225
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم

معناى ارائه طريق است ؛ ولى هدايت خاص به معناى رساندن به مقصد . نكته قابل توجّه ، اين است كه شرط برخوردارى از هدايت خاصّ الهى ، پيروى از هدايت عامّ اوست .

هدايت به معناى نخست ، بى ترديد ، از طريق انبيا و اوصياى آنان صورت مى‏گيرد ، هر چند بر پايه برخى احاديث ، هدايت دوم نيز از طريق آنهاست ، مانند اين حديث كه به سند معتبر از امام باقر عليه السلام نقل شده است :
لَنورُ الإِمامِ فى قُلوبِ المُؤمِنينَ أنوَرُ مِنَ الشَّمسِ المُضيئَةِ بِالنَّهارِ ، وَ هُمُ الَّذينَ يُنَوِّرونَ قُلوبَ المُؤمِنينَ ، وَ يَحجُبُ اللَّهُ نورَهُم عَمَّن يَشاءُ ، فَتُظلَمُ قُلوبُهُم وَ يَغشاهُم بِها .۱
نور امام در دل‏هاى مؤمنان ، تابناك‏تر از نور خورشيدِ تابان در روز است. به خدا سوگند ، آنان دل‏هاى مؤمنان را روشن مى‏كنند .
اين سخن مى‏تواند اشاره به اين نكته باشد كه نقش انبيا و اوصياى آنان كه به موقعيت ولايت تكوينى دست يافته‏اند ، تنها نشان دادن راه تكامل نيست ؛ بلكه ضمير و باطن و جان انسان‏هاى مستعد در پرتو نورافشانى باطنى آنان ، پرورش مى‏يابند و به سوى كمال مطلق - كه مقصد و مقصود حركت انسانى است - ، ره‏سپار مى‏گردند .
علّامه طباطبايى در تبيين نقش امام در هدايت باطنى انسان‏ها مى‏فرمايد :
كسى كه حامل درجات قرب و امير قافله اهل ولايت بوده و رابطه انسانيت را با اين واقعيت حفظ مى‏كند ، در لسان قرآن ، «امام» ناميده مى‏شود . «امام» يعنى : كسى كه از جانب حق - سبحانه - ، براى پيشروى صراط ولايت ، اختيار شده و زمام هدايت معنوى را در دست گرفته . ولايت كه به قلوب بندگان مى‏تابد ، اشعّه و

1.ر.ك: ص ۱۹۴ ح ۵۸۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
224

ليكن به نظر مى‏رسد كه روشن‏ترين وجه در اين تشبيه ، آن است كه روشنايى روز ، دليل وجودِ خورشيدِ پنهان است ، و همان طور كه عموم مردم از نور خورشيدِ پنهان بهره مى‏برند ، عموم مردم از انواع بركات امام غايب بهره‏مند مى‏شوند .

خطر بطلان حجّت‏هاى الهى‏

احاديثى‏۱ كه در تبيين حكمت وجود امام غايب ، به خطر بطلان حجّت‏هاى الهى در صورت عدم وجود وى استدلال كرده‏اند نيز به نقش اساسى وجود انسان كامل در نظام هستى اشاره دارند ، از جمله اين حديث :
اللَّهُمَّ إنَّكَ لا تُخلِى الأَرضَ مِن حُجَّةٍ لَكَ عَلى‏ خَلقِكَ ، ظاهِرٍ أو خافٍ مَغمورٍ ، لِئَلّا تَبطُلَ حُجَجُكَ وَ بَيِّناتُكَ .۲
بار خدايا! ناگزير ، در زمين تو را حجّتى بر خلقت بايد ، يا آشكار ، و يا ترسان و پنهان ، تا حجّت‏ها و دلايل روشن تو از ميان نروند .

بركات خاص‏

آنچه تا كنون بِدان اشاره شد ، بركات امام غايب براى عموم جهانيان بود ؛ ولى بركات او ، منحصر به اين موارد نيست ؛ بلكه وجودش براى كسانى كه از شايستگى لازم برخوردار باشند ، بركات ويژه‏اى نيز دارد . بر پايه احاديث اهل بيت عليهم السلام ، اين بركات عبارت‏اند از :
۱ . هدايت باطنى‏
هدايت الهى ، دو گونه است : هدايت عام‏۳ و هدايت خاص . ۴هدايت عام ، به

1.مانند : ح ۵۸۹ - ۵۹۳ .

2.ر. ك: ص ۱۹۸ ح ۵۹۱ .

3.در اين آيه ، هدايت به اين معناست : «إِنّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمّا شاكِرَا و إِمّا كَفُورَا؛ ما راه را به او نشان داديم . يا سپاس‏گزار است يا ناسپاس» (انسان : آيه ۳) .

4.در اين آيه ، هدايت به اين معناست : «و الَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ؛ و آنان كه به خاطر ما كوشيدند، بى گمان ، آنان را به راه‏هاى خود ره‏نمون مى‏كنيم» (عنكبوت : آيه ۶۹) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6994
صفحه از 409
پرینت  ارسال به