131
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم

۵۳۱.الكافى‏- با سندش به نقل از على بن جعفر - : [برادرم‏] امام كاظم عليه السلام فرمود : «هنگامى كه پنجمين نسل از [امام‏] هفتم ناپيدا شد، خدا را ، خدا را در دين‏هايتان كه كسى شما را از آنها جدا نكند! اى فرزند عزيزم! صاحب اين امر را ناگزير از دو غيبت است ، تا آن جا كه كسى كه به او عقيده دارد ، از اين باور دست مى‏كشد . آن ، آزمونى‏از سوى خداى عزّ و جلّ براى بندگان اوست . اگر پدران و نياكان شما ، دينى درست‏تر از اين مى‏دانستند، از آن پيروى مى‏كردند».
گفتم: اى سَرور من ! پنجمين نسل از هفتمين كيست؟
فرمود: «اى پسر عزيزم! خِرَدهايتان ، كوچك‏تر از اين و فكرهايتان ، كوچك‏تر از دريافت اين است؛ امّا اگر زنده بمانيد ، او را به زودى در مى‏يابيد»۱ .۲

ر . ك : ص‏۱۱۳ (خبر دادن امام صادق عليه السلام از غيبت امام مهدى عليه السلام ) .

۱ / ۱۵

مردم ، ظهور امام عليه السلام را به دليل طولانى شدن غيبتش، بعيد مى‏شمرند

۵۳۲.الغيبة، نعمانى‏- با سندش به نقل از زائدة بن قُدامه - : امام صادق عليه السلام فرمودند: «قائم چون قيام كند، مردم مى‏گويند: اين كجا بود؟! او كه استخوان‏هايش هم پوسيده بود؟!»۳ .۴

1.ما اكنون مى‏توانيم به كمك احاديث ديگر وقايع تاريخى بگوييم كه پنجمين از هفتم ، چه مفهومى و به چه كسى اشاره دارد ، و گرنه در روزگار خود، معمّا و مجهول بوده است . (م)

2.الكافى : ج ۱ ص ۳۳۶ ح ۲ ، علل الشرائع : ص ۲۴۴ ح ۴ ، كمال الدين : ص ۳۵۹ ح ۱ ، الغيبة ، طوسى : ص ۱۶۶ ح ۱۲۸ ، الغيبة ، نعمانى : ص ۱۵۴ ح ۱۱ ، دلائل الإمامة : ص ۵۳۴ ح ۵۱۶ ، كفاية الأثر : ص ۲۶۵ (با عبارت مشابه) ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۱۵۰ ح ۱ .

3.شيخ طوسى مى‏گويد : وجه اين دسته احاديث آن است كه بگوييم : فراموش شده و از خاطره‏ها رفته است و بيشتر مردم بر اين باورند كه استخوان‏هايش پوسيده است ، و آن گاه ، خداوند ، او را آشكار مى‏كند ، همان گونه كه صاحب الاغ (عُزير پيامبر) را بعد از مردن قطعى ، آشكار و زنده كرد . اين ، وجهى مقبول در تأويل و توجيه اين روايات است ، افزون بر اين ، اخبار يكّه و تنها (و بدون قرينه) كه علم‏آور نيستند و نمى‏توانند به رهاورد عقل‏ها و آنچه اعتبار صحيح ، آنها را قبول مى‏كند و احاديث متواترى كه گذشت ، مؤيّد آنهاست ، آسيب بزنند ؛ بلكه واجب (ضرورى) است كه در اينها توقّف كنيم و به آنچه علم داريم ، تمسّك نماييم . ما اين احاديث را پس از آن كه صحّتشان را پذيرفتيم ، تأويل كرديم ، همان گونه كه با مانند اينها مى‏شود ، و اين احاديث ، معارض هم دارند (الغيبة ، طوسى : ص ۴۲۳) .

4.الغيبة ، نعمانى : ص ۱۵۴ ح ۱۳ وص ۱۵۵ ح ۱۴ ، الغيبة ، طوسى : ص ۴۲۳ ح ۴۰۶ (هر دو منبع به نقل از حمّاد بن عبد الكريم) ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۱۴۸ ح ۱۹ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
130

۵۳۱.الكافي : عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ ، عَنِ الحَسَنِ بنِ عيسَى بنِ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ جَعفَرٍ ، عَن أبيهِ ، عَن جَدِّهِ ، عَن عَلِيِّ بنِ جَعفَرٍ ، عَن أخيهِ موسَى بنِ جَعفَرٍ عليه السلام ، قالَ :
إذا فُقِدَ الخامِسُ مِن وُلدِ السّابِعِ ، فَاللَّهَ اللَّهَ في أديانِكُم ، لا يُزيلُكُم عَنها أحَدٌ ، يا بُنَيَّ إنَّهُ لا بُدَّ لِصاحِبِ هذَا الأَمرِ مِن غَيبَةٍ ، حَتّى‏ يَرجِعَ عَن هذَا الأَمرِ مَن كانَ يَقولُ بِهِ ، إنَّما هِيَ مِحنَةٌ مِنَ اللَّهِ عزّ و جلّ امتَحَنَ بِها خَلقَهُ ، لَو عَلِمَ آباؤُكُم وأَجدادُكُم ديناً أصَحَّ مِن هذا لَاتَّبَعوهُ . قالَ : فَقُلتُ : يا سَيِّدي ، مَنِ الخامِسُ مِن وُلدِ السّابِعِ ؟
فَقالَ : يا بُنَيَّ ! عُقولُكُم تَصغُرُ عَن هذا ، وأَحلامُكُم تَضيقُ عَن حَملِهِ ، ولكِن إن تَعيشوا فَسَوفَ تُدرِكونَهُ .

راجع : ص ۱۱۲ (اخبار الإمام الصادق عن غيبة المهدى عليه السلام).

۱ / ۱۵

اِسِتبعادُ النّاسِ ظُهورَهُ لِطولِ غَيبَتِهِ‏

۵۳۲.الغيبة للنعماني : أخبَرَنا مُحَمَّدُ بنُ هَمّامٍ رحمه اللَّه قالَ : حَدَّثَنا حَميدُ بنُ زِيادٍ ، عَنِ الحَسَنِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ سَماعَةَ ، عَن أحمَدَ بنِ الحَسَنِ الميثَمِيِّ ، عَن زائِدَةَ بنِ قُدامَةَ ، عَن بَعضِ رِجالِهِ عَن أبي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام ، قالَ :
إنَّ القائِمَ إذا قامَ يَقولُ النّاسُ : أنّى‏ ذلِكَ وقَد بُلِيَت عِظامُهُ‏۱ ؟

1.في الغيبة للطوسي : ص ۴۲۳ قال الشيخ الطوسي : فالوجه في هذه الأخبار وما شاكلها أن نقول : يموت ذكره ، ويعتقد أكثر الناس أنه بلي عظامه ثم يظهره اللَّه كما أظهر صاحب الحمار بعد موته الحقيقي . وهذا وجه قريب في تأويل هذه الأخبار ، على أنه لا يرجع بأخبار آحاد لا توجب علما عمّا دلّت العقول عليه ، وساق الاعتبار الصحيح إليه ، وعضده الأخبار المتواترة التي قدّمناها ، بل الواجب التوقّف في هذه والتمسّك بما هو معلوم ، وإنما تأوّلناها بعد تسليم صحّتها على ما يفعل في نظائرها ، ويعارض هذه الأخبار ما ينافيها .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6938
صفحه از 409
پرینت  ارسال به