257
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم

وجود داشت، حتّى يك مورد خيانت و انحراف در سازمان وكالت پديد نمى‏آمد، در حالى كه مسلّم است مواردى از انحراف در اين نهاد، پديد آمده است.۱
نكته: آگاهى چندانى از ميزان دانش دينى و مباحث حديثى تمام وكيلان در دست نيست. روشن است كه بيشتر وكيلان، از عالمان طراز اوّل و شاخص منطقه جغرافيايى خود نبوده‏اند. حتّى نايبان خاص وكيلان ارشد نيز از عالمان طراز اوّل محسوب نمى‏شدند. عثمان بن سعيد، به غير از رواياتى كه به سبب موقعيت ادارى خود در نهاد وكالت نقل كرده است، روايات اندكى دارد. محمّد بن عثمان و حسين بن روح نيز اگر چه روايات بيشترى دارند، ولى در مقايسه با محدّثان، فقيهان و ديگر عالمان شيعه، از جايگاه علمى ويژه‏اى برخوردار نبوده‏اند. در ميان وكيلان ديگر ناحيه مقدّسه، گاه راويان و عالمانى همچون: احمد بن اسحاق و شلمغانى به چشم مى‏آيند؛ ولى مشخّص است كه ويژگىِ علمى آنان مورد توجّه نبوده است، حتّى در رتبه‏بندى و جايگاه ادارى وكيلان نيز جايگاه علمى آنان مورد توجّه نبوده و ويژگى‏هاى اجتماعى و مديريتى آنان اهميّت بيشترى داشته است.۲
در دوره فعاليت وكيلان، حتّى در غيبت صغرا عالمان بزرگى در قم و بغداد مى‏زيستند؛ ولى در نهاد وكالت جايگاهى نداشتند. حتّى حسين بن روح، كتاب التأديب را از شهر بغداد نزد علماى قم فرستاد و نظر آنان را نسبت به آن جويا شد.

از اين جهت، به نظر مى‏رسد كه ويژگى علمى در مجموعه افراد وكالت به عنوان شاخص، لحاظ نمى‏شده است و ويژگى‏هاى اجتماعى، ادارى و تشكيلاتى، مورد توجّه بوده است. جالب آن كه عالمان طراز اوّل شيعى، به وكيلان مراجعه كرده و

1.همان جا.

2.ر . ك : جرعه‏اى از دريا : ج ۱ ص ۱۷۳ . آية اللَّه شبيرى زنجانى نوشته‏اند : نوّاب اربعه، هيچ يك به عنوان مراجع علمى طايفه اماميه مطرح نبوده‏اند .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
256

هستند و آنچه به تو برسانند، از سوى من رسانده‏اند».
حتّى برخى از نمايندگان كه در پايان كار، منحرف شدند، در دوره فعاليت در نهاد وكالت، استقامت داشته و مورد توثيق امام عليه السلام قرار گرفته‏اند.۱
امام مهدى عليه السلام در سخنى عام، وثاقت كلّى نمايندگان نهاد وكالت را بيان كرده و فرموده است:
لَيسَ فينا شَكٌّ ولا فيمَن يَقومُ مَقامَنا شَكٌّ.۲
هرگز در باره ما و كسانى كه از طرف ما فعاليت مى‏كنند، نبايد شك شود .
بسيارى از رجاليان با تعميم وثاقت مالى وكيلان، وثاقت رجالىِ آنان را به صِرف دارا بودن مقام وكالت پذيرفته‏اند. شيخ طوسى،۳ علّامه حلى،۴ شيخ بهايى،۵ و وحيد بهبهانى،۶ از كسانى هستند كه به تصريح يا به اشاره، وكالت از ناحيه امام عليه السلام را دليل توثيق فرد برشمرده‏اند.

مرحوم وحيد بهبهانى نوشته است كه ائمه عليهم السلام تنها كسانى را كه مورد اعتماد و وثوق بوده و از عدالت برخوردار بودند، به وكالت نصب مى‏كردند.۷
گفتنى است كه برخى از رجاليان همانند شيخ عبد النبى جزايرى‏۸ و آية اللَّه خويى،۹ با اين تلازم مخالفت كرده‏اند. مرحوم خويى نوشته است: اگر اين تلازم

1.رجال الكشّى: ر. ك: ج ۲ ص ۸۴۴ ش ۱۰۸۸.

2.ج ۴ ص ۱۷۰ ح ۶۷۸.

3.الغيبة ، طوسى : ص ۲۰۹ .

4.رجال الطوسى : ص ۴ .

5.تنقيح المقال: ج ۱ ص ۲۱.

6.همان: ج ۱ ص ۲۱۰ - ۲۱۱.

7.تنقيح المقال: ج ۱ ص ۲۱۰.

8.مقباس الهداية: (چاپ شده در تنقيح المقال : ج ۳ ص ۷۷). نيز، ر.ك: ص ۳۸۳ (سازمان وكالت و نقش آن در عصر ائمه عليهم السلام ).

9.معجم رجال الحديث : ج ۳ ص ۷۷ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7064
صفحه از 409
پرینت  ارسال به