در اين سال ، خبرى از نابلس رسيد كه شخصى با نام محمّد بن احمد غريانى ، مدّعى مهدويت شده، بر عقل مردم ، چيرگى يافته و شمار فراوانى را جذب كرده و نابلس را فاسد ساخته است. وى مردى صاحب حيلت و خدعه و اصلش مغربى بوده، از قاهره به نابلس آمده و قاضى شهر شده، و با مردم در آميخته، و ادّعاى شرافت (سيادت) كرده، دوباره به مصر رفته ، از آنجا عازم حلب شده و بار ديگر به نابلس آمده، ادّعاى مهدويت كرد و وقايعى صورت گرفت. وقتى خبر وى به سلطان رسيد، دنبال وى فرستادند ، كه گريخت تا آن كه ملك ظاهر جقمق در گذشت. وى به نابلس باز گشت و همان جا مُرد. ادّعاى عجيب و شگفتى داشت و تصوّرش بر اين بود كه «إنّه يظهر شأنه كالمهدى»؛ امّا كارش به جايى نرسيد.۱
۲۸ . ملّا عرشى كاشانى (م ۸۸۰ ق)
يكى از مدّعيان مهدويت، ملّا عرشى كاشانى ، مقيم در اصفهان بوده است كه در سال ۸۵۰ ق ادّعاى مهدويت، و كم كم ادّعاى نبوّت كرد. وى در سال ۸۸۰ ق كشته شد. تأليفاتى به نام بيان الحق به زبان فارسى دارد. در بعضى از مجاميع قلمى نوشتهاند كه جسد او را پس از كشتن ، سوزانيدند.۲
۲۹ . ميرزا ملّا جان بلخى (۸۹۰ ق)
ميرزا ملّا جان بلخى از اكابر علماى بلخ، در سال ۸۹۰ ق ادّعاى مهدويت كرد و كشته شد . ديوان شعر ، تفسير و كتابى در فضائل اهل بيت عليهم السلام دارد.۳
۳۰ . شيخ عبد القدير بخارايى (۹۰۰ ق)
شيخ عبد القدير بخارايى ، در سال ۹۰۰ ق در بخارا ادّعاى مهدويت نمود. تأليفى هم