99
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

موقعيّت علمى شلمغانى‏

موقعيّت علمى شلمغانى، در كتاب‏هاى غيبت‏نگارى مورد اشاره قرار گرفته است. ابن همام كه از مخالفان جدّى اوست، از او با تعبير «كان فقيهاً من فقهائنا»۱ياد كرده است. در الغيبة طوسى آمده است:
آن گاه كه لعن شلمغانى صادر شد ، از حسين بن روح درباره كتاب‏هاى از او پرسش شد كه با آنها چگونه مواجه شويم در حالى كه خانه‏هاى ما از كتاب‏هاى او انباشته است.۲
اين سؤال مردم، نشانگر شهرت علمى شلمغانى و نگاشته‏هاى اوست. شهرت شلمغانى در دوره پيش از انحراف و حتّى پيش از همكارى با حسين بن روح، به جهت نگاشته‏هاى حديثى و غير حديثى وى بوده است. نجاشى، كتاب‏هاى فراوانى براى او برشمرده كه نشانگر ذوق و سليقه وى در نگارش و ارائه نظريات خويش است. معروفيّت كتاب التكليف - كه با عبارت «و بيوتنا منها ملأ» توصيف شده است - ، نمونه روشن فعاليت‏هاى شلمغانى در دوران اوّليه عمر خويش است.۳

انحراف شلمغانى‏

موقعيت اجتماعى و علمى ويژه‏اى كه شلمغانى در آن قرار گرفته بود، موجب آن گشت كه انحراف او، شوك شديدى بر جامعه شيعى وارد كند. موقعيت زمانى اظهار و ابراز انحراف او نيز به اين حادثه، اهميّت خاص مى‏بخشيد. در زمان بروز انحراف او، حسين بن روح در زندان بود و ارتباط مستقيم با شيعيان نداشت. به سخن ديگر ، در برهه‏اى كه بيشترين نياز به شلمغانى به عنوان واسطه حسين بن روح احساس مى‏شد ، اين واسطه ويژه از مسير، منحرف گشته بود.
نخستين نشانه‏هاى انحراف او با قول به حلول، آغاز شد. ابن همام مى‏گويد:
اولين سخن منكرى كه از شلمغانى شنيدم سخنى همانند سخن افراد قائل به حلول بود . او مى‏گفت : حق و حقيقت ، واحد است و نمودهاى او متفاوت است گاه در لباس سفيد ، گاه در لباس قرمز و گاه در لباس نيلى متبلور مى‏شود.۴
اين سخن به گونه‏اى آماده‏سازى فضا براى اعلام نيابت و وكالت توسّط شلمغانى است.
امّ كلثوم، دختر محمّد بن عثمان، نايب دوم امام مهدى عليه السلام نيز حكايتى را از طرفداران شلمغانى نقل مى‏كند كه آنان، قائل به حلول روح پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و امامان عليهم السلام در جسم نايب دوم و سوم و حلول روح حضرت زهرا عليها السلام در امّ كلثوم ياد شده هستند.۵اين سخنان، بسيار زيركانه ، مخفيانه و براى افراد خاصّى بيان شده است.
ظاهراً در اين دوران، او هنوز خود را زير بيرق حسين بن روح، مخفى كرده بود و عليه او سخن نمى‏گفت.
شلمغانى، پس از مدّتى ادّعاى خويش را مطرح نمود و خود را شريك در نيابت شمرد. او حسين بن روح را مسئول امور مالى و خود را نماينده امام عليه السلام در مسائل علمى معرّفى كرد. او رسماً در كتاب خويش به اين موضوع، اشاره كرده است.۶
او همچنين گفته است:
ما و حسين بن روح ، آگاهانه به اين امر ورود پيدا كرديم.۷
بررسى سير انحراف و گفته‏هاى شلمغانى، نشانگر آن است كه او مرحله به مرحله، ادّعاى خويش را بالاتر برده و به موضع‏گيرى در مقابل حسين بن روح و حتّى امام عليه السلام مى‏پردازد. حسين بن روح به او بى‏اعتنايى كرد. اين برخورد، شلمغانى

1.همان: ص ۴۰۸ ح ۳۸۱ .

2.همان: ص ۳۸۹ ح ۳۵۵.

3.رجال النجاشى: ج ۱۱ ص ۳۷۸ ش ۱۰۲۹.

4.الغيبة ، طوسى: ص ۴۰۸ ح ۳۸۰.

5.همان: ص ۴۰۳ ح ۳۷۸.

6.همان: ص ۳۹۱.

7.همان: ص ۳۹۱ ح ۳۶۱.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
98

بخشيده بود .۱
در زمانى كه حسين بن روح، بنا بر عللى، مخفيانه زندگى مى‏كرد، شلمغانى به جانشينى از او، وظايف مقام وكالت را پيگيرى مى‏نمود.۲ به احتمال فراوان، شلمغانى از جهت روانى و شخصيتى، ظرفيت تحمّل موقعيت پديد آمده را نداشت. در نتيجه، دچار غرور وخود بزرگ‏بينى شد.
گفتنى است ابو على بن همام، نمايندگى شلمغانى از جانب حسين بن روح را مردود شمرده و گفته است :
شلمغانى هيچگاه نماينده ويژه و رابط حسين بن روح با مردم نبوده است و حسين بن روح هيچگاه او را بدين مقام نگمارده است و هر كس اين سخن را ادعا كند به خطا رفته است .۳
توجّه به گزارش‏هاى متفاوتى كه در كتاب الغيبة بدان‏ها اشاره شده است و برخى از آنها را در متن آورديم و برخى ديگر در ادامه مى‏آيد، روشن مى‏سازد كه نزديكى و همراهى شلمغانى با حسين بن روح و حتّى پاسخ‏گويى از جانب وى، براى مردم اين تصوّر را پديد آورده بود كه او باب و طريق حسين بن روح است، حتّى اگر اين منصب به گونه رسمى به وى اعطا نشده باشد. از جهت ديگر، اين مقام و موقعيّت، براى شخص جاه‏طلبى همچون شلمغانى، اين گمان را پديد آورد كه مى‏تواند به طور مستقل بدين كار بپردازد و از زير سايه حسين بن روح، خارج شده و خود را وكيل امام مهدى عليه السلام بخواند. رذائل اخلاقى موجود در لايه‏هاى شخصيّتى وى، در اين دوران بروز نمود و موجب انحراف و سقوط پلّه به پلّه او گشت.

1.الغيبة ، طوسى: ص ۴۰۳.

2.الغيبة ، طوسى: ص ۳۰۲ ش ۲۵۷ .

3.الغيبة ، طوسى : ص ۳۸۱ ح ۴۰۸.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8226
صفحه از 447
پرینت  ارسال به