۳ . خداوند در داستان سامرى مىفرمايد:
«قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يَبْصُرُواْ بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِّنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا .۱
سامرى گفت: من چيزى ديدم كه آنان نمىديدند . مشتى از خاكى كه نقش پاى آن فرستاده خدا بر آن بود ، برگرفتم و در آن پيكر افكندم» .
طبرى گفته است: سامرى، جاى پاى مركب جبرائيل را ديد و در اين هنگام ، مشتى از خاك پاى مركب او را برداشت و آن را بر زيورآلات شكسته شده و گداخته افكند و گفت گوساله شود .۲
به عبارت ديگر ، منظور مفسّران ، اين است كه «سامرى» فرشته وحى را در حالى ديد كه هيچ كسى از بنى اسرائيل ، او را نمىديد.
۴ . بر اساس احاديث متعدّد ، خضر عليه السلام - كه قرآن از او به عنوان بندهاى از بندگان الهى۳ ياد مىكند - ، در ميان مردم زندگى مىكند و مردم يا او را نمىبينند و يا نمىشناسند.۴
اينك با توجّه به اين نمونههاى واقع شده ، به اين مسئله مىرسيم كه غيبت امام زمان چگونه است . احاديث متعدّدى دلالت دارند كه امام زمان عليه السلام بر روى زمين و در ميان مردم زندگى مىكند. در اين زمينه مىتوان به اين شواهد ، اشاره كرد:
۱ . حديثهايى كه از غيبت انبياى گذشته سخن گفته و غيبت امام زمان را بدان تشبيه كرده است (مانند تشبيه به غيبت موسى عليه السلام ۵و يوسف عليه السلام ۶ در چندين حديث) و يا تصريح به وقوع سنّت غيبت انبيا گذشته در باره امام زمان عليه السلام ، مانند آنچه ابو
1.طه : آيه ۹۶.
2.تفسير الطبرى : ج ۹ جزء ۱۶ ص ۲۰۵.
3.كهف : آيه ۶۵.
4.ر. ك : ص ۱۰ ح ۴۸۱، كمال الدين : ص ۳۹۰ ح ۴.
5.ر. ك: ج ۲ ص ۳۸۷ ح ۴۷۸، و ج ۳ ص ۸ ح ۴۸۰، كمال الدين : ص ۱۲۷ - ۱۵۲ و ص ۳۲۶ - ۳۲۹ ح ۶ و ۷ و ۱۱ و ص ۳۴۰ ح ۱۸ .
6.كمال الدين : ص ۳۴۵ ح ۳۱.