فراوان و سختگيرىهاى مأموران عبّاسى ، گروههايى از شيعيان شهرهاى ديگر در ملاقاتهايى نزد امامان مىآمدند.۱
نهاد وكالت در زمان امام عسكرى عليه السلام ، وظيفهاى سنگينتر و خطيرتر به عهده داشت ؛ زيرا امام عليه السلام ناچار بود كه با حفظ تقيّه و پنهان نگه داشتن وجود امام دوازدهم از عبّاسيان، موضوع امامت و جانشينى خود را براى خواصّ شيعه بيان كند و اين مهم ، تنها با فعّاليت زيركانه وكيلان ، تحقّق مىيافت. بنا بر اين ، وكيلان در نواحى مختلف به فعّاليت خود ادامه دادند و در دوره غيبت صغرا ، همچنان تحت اشراف نايبان خاصّ امام دوازدهم ، وظايف خود - يعنى اطّلاعرسانى به شيعيان و ايجاد ارتباط ميان آنان و امام غايب - را دنبال مىكردند.
با توجّه به گزارشهاى متعدّدى كه از اسامى و تعداد وكيلان امامان در نواحى مختلف جهان اسلام در دست است ، مىتوان نواحى شيعهنشين را كشف نمود. اطّلاعات موجود در كتب جغرافيايى و دانستههاى تاريخى در باره ارتباط بين مناطق و تعامل آنان با يكديگر نيز به روشن شدن نقاط تاريك و مجهول كمك فراوانى مىكنند. بر اين اساس ، شيعيان ، بيشتر در ايالت عراق (بين النهرين سفلى) و در شهرهاى كوفه، مدائن، بغداد و بصره متمركز بودهاند و در نواحى جزيره (بين النهرين عليا) و شام بويژه در حلب و طرابلس جمعيتى از شيعيان زندگى مىكردهاند. بعد از ايالت عراق، ايالت جبال در غرب و مركز ايران بيشترين شيعيان را در خود داشته است . قم ، قديمىترين شهر شيعهنشين در ايران به شمار مىرود و پس از آن ، كاشان و آوه و رى ، از عمده شهرهاى شيعهنشين بودهاند. علاوه بر اينها ، شيعيان در بيهق ، طوس، نيشابور، شيراز، اهواز و شهرهاى آذربايجان و شمارى ديگر از شهرهاى ايران ، سكونت داشتهاند و وكيلانى به نمايندگى از نهاد وكالت در اين مناطق ، فعّال بودهاند.۲