171
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم

ر .ك : ص ۷ (ويژگى‏هاى پيامبرانه) .

۲ / ۷

بيرون آمدن وديعه‏هاى خدا

۵۶۱.كمال الدين‏- با سندش به نقل از محمّد بن ابى عمير، از كسى كه برايش نقل نمود - : به امام صادق عليه السلام گفتم : چرا امير مؤمنان، على عليه السلام ، از همان آغاز ، با مخالفانش نجنگيد؟
فرمود: «به خاطر آيه‏اى در كتاب خداى متعال: «اگر [مؤمنان از كافران ]جدا مى‏شدند، كافرانِ آنها را به عذابى دردناك، عذاب مى‏كرديم» .۱
گفتم: مقصود از جدايى آنها چيست؟
فرمود: «مؤمنانى كه در صُلب برخى كافران به وديعت نهاده شده بودند.
و قائم ، همين گونه است . ظهور نمى‏كند تا وديعه‏هاى خداوند عزّ و جلّ [از صلب پدرانشان ]بيرون آيند (متولّد شوند) . پس چون قيام كند ، بر دشمنان خدا چيره مى‏شود و آنها را مى‏كشد» .۲

۵۶۲.كمال الدين‏- با سندش به نقل از ابراهيم كرخى - : من يا مرد ديگرى ، به امام صادق عليه السلام گفتيم: خداى به سامانت بدارد! آيا على عليه السلام در دين خداى عزّ و جلّ ، نيرومند نبود؟
فرمود: «چرا» .
[يكى از ما] گفت: پس چگونه آن دسته بر او چيره شدند؟ و چرا آنان را نراند؟ و چه چيز جلويش را گرفت؟
فرمود: «آيه‏اى در كتاب خداى عزّ و جلّ ، او را جلو گرفت».
گفتم: چه آيه‏اى؟
فرمود: «سخن خداى عزّ و جلّ كه : «اگر آنان از هم متمايز بودند، كافرانِ آنها را عذابى دردناك مى‏كرديم» . خدا وديعه‏هايى در پشت كافران و منافقان داشت و على عليه السلام پدران را نكُشت تا فرزندانِ به وديعت نهاده شده در صلب ايشان ، بيرون آيند . هنگامى كه وديعه‏ها بيرون آمدند، با آنان به جنگ پرداخت و بر آنها غلبه كرد. قائمِ ما اهل بيت نيز چنين است. ظهور نخواهد كرد ، تا آن كه وديعه‏هاى خدا آشكار شوند و هنگامى كه وديعه‏ها بيرون آيند و آشكار شوند، بر دشمنان چيره مى‏شود و آنها را مى‏كشد».۳

1.اين آيه ، بخشى از سوره فتح است كه حكمت نجنگيدن پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله با مكّيان را در سال هشتم هجرى بيان مى‏كند. اين آيه مى‏فرمايد : اگر مسلمانان ، مكّه را با جنگ و ستيز مى‏گشودند، ممكن بود به علّت وجود مسلمانان باقى مانده در مكّه و عدم جدايى و تمايز و شناخت آنان از كافران و مشركان، تعدادى از آنان كشته شوند و ننگ آن بر گردن مسلمانان بماند. در احاديث ، عدم تمايز و جدايى را در بيرون نيامدن فرزندان اين كافران از صلب آنان و جدا نشدن از پدران كافرشان دانسته‏اند. (م)

2.كمال الدين : ص ۶۴۱ ، علل الشرائع : ص ۱۴۷ ح ۲ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۹۷ ح ۱۹ .

3.كمال الدين : ص ۶۴۱ ، علل الشرائع : ص ۱۴۷ ح ۳ ، بحار الأنوار : ج ۲۹ ص ۴۳۶ ح ۲۵ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
170

راجع : ص ۶ (ما فيه من خصائص الانبياء).

۲ / ۷

خُروجُ وَدائِعِ اللَّهِ‏

۵۶۱.كمال الدين : حَدَّثَنا جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ مَسرورٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ ، قالَ : حَدَّثَنَا الحُسَينُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ عامِرٍ ، عَن عَمِّهِ عَبدِ اللَّهِ بنِ عامِرٍ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ أبي عُمَيرٍ ، عَمَّن ذَكَرَهُ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام ، قالَ :
قُلتُ لَهُ : ما بالُ أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام لَم يُقاتِل مُخالِفيهِ فِي الأَوَّلِ ؟ قالَ : لِآيَةٍ في كِتابِ اللَّهِ تَعالى‏ : « لَوْ تَزَيَّلُواْ۱ لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا »۲ . قالَ : قُلتُ : وما يَعني بِتَزايُلِهِم ؟ قالَ : وَدائِعُ مُؤمِنونَ في أصلابِ قَومٍ كافِرينَ .
وكَذلِكَ القائِمُ عليه السلام ، لَم يَظهَر أبَداً حَتّى‏ تَخرُجَ وَدائِعُ اللَّهِ عزّ و جلّ ، فَإِذا خَرَجَت ظَهَرَ عَلى‏ مَن ظَهَرَ مِن أعداءِ اللَّهِ عزّ و جلّ فَقَتَلَهُم .

۵۶۲.كمال الدين : حَدَّثَنَا المُظَفَّرُ بنُ جَعفَرِ بنِ المُظَفَّرِ العَلَوِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ ، قالَ : حَدَّثَنا جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ مَسعودٍ ، عَن أبيهِ ، عَن عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ ، عَن أحمَدَ بنِ مُحَمَّدٍ ، عَنِ الحَسَنِ بنِ مَحبوبٍ ، عَن إبراهيمَ الكَرخِيِّ ، قالَ :
قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام - أو قالَ لَهُ رَجُلٌ - : أصلَحَكَ اللَّهُ ، ألَم يَكُن عَلِيٌّ عليه السلام قَوِيّاً في دينِ اللَّهِ عزّ و جلّ ؟ قالَ : بَلى‏ ، قالَ : فَكَيفَ ظَهَرَ عَلَيهِ القَومُ ؟ وكَيفَ لَم يَدفَعهُم ؟ وما يَمنَعُهُ مِن ذلِكَ ؟ قالَ : آيَةٌ في كِتابِ اللَّهِ عزّ و جلّ مَنَعَتهُ . قالَ : قُلتُ : وأَيَّةُ آيَةٍ هِيَ ؟ قالَ : قَولُهُ عزّ و جلّ : « لَوْ تَزَيَّلُواْ لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا » .
إنَّهُ كانَ للَّهِ‏ِ عزّ و جلّ وَدائِعُ مُؤمِنونَ في أصلابِ قَومٍ كافِرينَ ومُنافِقينَ ، فَلَم يَكُن عَلِيٌّ عليه السلام لِيَقتُلَ الآباءَ حَتّى‏ يَخرُجَ الوَدائِعُ ، فَلَمّا خَرَجَتِ الوَدائِعُ ظَهَرَ عَلى‏ مَن ظَهَرَ فَقاتَلَهُ . وكَذلِكَ قائِمُنا أهلَ البَيتِ ، لَن يَظهَرَ أبَداً حَتّى‏ تَظهَرَ وَدائِعُ اللَّهِ عزّ و جلّ ، فَإِذا ظَهَرَت ظَهَرَ عَلى‏ مَن يَظهَرُ فَقَتَلَهُ .

1.تَزَيَّلوا : تَفَرَّقوا (مفردات ألفاظ القرآن : ص ۳۸۸ «زال») .

2.الفتح : ۲۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7142
صفحه از 409
پرینت  ارسال به