231
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم

واسطه فيض الهى قبل از آفرينش انسان‏

شبهه ديگرى كه در اين جا قابل طرح است ، اين است كه : قبل از آفرينش انسان ، چه چيزى واسطه فيض الهى بوده؟ اگر وجود امام ، مانع متلاشى شدن نظام جهان است ، بايد قبل از آفرينش انسان ، نظم جهان به هم خورده باشد ؛ چرا كه واسطه فيضى ، وجود نداشته است!
در پاسخ اين شبهه مى‏توان گفت : ندانستن ، دليل نبودن نيست . ما نمى‏دانيم كه پيش از آفرينش انسان ، واسطه نشدن چيزى همانند انسان كامل در فيض‏بخشى خداوند متعال ، ضرورت داشته يا نه ، و اگر ضرورت داشته ، آن واسطه ، چه بوده است . شايد وجود انسان كامل ، مانع اثرگذارى مفاسد اجتماعى در تباهى كلّى نظام جهان باشد .۱ بديهى است كه اين ضرورت ، پيش از آفرينش انسان ، وجود نداشته است .

1.چنان كه حتّى با وجود انسان كامل نيز مفاسد اجتماعى ، موجب فاسد جزئى نظام زمين مى‏گردد : «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِى الْبَرّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِى النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ؛ به سبب آنچه دست‏هاى مردم كرده، در خشكى و دريا تباهى پديد آمد تا خدا جزاىِ برخى از آنچه را كرده‏اند، به آنان بچشاند . باشد كه باز گردند» (روم : آيه ۴۱) .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
230

فرشتگان و روح القدس بر امام زمان فرود مى‏آيند و آنچه را از اين كارها نوشته‏اند، به وى تحويل مى‏دهند .۱

نيازمندى فيض الهى به واسطه‏

ممكن است گفته شود كه : فيض الهى چه نيازى به واسطه دارد ؟ مگر خداوند نمى‏تواند بدون واسطه فيض ببخشد تا لازم باشد امام ، در فيض‏بخشى او وساطت نمايد؟

پاسخ ، اين است كه اين سخن ، همانند آن است كه كسى بگويد : خداوند متعال ، براى ايجاد حرارت و نور ، چه نيازى به آفرينش خورشيد دارد ؟ مگر نمى‏تواند بدون خورشيد ، نور و حرارت توليد كند؟ براى پرورش گياهان چه نياز به نور خورشيد و تغذيه خاك دارد؟ و براى بقاى نسل ، چه نيازى به آفرينش همسر دارد؟ و ...
پاسخ همه اين پرسش‏ها ، يكى است و آن ، اين كه : سنّت ثابت الهى در آفرينش جهان ، اين است كه هر پديده‏اى از طريق مجراى طبيعى خود ، تحقّق يابد ؛ چرا كه خداوند ، امتناع دارد كه امور عالم را جارى كند ، مگر از طريق واسطه‏ها .۲
اصولاً پذيرش قانون علّيت ، به معناى آن است كه فيض‏بخشى ، از طريق اسباب و علل آن است . بنا بر اين ، واسطه شدن انسان كامل در فيض‏بخشى خداوند متعال ، نه تنها هيچ مشكل عقلى ندارد ، بلكه به عكس كاملاً منطبق با مبانى عقلى است .

1.براى آگاهى با ساير احاديثى كه بر اين معنا دلالت دارند ، ر. ك: ماه خدا : ج ۲ ص ۷۵۴ (بخش چهارم : شب قدر : فصل اوّل / اختصاص آن به پيشوايان) .

2.امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد : «أَبَى اللَّهُ يُجرِى الأشياءَ إلّا بِالأسبابِ؛ خداوند امور را جز از طريق اسبابش به انجام نمى‏رساند» (الكافى : ج ۱ ص ۱۸۳ ح ۷) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6925
صفحه از 409
پرینت  ارسال به