435
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۴ / ۳

مكتوب منسوب به ناحيه در زمان غيبت كبرا خطاب به شيخ مفيد

۷۵۳.الاحتجاج‏- در يادكرد متن نامه‏اى كه در چند روز پايانى صفر سال ۴۱۰ از سوى ناحيه مقدّسه به شيخ مفيد رسيد و رساننده آن گفته كه آن را از ناحيه چسبيده به حجاز آورده است - : به برادر استوارگام، دوستدار رشيد، شيخ مفيد، ابو عبد اللَّه محمّد بن محمّد بن نعمان - كه خداوند ، تكريمش را مستدام بدارد - ، از امانتدار عهد گرفته شده از بندگان .
بسم اللَّه الرحمن الرحيم . امّا بعد، سلام بر تو ، اى دوستدار مخلص در دين كه در باره ما به جايگاه والاى يقين ، دست يافته‏اى (به ما يقين دارى)! ما براى تو خدايى را مى‏ستاييم كه جز او خدايى نيست و از او مى‏خواهيم كه بر سَرور و مولا و پيامبرمان، محمّد ، و خاندان پاكش درود فرستد . خدا توفيقت را در يارى حق مستدام بدارد و پاداشت را در گفتار راستينت از طرف ما فراوان كند ! به تو اعلام مى‏كنيم كه به ما اجازه داده شده است كه تو را با اين نامه (مكاتبه) گرامى بداريم و آنچه را از جانب ما بايد به دوستدارانمان برسد ، به تو بگوييم . خداوند ، عزّت اطاعتش را به آنان ارزانى دارد و با مراقبت و محافظت خودش، آنچه را انديشناك آن هستند، كفايت كند . خداوند ، تأييدت كند ! به يارى او در برابر دشمنانِ از دين بيرون رفته‏اش ، آن گونه كه به تو مى‏گوييم، ايستادگى كن ، و در رساندن آن به كسى كه اطمينان دارى ، آن گونه كه برايت ترسيم مى‏كنيم، عمل نما ، إن شاء اللَّه تعالى .
ما اگرچه بر حسب آنچه خداى متعال ، صلاح ما و پيروان باايمان ما در اين باره ديده است و تا زمانى كه دولت دنيا در دست فاسقان است، در جايى دور از خانه‏هاى ستمكاران، اقامت گزيده‏ايم، امّا از حال شما باخبريم و هيچ يك از خبرهاى شما از ما پنهان نمى‏ماند و مى‏دانيم كه چگونه خوارتان كردند ، از آن هنگام كه بسيارى از شما به كارهايى روى آورديد كه پيشينيانِ شايسته ، از آن دورى مى‏كردند و پيمانِ گرفته شده از ايشان را [در باره اركان دين مانند توحيد و امامت ]چنان به پشت سرشان افكندند كه گويى از آن آگاهى ندارند.
