111
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم

۱ / ۵

خبر دادن امام زين العابدين عليه السلام از غيبت امام مهدى عليه السلام‏

۵۱۱.كمال الدين‏- با سندش به نقل از ابو خالد كابلى - : بر سَرورم، على بن الحسين، زين العابدين عليه السلام وارد شدم و به ايشان گفتم: اى فرزند پيامبر خدا! مرا از كسانى باخبر كن كه خداوند عزّ و جلّ اطاعت و محبّت آنان را واجب و اقتدا به آنان را پس از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بر بندگانش لازم كرده است.
به من فرمود : «... پدرم از پدرش از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله چنين نقل نمود: "هنگامى كه پسرم، جعفر بن محمّد بن على بن الحسين بن على بن ابى طالب متولّد مى‏شود، او را صادق بناميد كه پنجمين نفر از نسل او نيز نامش جعفر است و با جسارت و دورغ بستن بر خدا، ادّعاى امامت مى‏كند. او نزد خدا جعفر كذّاب و افترا زننده به خداى عزّ و جلّ است و ادّعاى چيزى را مى‏كند كه شايسته آن نيست . با پدرش مخالفت مى‏كند و بر برادرش حسد مى‏ورزد . او كسى است كه مى‏خواهد پرده را از آنچه خداوند عزّ و جلّ هنگام غيبت وليّش پوشانده، بردارد".
سپس امام زين العابدين عليه السلام به شدّت گريست و آن گاه فرمود: «گويى جعفر كذّاب را مى‏بينم كه طاغوت زمانش را وا داشته تا از كار ولىّ خدا - كه در پرده غيب او محفوظ است - ، تفتيش كند و از سر ناآگاهى به ولادتش، بر حرم پدرش، كسى را بگمارد تا هر گاه بر او دست يافت، وى را بكشد و ميراثش را طمعكارانه و به ناحق برگيرد» .
گفتم: اى فرزند پيامبر خدا! آيا اين گونه مى‏شود؟
فرمود: «به خدايم سوگند، آرى . اين نزد ما در صحيفه‏اى نوشته شده است كه به ذكر گرفتارى‏هايى پرداخته كه پس از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله دامنگير ما مى‏شود» .
گفتم: اى فرزند پيامبر خدا! سپس چه مى‏شود؟
فرمود: «سپس غيبت ولىّ خداى عزّ و جلّ كه دوازدهمين نفر از اوصياى پيامبر خدا و امامانِ پس از اوست، استمرار مى‏يابد. اى ابو خالد! باورمندان به امامت و منتظرانِ ظهورش در روزگار غيبت او، از مردم هر زمان ديگرى، برترند ؛ زيرا خداى - تبارك و تعالى - چنان عقل و فهم و شناختى به آنان داده كه غيبت نزد آنان همچون شهود است، و آنان را در آن روزگار ، به سان مجاهدان با شمشير در پيش روى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله‏قرار داده است. آنان ، مخلصان حقيقى و شيعيان راستين ما و دعوتگران پيدا و نهان به دين خداى عزّ و جلّ هستند» .
و امام زين العابدين عليه السلام فرمود: «انتظار فَرَج (گشايش) را كشيدن، از بزرگ‏ترين گشايش‏هاست».۱

1.كمال الدين : ص ۳۱۹ ح ۲ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۵۲ ، إعلام الورى‏ : ج ۲ ص ۱۹۴ ، قصص الأنبياء ، راوندى : ص ۳۶۵ ح ۴۳۸ ، الصراط المستقيم : ج ۲ ص ۱۳۰ (با عبارت مشابه) ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۳۸۶ ح ۱ . نيز : ر . ك : كمال الدين : ص ۲۰۷ ح ۲۲ و ص ۳۲۱ ح ۳ و ص ۳۲۳ ح ۷ و ۸ ، الأمالى ، صدوق : ص ۲۵۲ ح ۲۷۷ ، إعلام الورى‏ : ج ۲ ص ۲۳۱ ، الدعوات : ص ۲۷۴ ح ۷۸۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد سوم
110

