157
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم

۵۴۲.الغيبة ، طوسى‏- به نقل از جابر جعفى - : به امام باقر عليه السلام گفتم : فَرَج شما چه زمانى است؟
فرمود: «دور است، دور! فَرَج ما واقع نمى‏شود تا آن كه غربال شويد، غربال و غربال شويد تا آن كه خداى متعال ، ناخالصى‏ها را ببرد و خالص‏ها را باقى بنهد» .۱

۵۴۳.الكافى‏- با سندش به نقل از ابن ابى يعفور - : شنيدم كه امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: «واى بر طاغوت‏هاى عرب، از امرى كه به زودى در مى‏رسد!» .
گفتم: فدايت شوم! از قوم عرب ، چند نفر همراه قائم هستند؟
فرمود: «تعدادى اندك».
گفتم: به خدا سوگند، بسيارى از آنان ولايت و قيام شما را توصيف مى‏كنند [و خود را معتقد نشان مى‏دهند].
فرمود: «مردم ، گزيرى ندارند ، جز آن كه آزموده و غربال و تمييز داده شوند و تعداد فراوانى از غربال بيرون مى‏ريزند» .۲

۵۴۴.الغيبة ، نعمانى‏- با سندش به نقل از مِهزَم بن ابى برده اسدى و جز او - : امام صادق عليه السلام فرمود: «به خدا سوگند ، مانند شيشه مى‏شكنيد ؛ ولى شيشه را مى‏توان به هم چسباند و به حالت قبلى‏اش باز گرداند. به خدا سوگند مانند سفال مى‏شكنيد ، كه پس از شكسته شدن ، ديگر به حالت اوّل باز نمى‏گردد . به خدا سوگند غربال مى‏شويد. به خدا سوگند ، تميز داده مى‏شويد. به خدا سوگند ، خالص مى‏شويد، تا آن كه جز اندكى از شما باقى نماند» و كف دستش را برگرداند .۳

1.الغيبة ، طوسى : ص ۳۳۹ ح ۲۸۷ ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۱۳ ح ۲۸ . نيز ، ر . ك : كمال الدين : ص ۳۴۷ ح ۳۶ و ص ۵۲۴ ح ۴ و الغيبة ، نعمانى : ص ۲۰۸ ح ۱۴ .

2.الكافى : ج ۱ ص ۳۷۰ ح ۲ ، دلائل الإمامة : ص ۴۵۶ ح ۴۳۶ ، الغيبة ، نعمانى : ص ۲۰۴ ح ۷ ، العدد القويّة : ص ۷۴ ح ۱۲۳ ، بحار الأنوار : ج ۵ ص ۲۱۹ ح ۱۳ .

3.الغيبة ، نعمانى : ص ۲۰۷ ح ۱۳ ، الغيبة ، طوسى : ص ۳۴۰ ح ۲۸۹ (با عبارت مشابه با سند معتبر) ، بحار الأنوار : ج ۵۲ ص ۱۰۱ ح ۳ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
156

۵۴۲.الغيبة للطوسي : رُوِيَ عَن جابِرٍ الجُعفِيِّ ، قالَ : قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام : مَتى‏ يَكونُ فَرَجُكُم ؟ فَقالَ : هَيهاتَ هَيهاتَ ، لا يَكونُ فَرَجُنا حَتّى‏ تَغَربَلوا ثُمَّ تَغَربَلوا ثُمَّ تَغَربَلوا ، يَقولُها ثَلاثاً ، حتّى‏ يُذِهبَ (اللَّهُ تَعالَى) الكَدِرَ ، ويُبقِي الصَّفوَ .

۵۴۳.الكافي : مُحَمَّدُ بنُ يَحيى‏ وَالحَسَنُ بنُ مُحَمَّدٍ ، عَن جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ ، عَنِ القاسِمِ بنِ إسماعيلَ الأَنبارِيِّ ، عَنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عَن أبِي المَغراءِ ، عَنِ ابنِ أبي يَعفورٍ ، قالَ : سَمِعتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام يَقولُ :
وَيلٌ لِطُغاةِ العَرَبِ ، مِن أمرٍ قَدِ اقتَرَبَ ، قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، كَم مَعَ القائِمِ مِنَ العَرَبِ ؟ قالَ : نَفَرٌ يَسيرٌ ، قُلتُ : وَاللَّهِ ، إنَّ مَن يَصِفُ هذَا الأَمرَ مِنهُم لَكَثيرٌ ، قالَ : لا بُدَّ لِلنّاسِ مِن أن يُمَحَّصوا ويُمَيَّزوا ويُغَربَلوا ، ويُستَخرَجُ فِي الغِربالِ خَلقٌ كَثيرٌ .

۵۴۴.الغيبة للنعماني : أخبَرَنا عَلِيُّ بنُ أحمَدَ ، قالَ : أخبَرَنا عُبَيدُ اللَّهِ بنُ موسى‏ ، عَن رَجُلٍ ، عَنِ العَبّاسِ بنِ عامِرٍ ، عَنِ الرَّبيعِ بنِ مُحَمَّدٍ المُسلِيِّ - مِن بَني مُسلِيَةَ - عَن مِهزَمِ بنِ أبي بَردَةَ الأَسَدِيِّ وغَيرِهِ ، عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام أنَّهُ قالَ :
وَاللَّهِ لَتُكَسَّرُنَّ تَكَسُّرَ الزُّجاجِ ، وإنَّ الزُّجاجَ لَيُعادُ فَيَعودُ كَما كانَ ، وَاللَّهِ لَتُكَسَّرُنَّ تَكَسُّرَ الفَخّارِ ، فَإِنَّ الفَخّارَ لَيَتَكَسَّرُ فَلا يَعودُ كَما كانَ ، وَاللَّهِ لَتُغَربَلُنَّ ، وَاللَّهِ لَتُمَيَّزُنَّ ، وَاللَّهِ لَتُمَحَّصُنَّ ، حَتّى‏ لا يَبقى‏ مِنكُم إلَّا الأَقَلُّ - وصَعَّرَ۱ كَفَّهُ - .

1.كذا في المصدر ، ولم يذكر التصعير في كتب اللغة إلّا للخدّ خاصّة ، وقالوا : التصعير : إمالة الخدّ عن النظر إلى الناس تهاوناً من كبر وعظمة كأنّه معرض (انظر مادة «صعر») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7319
صفحه از 409
پرینت  ارسال به