ما مراقبت از شما را فرو نمى‏نهيم و شما را از ياد نمى‏بريم و اگر چنين نبود، سختى‏ها به شما مى‏رسيد و دشمنان ، شما را از بيخ و بن بر مى‏كندند ! از خداوند بزرگ باشُكوه ، پروا كنيد و ما را در دستگيرى‏تان از فتنه‏اى پشتيبانى كنيد كه بر سرتان آمده و هر كس كه اَجَلش نزديك شده ، در آن هلاك و هر كه به آرزويش رسيد، از آن دور نگاه داشته مى‏شود، و آن فتنه، نشانه حركت ما و خبر كردن شما براى قيام كردن به امر و نهى ماست، و خداوند ، تمام كننده نور خويش است، هر چند مشركان را ناخوش آيد.
به تقيّه چنگ زنيد تا از آتش افروخته جاهلى - كه تعصّب اموى در آن مى‏دمد و طايفه ره‏يافته را مى‏ترساند - ، در امان بمانيد . من ، نجات كسى را كه در اين فتنه، به راه‏ها و جاهاى نهان نرود و در گريز از آنها ، راه‏هاى پسنديده را بپويد، ضمانت مى‏كنم . هنگامى كه ماه جمادى اوّلِ سال جارى رسيد ، به آنچه در آن رخ مى‏دهد ، دقّت كنيد و براى آنچه پس از آن روى مى‏دهد، از خواب ، بيدار و آماده شويد.
به زودى ، نشانه‏اى آشكار از آسمان برايتان پديدار مى‏شود و مانند همان نيز از زمين پيدا مى‏شود و در سرزمين خاور، چيزى حزن‏آور و مضطرب كننده به وجود مى‏آيد و پس از آن ، گروه‏هايى بر عراق چيره مى‏شوند كه از اسلام بيرون اند و با بدرفتارى‏شان ، روزىِ آن ديار ، اندك و تنگ مى‏شود و اين اندوه با نابودى طاغوتى از اين شرورها، برطرف مى‏شود و نيكانِ باتقوا به هلاكت او شاد مى‏شوند و آنان كه از هر سو آهنگ حج دارند ، با فراوانى و همدلى به آنچه آرزو دارند ، مى‏رسند و ما براى آسان كردن حجّ آزاد و همدلانه آنها كارى مى‏كنيم كه با نظم و هماهنگى به انجام رسد.
پس هر يك از شما بايد كارى كند كه به محبّت ما نزديك شود و از آنچه او را به ناپسندى و ناخشنودىِ ما نزديك مى‏كند، بپرهيزد كه امر ما ، ناگهانى و بى آمادگى است و هنگامى است كه توبه سودى نمى‏بخشد و پشيمانى از گناه، كسى را از كيفر ما رهايى نمى‏بخشد. خداوند ، راه درست را به شما الهام مى‏كند و به رحمتش، لطف خويش را همراهتان مى‏نمايد».
در پايان توقيع ، با دست‏خطّ مباركش - كه بر صاحبش درود باد - آمده بود: «اين نامه ما ، به توست اى برادر ولايت‏مدار ، دوست پاكباز بى‏زنگار و يار وفادار ما! خداوند ، تو را با ديده بى‏نياز به خوابش ، نگاه دارد! از نامه محافظت كن و دست‏خطّ آنچه را برايت نگاشتيم ، به هيچ كس نشان مده و مضمون آن را به كسى كه اطمينان دارى ، برسان و آنان را به عمل بر طبق آن سفارش كن، إن شاء اللَّه. و خدا بر محمّد و خاندان پاكش درود فرستد».۱

