203
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم

۵۹۴.كمال الدين‏- با سندش به نقل از عبر الرحمان بن جُندَب - : شنيدم كه امام على عليه السلام در پايان كلامش به كميل بن زياد فرمود : «تو زمينت را از قيام كننده براى اتمام حجّت ، خالى نمى‏گذارى ؛ حجّتى كه يا آشكار است يا ترسان پنهان ، تا مبادا حجّت‏ها و دلايل روشنت از ميان بروند» .۱

۵۹۵.تفسير القمّى: امير مؤمنان عليه السلام در باره سخن خداى متعال: «تو بيم دهنده‏اى و براى هر قومى ، هدايتگرى هست» فرمود: «زمين از امامى قيام كننده به حجّت خدا خالى نمى‏ماند؛ امامى آشكار و نمايان و يا بينماك و زيرستم، تا حجّت‏ها و نشانه‏هاى خدا از ميان نرود» .۲

ر . ك : ج ۱ ص ۲۳۷ (بخش يكم / فصل يكم / حجت ، يا آشكار و به نام است و يا پنهان و گم نام) .

۳ / ۳

خورشيد در پس ابر

۵۹۶.كمال الدين‏- با سندش به نقل از جابر بن عبد اللَّه انصارى - : چون خداوند عزّ و جلّ بر پيامبرش محمّد صلى اللَّه عليه و آله ، [آيه :] «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از خدا و رسول و اولوا الأمر خويش فرمان بريد» را نازل فرمود، گفتم : اى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله ! ما خدا و رسول را شناخته‏ايم . اولوا الأمرى كه خداوند، فرمانبرى از ايشان را در كنار فرمانبرى از شما آورده، كيان اند؟
پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود : «اى جابر! آنها پس از من، جانشينان من و امامان مسلمانان‏ هستند. نخستين ايشان ، على بن ابى طالب است و سپس حسن و حسين و پس از او على بن الحسين و سپس محمّد بن على - كه در تورات به «باقر» شهرت دارد - و تو - اى جابر - او را درك خواهى كرد. هر گاه او را ديدى، سلام مرا به او برسان. سپس صادق، جعفر بن محمّد، است و سپس موسى بن جعفرو سپس على بن موسى و سپس محمّد بن على و سپس على بن محمّد و سپس حسن بن على و سپس همنام و هم‏كنيه من، حجّت خدا در زمين و باقى‏مانده او در ميان بندگانش، فرزند حسن بن على ، خواهد بود؛ همان كه خداوندِ والا نام، به دست او خاور و باخترِ زمين را مى‏گشايد و همان كه از ديدگان شيعيان و اوليايش پنهان خواهد شد و در آن زمان، جز كسى كه خداوند، دلش را براى ايمان خالص كرده، كسى در اعتقاد به امامت او پايدار نخواهد ماند».
گفتم: اى پيامبر خدا! آيا پيروانش در روزگار غيبتش از او سودى مى‏برند؟
فرمود: «آرى، سوگند به كسى كه مرا به نبوّت برانگيخت ، آنان از نور او روشنى مى‏گيرند و در غيبت او از ولايتش سود مى‏برند، مانند سود بردن مردم از خورشيد ، حتّى اگر ابر ، آن را پوشانده باشد» .۳

1.كمال الدين : ص ۲۹۴ ح ۲ ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۴۹ ح ۹۳ .

2.تفسير القمّى : ج ۱ ص ۳۵۹ ، بحار الأنوار : ج ۲۳ ص ۲۰ ح ۱۶ .

3.كمال الدين : ص ۲۵۳ ح ۳ ، قصص الأنبياء ، راوندى : ص ۳۶۰ ح ۴۳۶ ، أعلام الورى‏ : ج ۲ ص ۱۸۱ ، كفاية الأثر : ص ۵۳ ، كشف الغمّة : ج ۳ ص ۲۹۹ ، تأويل الآيات الظاهرة : ج ۱ ص ۱۳۵ ح ۱۳ ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۲۴۹ ح ۶۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
202

۵۹۴.كمال الدين : حَدَّثَنا جَعفرُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ مَسرورٍ رضى اللّه عنه قالَ : حَدَّثَنَا الحُسَينُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ عامِرٍ ، عَن عَمِّهِ عَبدِ اللَّهِ بنِ عامِرٍ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ أبي عُمَيرٍ ، عَن أبانِ بنِ عُثمانَ الأَحمَرِ ، عَن عَبدِ الرَّحمنِ بنِ جُندَبٍ ، عَن كُمَيلِ بنِ زِيادٍ النَّخَعِيِّ ، قالَ : سَمِعتُ عَلِيّاً عليه السلام يَقولُ في آخِرِ كَلامٍ لَهُ :
اللَّهُمَّ إنَّكَ لا تُخلِي الأَرضَ مِن قائِمٍ بِحُجَّةٍ ، ظاهِرٍ أو خافٍ مَغمورٍ ، لِئَلّا تَبطُلَ حُجَجُكَ وبَيِّناتُكَ .

