3.ملك : آيه ۳۰ .

4.ر.ك : ص ۱۱۲ ح ۵۱۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6967
صفحه از 409
پرینت  ارسال به