۶۱۴.الغيبة ، طوسى- به نقل از ابو نصر هبة اللَّه بن محمّد - : قبر عثمان بن سعيد در سمت غرب مدينة السلام (بغداد) است، در خيابان مَيَدان، در ابتداى جايى كه به دروازه «جَبَله» معروف است و در مسجد آن جا در سمت راستِ كسى كه به مسجد داخل مىشود، قرار دارد و قبر ، درست در قبله مسجد قرار دارد. خدايش رحمت كند!
محمّد بن حسن طوسى، مؤلّف كتاب الغيبة ، مىگويد: قبرش را در همين جايى كه ذكر كرده است، ديدهام. در مقابلش ديوارى ساختهاند كه محراب مسجد نيز آن جاست و در كنارش درى است كه به جايگاه تنگ و تاريك قبر باز مىشود. ما به آن جا داخل مىشديم و آشكارا زيارتش مىكرديم و اين كار را از آغاز ورودم به بغداد در سال چهارصد و هشت تا چهار صد و سى و اندى انجام مىدادم . سپس رئيس ابو منصور محمّد بن فرج ، آن ديوار را خراب و كارى كرد كه قبر از بيرون پيدا باشد و ضريحى براى آن ساخت. اكنون قبر ، زير سقف است و هر كس بخواهد ، داخل مىشود و زيارت مىكند و همسايگان قبر در آن محلّه، به زيارت او تبرّك مىجويند و مىگويند: او مردى صالح بوده است و برخى مىگويند: او فرزند دايه امام حسين عليه السلام است و حقيقت ماجرا را نمىدانند و اين وضعيت تا اكنون (سال ۴۴۷) برقرار است.۱
ر . ك : ص ۳۳۹ ح ۶۱۸ و ج ۵ ص ۵۸ (عثمان بن سعيد) .
۳ / ۲
نايب دوم: محمّد بن عثمان
محمّد بن عثمان بن سعيد، فرزند نائب اوّل و وكيل امام عسكرى عليه السلام و امام مهدى عليه السلام بود كه در زمانى طولانى، نزديك به پنجاه سال، وكالت امام عسكرى عليه السلام و امام مهدى عليه السلام را به عهده داشت. او همانند پدر خويش، منزلتى خاص و ويژه در نزد امامان عليهم السلام داشت. امام حسن عسكرى عليه السلام به احمد بن اسحاق درباره او و پدرش فرموده است :
عَمرى و فرزند او مورد اعتماد من هستند و آنچه به تو برسانند، از سوى من رساندهاند و آنچه بگويند از جانب من گفتهاند. پس سخن آن دو را گوش فرا ده و فرمان آن دو را اطاعت كن، كه آنها مورد اعتماد و امين هستند .۲
امام مهدى عليه السلام نيز او را با واژههايى همچون «ثقتى»۳ توصيف نموده است. او از جمله افرادى است كه معتمد امام عسكرى عليه السلام بوده و ايشان، فرزندش امام مهدى عليه السلام را بدانان نمايانده است.۴
پيشينه وكالت او در زمان امام عسكرى عليه السلام و وجاهت و شخصيت او در نزد عالمان و شيعيان، زمينه پذيرش نيابت او را فراهم ساخته بود. او در زمان پدرش نيز شخصيتى وجيه و شناخته شده در نهاد و وكالت بود. پس از درگذشت عثمان بن سعيد، توقيع شريف از ناحيه امامت نسبت به او صادر شد و پس از تعزيت مرگ پدر، او را بدين سِمَت، منصوب كرد. امام مهدى عليه السلام در اين توقيع، ضمن تجليل از عثمان بن سعيد نوشتهاند :
از كمال سعادتش ، آن بود كه خداى متعال ، فرزندى مانند تو را روزىاش نمود كه جايش را پس از او بگيرد و به فرمانش ، بر جاى او بنشيند و براى او رحمت الهى طلب كند .۵
نيابت او نسبت به امام مهدى عليه السلام در سخنان امام عسكرى عليه السلام نيز گزارش شده است. ايشان در ستايش از پدر و پسر فرموده است :
همانا كه پسرش [محمّد بن عثمان] وكيل پسرم مهدى شماست .۶
اين ويژگىها سبب شد كه مخالفت جدّى و تأثيرگذار با نيابت او پديد نيايد. شيخ طوسى در باره باور عمومى نسبت به او نوشته است : شيعيان، بر عدالت و وثوق و امانتدارى او اتّفاق نظر داشتند؛ زيرا در همان روزگار حيات پدرش ، به امانتدارى و عدالت او و لزوم مراجعه به وى در روزگار امام حسن عليه السلام و نيز پس از حيات ايشان، تصريح شده بود. در عدالتش اختلاف نظر و در امانتدارىاش، شكّى نبود و شيعه ، كسى را جز او در اين امر نمىشناخت و به كسى جز وى مراجعه نمىكرد .۷ گفتنى است كه برخى از مخالفتها از ناحيه كسانى چون: احمد بن هلال، محمّد بن نصير، و محمّد بن على بن بلال،۸ مورد قبول جامعه شيعى قرار نگرفت. مدت طولانى نيابت و وكالت محمّد بن عثمان، همراه با وجاهت شخصيت او سبب گرديد تا تشكيلات وكالت در اين مدّت طولانى، پابرجا بماند و تقويت شود. محمّد بن عثمان در حدود چهل سال به عنوان نايب خاص، فعّاليت داشت .۹ در اين مدت طولانى، او به پاسخگويى به پرسشها و نيازهاى مردم مىپرداخت. تنها در حوزه بغداد، ده نفر دستيار به او يارى مىرساندند. يكى از اين ده نفر، حسين بن روح است كه بعدها به جانشينىِ او منصوب گشت.