1.الاحتجاج : ج ۲ ص ۵۹۶ ح ۳۵۹ ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۱۷۴ ح ۷ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
434

۴ / ۳

ما نُسِبَ مِنَ التَّوقيعِ مِنَ النّاحِيَةِ المُقَدَّسَةِ إلَى الشَّيخِ المُفيدِ بَعدَ الغَيبَةِ الصُّغرى‏

۷۵۳.الاحتجاج : ذِكرُ كِتابٍ وَرَدَ مِنَ النّاحِيَةِ المُقَدَّسَةِ - حَرَسَهَا اللَّهُ ورَعاها - في أيّامٍ بَقِيَت مِن صَفَرٍ ، سَنَةَ عَشرٍ وأَربَعِمِئَةٍ عَلَى الشَّيخِ المُفيدِ ، أبي عَبدِ اللَّهِ مُحَمَّدِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ النُّعمانِ قَدَّسَ اللَّهُ روحَهُ ونَوَّرَ ضَريحَهُ ، ذَكَرَ موصِلُهُ أنَّهُ يَحمِلُهُ مِن ناحِيَةِ مُتَّصِلَةٍ بِالحِجازِ ، نُسخَتُهُ :
لِلأَخِ السَّديدِ ، وَالوَلِيِّ الرَّشيدِ ، الشَّيخِ المُفيدِ ، أبي عَبدِ اللَّهِ مُحَمَّدِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ النُّعمانِ أدامَ اللَّهُ إعزازَهُ ، مِن مُستَودَعِ العَهدِ المَأخوذِ عَلَى العِبادِ :
بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، أمّا بَعدُ : سَلامٌ عَلَيكَ أيُّهَا الوَلِيُّ المُخلِصُ فِي الدّينِ ، المَخصوصُ فينا بِاليَقينِ ، فَإِنّا نَحمَدُ إلَيكَ اللَّهَ الَّذي لا إلهَ إلّا هُوَ ، ونَسأَ لُهُ الصَّلاةَ عَلى‏ سَيِّدِنا ومَولانا ونَبِيِّنا مُحَمَّدٍ وآلِهِ الطّاهِرينَ ، ونُعلِمُكَ - أدامَ اللَّهُ تَوفيقَكَ لِنُصرَةِ الحَقِّ ، وأَجزَلَ مَثوبَتَكَ عَلى‏ نُطقِكَ عَنّا بِالصِّدقِ - : أنَّهُ قَد اُذِنَ لَنا في تَشريفِكَ بِالمُكاتَبَةِ ، وتَكليفِكَ فيها بِما تُؤَدّيهِ عَنّا إلى‏ مَوالينا قِبَلَكَ ، أعَزَّهُمُ اللَّهُ بِطاعَتِهِ ، وكَفاهُمُ المُهِمَّ بِرِعايَتِهِ لَهُم وحِراسَتِهِ ، فَقِف أيَّدَكَ اللَّهُ بِعَونِهِ عَلى‏ أعدائِهِ المارِقينَ عَن دينِهِ عَلى‏ ما نَذكُرُهُ ، وَاعمَل في تَأدِيَتِهِ إلى‏ مَن تَسكُنُ إلَيهِ بِما نَرسُمُهُ إن شاءَ اللَّهُ تَعالى‏ .
نَحنُ وإن كُنّا ثاوِينَ‏۱ بِمَكانِنَا النّائي عَن مَساكِنِ الظّالِمينَ ، حَسَبَ الَّذي أراناهُ اللَّهُ تَعالى‏ لَنا مِنَ الصَّلاحِ ، ولِشيعَتِنَا المُؤمِنينَ في ذلِكَ ما دامَت دَولَةُ الدُّنيا لِلفاسِقينَ ، فَإِنّا نُحيطُ عِلماً بِأَنبائِكُم ، ولا يَعزُبُ‏۲ عَنّا شَي‏ءٌ مِن أخبارِكُم ، ومَعرِفَتُنا بِالإِذلالِ الَّذي أصابَكُم مُذ جَنَحَ كَثيرٌ مِنكُم إلى‏ ما كانَ السَّلَفُ الصّالِحُ عَنهُ شاسِعاً ، ونَبَذُوا العَهدَ المَأخوذَ مِنهُم وَراءَ ظُهورِهِم كَأَنَّهُم لا يَعلَمونَ .
إنّا غَيرُ مُهمِلينَ لِمُراعاتِكُم ، ولا ناسِينَ لِذِكرِكُم ، ولَولا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأواءُ۳وَاصطَلَمَكُمُ‏۴الأَعداءُ ، فَاتَّقُوا اللَّهَ جَلَّ جَلالُهُ ، وظاهِرونا عَلَى انتِياشِكُم‏۵ مِن فِتنَةٍ قَد أنافَت عَلَيكُم ، يَهلِكُ فيها مَن حُمَ‏۶ أجَلُهُ ويُحمى‏ عَنها مَن أدرَكَ أمَلَهُ ، وهِيَ أمارَةٌ لِاُزوفِ‏۷ حَرَكَتِنا ومُباثَّتِكُم بِأَمرِنا ونَهيِنا ، وَاللَّهُ مُتِمُّ نورِهِ ولَو كَرِهَ المُشرِكونَ .
