63
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

به هنگام اقامه خطبه ، در حالى كه شمشيرى در دست داشت، به سمت خطيب - كه قاضى محمّد بن موسى غلبوى مكّى بود - ، آمد و در حالى كه به فارسى مى‏گفت كه او مهدى است. سپس وى در مطاف نشست تا آن كه خطيب از خطابه فارغ گشت. وقتى خطيب خواست پايين بيايد، عجمى به سمت او رفت و خواست به او ضربه بزند كه درِ منبر به صورت او خورد. در اين هنگام ، سپاهيان يورش آوردند و ضرباتى بر او نواختند و مجروحش كردند. آن گاه او را از باب السلام خارج نمودند. سپس عامّه اجتماع كردند و وى را به معلات بردند و در آن جا آتش زدند .۱

۴۰ . سيّد محمّد بن على حيدانى (م ۱۰۶۱ ق)

سال ۱۰۶۱ ق ، سيّد محمّد بن على حيدانى ، معروف به فوطى ، بر امام وقت خروج كرد و گفت : من امام هستم. وى به منطقه خولان از يمن رفت و از آن جا به بلاد مصعبين سفر كرد. گفته شده است : در اين سفر ، او اظهار كرده كه همان مهدى منتظر است. وى به تكفير تمامى مسلمانان بجز جارودى‏مذهبان قائل شد.
او پس از مدّتى منازعه با ديگران، انزوا گزيد تا در گذشت ؛ امّا در جريان دعوت وى، عدّه‏اى كشته شدند. آنچه در اين ادّعا به وى جرئت بخشيد ، اين بود كه در كتاب جفر ، نام محمّد بن على به حروف مقطّعه آمده و اين كه او «ذو دعوتين و امام البيعتين» است.۲

۴۱ . ناصر بن محمّد عيانى (م ۱۰۶۲ ق)

ناصر بن محمّد عبانى ، از سادات حسنى است كه به تحصيل پرداخت و اجازات علمى دريافت كرد. وى در اواخر دولت امام قاسم، در يمن بناى ناسازگارى گذاشت و گفته‏اند كه ادّعاى مهدويت كرد. اندكى بعد دستگير شد و سپس گريخت. پس از

1.منائح الكرم: ج ۴ ص ۳۰۲ - ۳۰۳، تحصيل المرام فى أخبار البيت الحرام: ج ۲ ص ۸۰۰، سمط النجوم العوالى: ج ۴ ص ۵۲۲ ، التاريخ القويم: ج ۲ ص ۳۴۴ .

2.تاريخ طبق الحلوى : ص ۱۲۶ - ۱۲۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
62

جوكى هندو نيز معاشرت داشت و بايد اصول حلول روح را از آنها فرا گرفته باشد. او رفته رفته خود را پير كامل دانست و مدّعى مكاشفاتى شد و ادّعا كرد كه در خواب ، خضر عليه السلام را ديدار كرده و از دست او آب حيات نوشيده است. سرانجام ، مدّعى مهدويت شد و تعاليم خود را تدوين كرد و از سوى پيروانش «پير روشن» و از سوى مخالفانش «پير تاريك» لقب گرفت.۱

۳۸ . مهدى صوفى (۹۶۷ - ۱۰۲۲ ق)

احمد بن عبد اللَّه سجلماسى ، معروف به ابن محلى ، صوفىِ شورشى‏اى بود كه مدّعى شد همان مهدى منتظر است. او در حوالى ۹۸۰ ق براى تحصيل به فاس رفت و مدّتى طولانى در آن جا ماند . سپس به حج رفت و به تدريج به جنوب مغرب رفت و با رؤساى قبايل مكاتبه كرد و آنان را به تمسّك بر سنّت فرا خواند و چنين شهرت داد كه خودش مهدى فاطمى منتظر است. وى خود را از نسل عبّاس بن عبد المطّلب معرّفى مى‏كرد.

چندى بعد ، او به سجلماسه يورش برد و آن جا را تصرّف كرد و به عدالت رفتار نمود . سپس به تدريج ، بر مراكش نيز مسلّط شد. سپس پادشاه گرديد و تصوّف را رها كرد و سيزده سال و نُه ماه حكومت كرد. در اين هنگام ، يك صوفى ديگر به حمايت از پادشاه مراكش بر وى حمله كرد. و وى را كشت و سر ابن محلى ، براى دوازده سال به ديوار مراكش آويزان بود. يارانش بر اين گمان بودند كه او نمرده ؛ بلكه غيبت كرده است.۲

۳۹ . مردى عجمى (م ۱۰۸۱ ق)

به گزارش سنجارى و ابن صباغ، در روز جمعه ۲۶ رمضان ۱۰۸۱ ق ، مردى عجمى

1.دانش‏نامه ادب فارسى: ج ۴ ص ۴۰۸. در همين منبع، با استفاده از مآخذ مختلف، خلاصه‏اى از تعاليم وى آمده است.

2.الأعلام ، زِرِكلى: ج ۱ ص ۱۶۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8060
صفحه از 447
پرینت  ارسال به