۵۹۵.تفسير القمّي‏- في قَولِهِ تَعالى‏ : «إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ وَ لِكُلِ‏ّ قَوْمٍ هَادٍ»۱ - : قالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : لا تَخلُو الأَرضُ مِن إمامٍ قائِمٍ بِحُجَّةِ اللَّهِ ، إمّا ظاهِرٍ مَشهورٍ وإمّا خائِفٍ مَقهورٍ ، لِئَلّا يَبطُلَ حُجَجُ اللَّهِ وبَيِّناتُهُ .

راجع : ج ۱ ص ۲۳۶ (القسم الأوّل / الفصل الأوّل / الحجّة إمّ ا ظاهر مشهور أو مستتر مغمور) .

۳ / ۳

دَورُ الشَّمسِ وَراءَ السَّحابِ‏

۵۹۶.كمال الدين : حَدَّثَنا غَيرُ واحِدٍ مِن أصحابِنا ، قالوا : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ هَمّامٍ ، عَن جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ مالِكٍ الفَرازِيِّ ، قالَ : حَدَّثَنِي الحَسَنُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ سَماعَةَ ، عَن أحمَدَ بنِ الحارِثِ ، قالَ : حَدَّثَنِي المُفَضَّلُ بنُ عُمَرَ ، عَن يونُسَ بنِ ظَبيانَ ، عَن جابِرِ بنِ يَزيدَ الجُعفِيِّ ، قالَ : سَمِعتُ جابِرَ بن عَبدِ اللَّهِ الأَنصارِيَّ يَقولُ :
لَمّا أنزَلَ اللَّهُ عزّ و جلّ عَلى‏ نَبِيِّهِ مُحَمَّدٍ صلى اللّه عليه و آله : «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ» ۲ قُلتُ : يا رَسولَ اللَّهِ عَرَفنَا اللَّهَ ورَسولَهُ ، فَمَن اُولُو الأَمرِ الَّذينَ قَرَنَ اللَّهُ طاعَتَهُم بِطاعَتِكَ ؟ فَقالَ عليه السلام :
هُم خُلَفائي يا جابِرُ ، وأَئِمَّةُ المُسلِمينَ مِن بَعدي ، أوَّلُهُم عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ، ثُمَّ الحَسَنُ وَالحُسَينُ ، ثُمَّ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ المَعروفُ فِي التَّوراةِ بِالباقِرِ ، وسَتُدرِكُهُ يا جابِرُ ، فَإِذا لَقيتَهُ فَأَقرِئهُ مِنِّي السَّلامَ ، ثُمَّ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ ، ثُمَّ موسَى بنُ جَعفَرٍ ، ثُمَّ عَلِيُّ بنُ موسى‏ ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ ، ثُمَّ عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ ، ثُمَّ الحَسَنُ بنُ عَلِيٍّ ، ثُمَّ سَمِيّي وكَنِيّي حُجَّةُ اللَّهِ في أرضِهِ وبَقِيَّتُهُ في عِبادِهِ ، ابنُ الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ ، ذاكَ الَّذي يَفتَحُ اللَّهُ تَعالى‏ ذِكرُهُ عَلى‏ يَدَيهِ مَشارِقَ الأَرضِ ومَغارِبَها ، ذاكَ الَّذي يَغيبُ عَن شيعَتِهِ وأَولِيائِهِ غَيبَةً لا يَثبُتُ فيها عَلَى القَولِ بِإِمامَتِهِ إلّا مَنِ امتَحَنَ اللَّهُ قَلبَهُ لِلإِيمانِ .
قالَ جابِرٌ : فَقُلتُ لَهُ : يا رَسولَ اللَّهِ ، فَهَل يَقَعُ لِشيعَتِهِ الاِنتِفاعُ بِهِ في غَيبَتِهِ ؟ فَقالَ عليه السلام : إي وَالَّذي بَعَثَني بِالنُّبُوَّةِ ، إنَّهُم يَستَضيئونَ بِنورِهِ ويَنتَفِعونَ بِوِلايَتِهِ في غَيبَتِهِ ، كَانتِفاعِ النّاسِ بِالشَّمسِ وإن تَجَلَّلَها سَحابٌ .

1.الرعد : ۷ .

2.النساء : ۵۹ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6990
صفحه از 409
پرینت  ارسال به