اِعتَصِموا بِالتَّقِيَّةِ ! مِن شَبِّ نارِ الجاهِلِيَّةِ ، يَحشُشُها عَصَبٌ اُمَوِيَّةٌ ، يَهولُ بِها فِرقَةً مَهدِيَّةً ، أنَا زَعيمٌ بِنَجاةِ مَن لَم يَرُم (مِنكُم) فيهَا المَواطِنَ الخَفِيَّةَ ، وسَلَكَ فِي الظَّعنِ منهَا السُّبَلَ المَرضِيَّةَ ، إذا حَلَّ جُمادَى الاُولى‏ مِن سَنَتِكُم هذِهِ فَاعتَبِروا بِما يَحدُثُ فيهِ ، وَاستَيقِظوا مِن رَقدَتِكُم لِما يَكونُ فِي الَّذي يَليهِ .
سَتَظهَرُ لَكُم مِنَ السَّماءِ آيَةٌ جَلِيَّةٌ ، ومِنَ الأَرضِ مِثلُها بِالسَّوِيَّةِ ، ويَحدُثُ في أرضِ المَشرِقِ ما يُحزِنُ ويُقلِقُ ، ويَغلِبُ مِن بَعدُ عَلَى العِراقِ طَوائِفُ عَنِ الإِسلامِ مُرّاقٌ ، تَضيقُ بِسوءِ فِعالِهِم عَلى‏ أهلِهِ الأَرزاقُ ، ثُمَّ تَنفَرِجُ الغُمَّةُ مِن بَعدُ بِبَوارِ طاغوتٍ مِنَ الأَشرارِ ، ثُمَّ يُسَرُّ بِهَلاكَهِ المُتَّقونَ الأَخيارُ ، ويَتَّفِقُ لِمُريدِي الحَجِّ مِنَ الآفاقِ ما يُؤَمِّلونَهُ مِنهُ عَلى‏ تَوفيرٍ عَلَيهِ مِنهُم وَاتِّفاقٍ ، ولَنا في تَيسيرِ حَجِّهِم عَلَى الاِختِيارِ مِنهُم وَالوِفاقِ شَأنٌ يَظهَرُ عَلى‏ نِظامٍ وَاتِّساقٍ . فَليَعمَل كُلُّ امرِئٍ مِنكُم بِما يَقرُبُ بِهِ مِن مَحَبَّتِنا ، وَليَتَجَنَّب ما يُدنيهِ مِن كَراهَتِنا وسَخَطِنا ، فَإِنَّ أمرَنا بَغتَةٌ فَجأَةٌ حينَ لا تَنفَعُهُ تَوبَةٌ ولا يُنجيهِ مِن عِقابِنا نَدَمٌ عَلى‏ حَوبَةٍ۸ . وَاللَّهُ يُلهِمُكُمُ الرُّشدَ ، ويَلطُفُ لَكُم فِي التَّوفيقِ بِرَحمَتِهِ .
نُسخَةُ التَّوقيعِ بِاليَدِ العُليا عَلى‏ صاحِبِهَا السَّلامُ : هذا كِتابُنا إلَيكَ أيُّهَا الأَخُ الوَلِيُّ ، وَالمُخلِصُ في وُدِّنَا الصَّفِيُّ ، وَالنّاصِرُ لَنَا الوَفِيُّ ، حَرَسَكَ اللَّهُ بِعَينِهِ الَّتي لا تَنامُ ، فَاحتَفِظ بِهِ ! ولا تُظهِر عَلى‏ خَطِّنَا الَّذي سَطَرناهُ بِما لَهُ ضَمِنّاهُ أحَداً ! وأَدِّ ما فيهِ إلى‏ مَن تَسكُنُ إلَيهِ ، وأَوصِ جَماعَتَهُم بِالعَمَلِ عَلَيهِ إن شاءَ اللَّهُ ، وصَلَّى اللَّهُ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وآلِهِ الطّاهِرينَ .

1.ثوى بالمكان : إذا أقام فيه (النهاية : ج ۱ ص ۲۳۰ «ثوا») .

2.عَزَبَ يَعزُبُ : إذا أبعَدَ (النهاية : ج ۳ ص ۲۲۷ «عزب») .

3.اللَّأْواءُ : الشِّدَّةُ وضيق المعيشة (النهاية : ج ۴ ص ۲۲۱ «لأواء») .

4.الاصطلامُ : افتعال من الصلم : وهو القطع (النهاية : ج ۳ ص ۴۹ «صلم») .

5.التناوشُ : التناولُ والانتياش مثله (الصحاح : ج ۳ ص ۱۰۲۴ «نوش») .

6.حَمَّ : قَرُبَ ودنا (المصباح المنير : ص ۱۵۲ «حمم») .

7.أزِفَ : دنا وقَرُبَ (المصباح المنير : ص ۱۳ «أزف») .

8.الحَوْبَةُ : الخطيئة (المصباح المنير : ص ۱۵۵ «حاب») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8105
صفحه از 447
پرینت  ارسال به