345
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم

۶۲۳.كمال الدين‏- با سندش به نقل اسحاق بن يعقوب - : از محمّد بن عثمان عَمرى - كه خدا از او خشنود باد - خواستم كه نامه‏ام را به امام عليه السلام برساند. در آن نامه، از مسئله‏هايى كه برايم پيچيده مى‏نمود، پرسيده بودم. پس، توقيعى چنين به خطّ مولايمان، صاحب الزمان عليه السلام ، رسيد : «امّا آنچه را پرسيده بودى - خدا ره‏نمونت كند و استوارت بدارد - كه : كار منكِران من كه خويشاوندان و عموزادگان ما هستند ، چه مى‏شود؟ بدان كه خداى عزّ و جلّ با كسى، خويشاوندى ندارد . هر كس مرا انكار كند ، از من نيست و مانند پسر نوح به همان راه مى‏رود؛ امّا وضعيت عمويم، جعفر كذّاب و فرزندانش، مانند برادران يوسف هستند.
و امّا نوشيدن آبجو ، حرام است؛ امّا شَلماب‏۱ اشكالى ندارد ، و امّا دارايى‏هايتان را تنها براى اين مى‏پذيرم كه پاك شويد. پس هر كس مى‏خواهد ، برساند و هر كس مى‏خواهد ، نفرستد كه آنچه خداوند به من داده ، بهتر از چيزى است كه به شما داده است. و امّا ظهور فَرَج ، با خداى والاياد است و وقت‏گذاران ، دروغ مى‏بافند امّا گفته كسانى كه ادّعا مى‏كنند حسين عليه السلام كشته نشده است، كفر و گم‏راهى و تكذيب حقيقت است، و امّا در پيشامدها، به راويان حديث ما مراجعه كنيد ، كه ايشان حجّت من بر شمايند و من نيز حجّت خدا بر آنان هستم. امّا محمّد بن عثمان عَمرى - كه خدا از او و پيش از او، از پدرش خشنود باشد - ، مورد اعتماد من و نوشته او نوشته من است» .۲

1.شَلماب را از گياهى به نام شليم مى‏گيرند كه شبيه جو است؛ امّا در آن ، الكل و مادّه زداينده عقل نيست؛ بلكه گونه‏اى مخدّر شبيه شاه‏دانه است.

2.كمال الدين : ص ۴۸۳ ح ۴ ، الغيبة ، طوسى : ص ۲۹۰ ح ۲۴۷ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۴۲ ح ۳۴۴ ، الخرائج و الجرائح : ج ۳ ص ۱۱۱۳ ح ۳۰ ، إعلام الورى‏ : ج ۲ ص ۲۷۰ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۳۲۱ ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۱۸۰ ح ۱۰ . نيز، براى ديدن همه حديث ، ر . ك : همين دانش‏نامه : ج ۴ ص ۴۲۸.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
344

۶۲۳.كمال الدين : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ عِصامٍ الكُلَينِيُّ رضى اللّه عنه ، قالَ : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ يَعقوبَ الكُلَينِيُّ ، عَن إسحاقَ بنِ يَعقوبَ قالَ : سَأَلتُ مُحَمَّدَ بنَ عُثمانَ العَمرِيَّ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ أن يوصِلَ لي كِتاباً قَد سَأَلتُ فيهِ عَن مَسائِلَ أشكَلَت عَلَيَّ فَوَرَدَ (ت فِي) التَّوقيعِ بِخَطِّ مَولانا صاحِبِ الزَّمانِ عليه السلام :
أمّا [ ما]۱ سَأَلتَ عَنهُ ، أرشَدَكَ اللَّهُ وثَبَّتَكَ مِن أمرِ المُنكِرينَ لي مِن أهلِ بَيتِنا وبَني عَمِّنا ، فَاعلَم أنَّهُ لَيسَ بَينَ اللَّهِ عزّ و جلّ وبَينَ أحَدٍ قَرابَةٌ ، ومَن أنكَرَني فَلَيسَ مِنّي وسَبيلُهُ سَبيلُ ابنِ نوحٍ عليه السلام . أمّا سَبيلُ عَمّي جَعفَرٍ ووُلدِهِ فَسَبيلُ إخوَةِ يوسُفَ عليه السلام .
أمَّا الفُقّاعُ فَشُربُهُ حَرامٌ ، ولا بَأسَ بِالشَّلمابِ‏۲ . وأَمّا أموالُكُم فَلا نَقبَلُها إلّا لِتَطَهَّروا ، فَمَن شاءَ فَليَصِل ومَن شاءَ فَليَقطَع فَما آتانِيَ اللَّهُ خَيرٌ مِمّا آتاكُم . وأَمّا ظُهورُ الفَرَجِ فَإِنَّهُ إلَى اللَّهِ تَعالى‏ ذِكرُهُ ، وكَذَبَ الوَقّاتونَ . وأَمّا قَولُ مَن زَعَمَ أنَّ الحُسَينَ عليه السلام لَم يُقتَل فَكُفرٌ وتَكذيبٌ وضَلالٌ . وأَمَّا الحَوادِثُ الواقِعَةُ فَارجِعوا فيها إلى‏ رُواةِ حَديثِنا فَإِنَّهُم حُجَّتي عَلَيكُم وأَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيهِم . وأَمّا مُحَمَّدُ بنُ عُثمانَ العَمرِيُّ - رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ وعَنِ أبيهِ مِن قبلُ - فَإِنَّهُ ثِقَتي وكِتابُهُ كِتابي .

1.مابين المعقوفين سقط من المصدر ، وأثبتناه من المصادر الاُخرى .

2.الشلمابُ : شراب يُتّخذ من الشليم ، وهو حَبٌّ شبيه بالشعير وفيه تخدير نظير البنج (هامش المصدر) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7258
صفحه از 409
پرینت  ارسال به