۱ / ۵

إخبارُ الإِمامِ زَينِ العابِدينَ عَن غَيبَةِ المَهدِيِ عليهما السلام

۵۱۱.كمال الدين : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ عَبدِ اللَّهِ الوَرّاقُ ، قالَ : حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بنُ هارونَ الصّوفِيُّ ، عَن عَبدِ اللَّهِ بنِ موسى‏ ، عَن عَبدِ العَظيمِ بنِ عَبدِ اللَّهِ الحَسَنِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُ ، قالَ : حَدَّثَني صَفوانُ بنُ يَحيى‏ ، عَن إبراهيمَ بنِ أبي زِيادٍ ، عَن أبي حَمزَةَ الثُّمالِيِّ ، عَن أبي خالِدٍ الكابُلِيِّ ، قالَ :
دَخَلتُ عَلى‏ سَيِّدي عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ زَينِ العابِدينَ عليه السلام فَقُلتُ لَهُ : يَابنَ رَسولِ اللَّهِ ، أخبِرني بِالَّذينَ فَرَضَ اللَّهُ عزّ و جلّ طاعَتَهُم ومَوَدَّتَهُم ، وأَوجَبَ عَلى‏ عِبادِهِ الاِقتِداءَ بِهِم بَعدَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله ؟ فَقالَ لي : . . . حَدَّثَني أبي ، عَن أبيهِ عليهما السلام أنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله قالَ :
«إذا وُلِدَ ابني جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ فَسَمُّوهُ الصّادِقَ ، فَإِنَّ لِلخامِسِ مِن وُلدِهِ وَلَداً اسمُهُ جَعفَرٌ يَدَّعِي الإِمامَةَ اجتِراءً عَلَى اللَّهِ وكَذِباً عَلَيهِ ، فَهُوَ عِندَ اللَّهِ جَعفَرٌ الكَذّابُ المُفتَري عَلَى اللَّهِ عزّ و جلّ ، وَالمُدَّعي لِما لَيسَ لَهُ بِأَهلٍ ، المُخالِفُ عَلى‏ أبيهِ وَالحاسِدُ لِأَخيهِ ، ذلِكَ الَّذي يَرومُ كَشفَ سِترِ اللَّهِ عِندَ غَيبَةِ وَلِيِّ اللَّهِ عزّ و جلّ» .
ثُمَّ بَكى‏ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليهما السلام بُكاءً شَديداً ، ثُمَّ قالَ : كَأَنّي بِجَعفَرٍ الكَذّابِ وقَد حَمَلَ طاغِيَةَ زَمانِهِ عَلى‏ تَفتيشِ أمرِ وَلِيِّ اللَّهِ ، وَالمُغَيَّبِ في حِفظِ اللَّهِ ، وَالتَّوكيلِ بِحَرَمِ أبيهِ جَهلاً مِنهُ بِوِلادَتِهِ ، وحِرصاً مِنهُ عَلى‏ قَتلِهِ إن ظَفِرَ بِهِ ، (و) طَمَعاً في ميراثِهِ حَتّى‏ يَأخُذَهُ بِغَيرِ حَقِّهِ .
قالَ أبو خالِدٍ : فَقُلتُ لَهُ : يَابنَ رَسولِ اللَّهِ ، وإنَّ ذلِكَ لَكائِنٌ ، فَقالَ : إي ورَبّي ، إنَّ ذلِكَ لَمَكتوبٌ عِندَنا فِي الصَّحيفَةِ الَّتي فيها ذِكرُ المِحَنِ الَّتي تَجري عَلَينا بَعدَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله . قالَ أبو خالِدٍ : فَقُلتُ : يَابنَ رَسولِ اللَّهِ ، ثُمَّ يَكونُ ماذا ، قالَ : ثُمَّ تَمتَدُّ الغَيبَةُ بِوَلِيِّ اللَّهِ عزّ و جلّ الثّاني عَشَرَ مِن أوصِياءِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله وَالأَئِمَّةِ بَعدَهُ .
يا أبا خالِدٍ ، إنَّ أهلَ زَمانِ غَيبَتِهِ القائِلينَ بِإِمامَتِهِ وَالمُنتَظِرينَ لِظُهورِهِ أفضَلُ مِن أهلِ كُلِّ زَمانٍ ؛ لِأَنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ أعطاهُم مِنَ العُقولِ وَالأَفهامِ وَالمَعرِفَةِ ما صارَت بِهِ الغَيبَةُ عِندَهُم بِمَنزِلَةِ المُشاهَدَةِ ، وجَعَلَهُم في ذلِكَ الزَّمانِ بِمَنزِلَةِ المُجاهِدينَ بَينَ يَدَي رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله بِالسَّيفِ ، اُولئِكَ المُخلِصونَ حَقّاً وشيعَتُنا صِدقاً ، وَالدُّعاةُ إلى‏ دينِ اللَّهِ عزّ و جلّ سِرّاً وجَهراً . وقالَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليهما السلام : اِنتِظارُ الفَرَجِ مِن أعظَمِ الفَرَجِ .۱

1.قال في آخره «وحدّثنا بهذا الحديث عليّ بن أحمد بن موسى ومحمّد بن أحمد الشيباني وعليّ بن عبد اللَّه الورّاق ، عن محمّد بن أبي عبد اللَّه الكوفي ، عن سهل بن زياد الآدمي ، عن عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسني رضي اللَّه عنه ، عن صفوان ، عن إبراهيم أبي زياد ، عن أبي حمزة الثمالي ، عن أبي خالد الكابلي ، عن عليّ بن الحسين‏عليهما السلام» .

تعداد بازدید : 7387
صفحه از 409
پرینت  ارسال به