301
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم

و فرهنگى قابل ملاحظه‏اى رخ داد. گسترش علوم دينى به سبب ظهور دانشمندان و عالمان دينى و پديد آمدن نحله‏هاى فكرى و نگاشته‏هاى علمى در حوزه‏هاى گوناگون معرفتى ، كاملاً در اين دوره پديدار و روشن است.

۴ - ۱ . دانش حديث‏

از آغاز سده سوم، دانش حديث ، رونق فراوان گرفت و نگاشته‏هاى حديثى گوناگون، تأثيرگذار و ماندگارى نگاشته شدند. بيشتر مصادر حديثى مهمّ اهل سنّت ، از اين دوره است. مسند ابن حنبل (۲۴۱ ق) ، سنن الدارمى (۲۵۵ ق) ، صحيح البخارى (۲۵۶ ق) ، صحيح مسلم (۲۶۱ ق) ، سنن ابن ماجة (۲۷۳ ق) ، سنن ابى داوود (۲۷۵ ق) ، سنن الترمذى (۲۷۹ ق) ، سنن النسائى (۳۰۳ ق) ، از اين جمله‏اند .
كتاب‏هاى حديثى شيعى همچون المحاسن برقى (۲۷۴ ق) ، بصائر الدرجات صفّار (۲۹۰ ق) ، قرب الإسناد (۳۰۰ ق) ، الكافى كلينى (م ۳۲۹ ق) ، نيز در اين دوره نوشته شده‏اند و اكنون در دسترس هستند. كتاب‏هاى مفقود شيعه كه در اين دوره نگاشته شده‏اند بسيار زياداند.

۴ - ۲ . دانش فقه‏

توسعه مكاتب فقهى ، يكى از شاخصه‏هاى اين زمان است كه با نگاهى كوتاه به تاريخ زندگانى علما مى‏توان به آن پى برد. همچنين در ميان اهل سنّت ، شمارى از برجسته‏ترين دانشمندان، در اين قرن زندگى كرده يا دست كم ، مدّتى از عمر خود را در آن سپرى نموده‏اند. از آن جمله ، احمد بن حنبل (م ۲۴۱ ق) ، بنيان‏گذار چهارمين مكتب فقهى مشهور اهل سنّت است كه تقريباً تا ميانه اين سده در قيد حيات بود و كتاب پرحجم و بزرگ خود (مسند ابن حنبل) را تأليف كرد. ابو سليمان داوود بن على كاشانى (م‏۲۷۰ ق) ، نيز از فقيهان همين عصر و از شاگردان شافعى بود كه به عنوان پايه‏گذار مكتب ظاهريّه شهرت يافته است. همچنين محمّد بن جرير طبرى


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
300

در اين دوره ، تنى چند از بزرگان شيعه كه پيش‏تر در امور ديوانى خدمت مى‏كردند ، ارتقاى مقام يافته و تا منصب وزارت پيش رفتند. دست كم ، دو تن از خاندان بنى فرات براى مدّتى منصب وزارت را به دست گرفتند. اين امر ، خود ، زمينه حضور و فعّاليت بيشتر شيعيان در دربار عبّاسى را مهيّا مى‏نمود. با غور در دربار عبّاسى عهد غيبت صغرا، مى‏توان به نام شمارى از كاتبان، منشيان و ديوان‏سالاران شيعى دست يافت.۱
نكته قابل توجّه ديگر ، در اين زمينه ، پديد آمدن گرايش‏هاى محض سياسى در بين برخى خاندان‏هاى متنفّذ شيعى در عصر غيبت صغرا بود كه سبب مى‏شد شيعه بيشتر به عنوان يك حزب يا گروه سياسى خودنمايى كند و اين ، لزوم برخورد جدّى‏تر و عميق‏تر با شيعيان را به دولت‏مردان و صاحب‏منصبان اهل سنّت يادآورى مى‏كرد. ظهور خاندان‏هايى مانند بنى حمدان و بريديان و در نهايت ، آل بويه و تلاش‏هاى آنان براى دستيابى به مقامات بالا مثل امير الاُمرايى و تشكيل امارت‏هاى مستقل و سلطه يافتن بر جايگاه خلافت ، شاهد اين مطلب است . اين اقدامات اگر چه تا حدّى و دست كم براى مدّتى ، اوضاع مساعدترى براى شيعه به وجود آورد ، ولى پس از آن ، جامعه شيعه با گرفتارى‏ها و دشوارى دو چندان ناشى از واكنش حاكمان سنّى‏مذهب مواجه گرديد كه نمونه بارز آن را در ظهور دولت‏هاى سلجوقى در ايران و عراق و ايّوبى در مصر و اقدامات وسيع ضدّ شيعى آنان مى‏توان مشاهده كرد.

۴ . اوضاع علمى و فرهنگى‏

دوران مورد بررسى يعنى سال‏هاى ۲۳۰ تا ۳۳۰ هجرى ، مى‏تواند دوره توسعه و رشد علمى و فرهنگى جهان اسلام به شمار رود ؛ زيرا در اين دوره ، تحوّلات علمى

1.ر. ك: اوضاع سياسى، اجتماعى و فرهنگى شيعه در غيبت صغرا ، حسين‏زاده : ص ۱۸۳ - ۱۸۶.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6926
صفحه از 409
پرینت  ارسال به