433
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۴ / ۲

پاسخ پرسش‏هاى محمّد بن صالح‏

۷۵۱.كمال الدين‏- با سندش به نقل از عبد اللَّه بن جعفر حميرى - : محمّد بن صالح همدانى‏۱گفت : به صاحب الزمان عليه السلام نوشتم كه خاندانم مرا با حديثى كه از پدرانت نقل شده كه گفته‏اند: «كارگزاران و خادمان ما، بدترينِ خلق خدا هستند»، آزار مى‏دهند و سرزنش مى‏كنند.
[امام عليه السلام ] در پاسخ نوشت: «واى بر شما ! آيا نخوانده‏ايد آنچه را خداى عزّ و جلّ فرموده است: «و ميان آنان و آبادى‏هايى كه مباركشان كرده‏ايم ، آبادى‏هايى آشكار و پيدا قرار داديم»؟! به خدا سوگند، ما آبادى‏هايى هستيم كه خدا آنها را مبارك كرده است و شما ، آن آبادى‏هاى آشكار و پيدا هستيد .
اين حديث را على بن محمّد كلينى از محمّد بن صالح از صاحب الزمان عليه السلام نيز نقل كرده است.۲

۷۵۲.الكافى‏- با سندش به نقل از محمّد بن صالح - : چون پدرم از دنيا رفت و كار [وكالت امام عليه السلام ]به من رسيد، در باره اموال بستانكار۳ - يعنى صاحب الأمر عليه السلام - سفته‏هايى‏۴ از مردم نزد پدرم بود. من به امام عليه السلام نامه‏اى نوشتم و اين موضوع را به آگاهى ايشان رساندم .
مرقوم فرمود: «از آنها مطالبه كن و با جدّيت بخواه كه بدهى‏شان را بپردازند». همه افراد پرداختند، غير از يك نفر كه سفته‏اى به مبلغ چهارصد دينار داشت. نزدش رفتم و از او مطالبه نمودم. دست دست مى‏كرد و پسرش هم با من برخورد تحقيرآميزى كرد و كوچكم شمرد. به پدر او شكايت كردم. گفت: حالا مگر چه شده؟ من ريش و پايش را گرفتم و او را به وسط حياط كشاندم و زير مشت و لگد گرفتم. پسرش بيرون دويد و از مردم بغداد كمك مى‏خواست و فرياد مى‏زد: قمىِ رافضى ، پدرم را كشت! انبوهى از بغداديان عليه من گرد آمدند. سوار مركبم شدم و گفتم: دست مريزاد ، اى بغداديان! از ظالم در برابر يك غريبِ مظلوم ، دفاع مى‏كنيد؟! من مردى همدانى و اهل سنّتم و اين به من نسبت قمى و رافضى مى‏دهد تا حقّ مرا بخورد و پولم را ندهد.
در اين هنگام، مردم عليه او شدند و خواستند به دكانش حمله ببرند كه من آنها را آرام كردم. صاحب سفته ، مرا پيش خواند و به طلاق [همسرش‏] سوگند خورد كه پول مرا مى‏پردازد. من هم مردم را از نزد او بيرون كردم .۵

1.محمّد بن صالح بن محمّد همدانى : دهقان و از اصحاب امام عسكرى عليه السلام و از وكيلان امام زمان عليه السلام بوده است. شيخ صدوق ، نام او را در شمار كسانى آورده كه بر معجزه‏هاى امام زمان عليه السلام آگاه بوده‏اند و او آنها را ديده است (ر. ك : ج ۳ ص ۲۳۵ «بخش چهارم / فصل يكم / نهاد وكالت در عصر امامان اهل بيت عليهم السلام» و ج ۵ ص ۹۵ ح ۸۱۰ «واين افراد» ، رجال الطوسى: ص ۴۰۲ ش ۵۹۰۰ ، معجم رجال الحديث: ج ۱۷ ص ۱۹۵ ش ۱۰۹۹۴) .

2.كمال الدين : ص ۴۸۳ ح ۲ ، الغيبة ، طوسى : ص ۳۴۵ ح ۲۹۵ ، إعلام الورى‏ : ج ۲ ص ۲۷۲ ، بحار الأنوار : ج ۵۳ ص ۱۸۴ ح ۱۵ .

3.كنايه از امام قائم عليه السلام است و از باب تقيّه اين تعبير را به كار مى‏برده‏اند. علّامه مجلسى در مرآة العقول مى‏گويد: «غريم، هم به معناى طلبكار است و هم به معناى بدهكار. در اين جا مراد ، همان معناى اوّل است ؛ زيرا اموال آن امام (سهم امام) در دست مردم و بر عهده آنهاست» .

4.سَفته: معرَّب آن ، «سَفتَج» است و آن ، اين است كه شخصى مالى به كسى بدهد و آن كس در شهر دهنده، مالى داشته باشد و در آن جا آن مال را به او پس دهد. بدين ترتيب، از خطر راه و راهزن ايمن مى‏ماند .

5.الكافى : ج‏۱ ص‏۵۲۱ ح‏۱۵ ، الإرشاد : ج‏۲ ص‏۳۶۲ ، كشف الغمّة : ج‏۳ ص‏۲۴۴ ، الصراط المستقيم : ج‏۲ ص‏۲۴۷ ح‏۹ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۲۹۷ ح ۱۵ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
432

۴ / ۲

جَوابُ مَسائِلِ مُحَمَّدِ بنِ صالِحٍ الهَمدانِيِ‏

۷۵۱.كمال الدين : حَدَّثَنا أبي ، ومُحَمَّدُ بنُ الحَسَنِ بنِ أحمَدَ بنِ الوَليدِ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُما قالا : حَدَّثَنا عَبدُ اللَّهِ بنُ جَعفَرٍ الحِميَرِيُّ ، قالَ : حَدَّثَني مُحَمَّدُ بنُ صالِحٍ الهَمدانِيُّ ، قالَ : كَتَبتُ إلى‏ صاحِبِ الزَّمانِ عليه السلام : إنَّ أهلَ بَيتي يُؤذونَني ويُقَرِّعونَني‏۱بِالحَديثِ الَّذي رُوِيَ عَن آبائِكَ عليهم السلام أنَّهُم قالوا : قُوّامُنا وخُدّامُنا شِرارُ خَلقِ اللَّهِ .
فَكَتَبَ عليه السلام : وَيحَكُم أما تَقرَؤونَ ما قالَ عزّ و جلّ : « وَ جَعَلْنَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ الْقُرَى الَّتِى بَرَكْنَا فِيهَا قُرًى ظَهِرَةً »۲ونَحنُ وَاللَّهِ القُرَى الَّتي بارَكَ اللَّهُ فيها وأَنتُمُ القُرَى الظّاهِرَةُ .
قالَ عَبدُ اللَّهِ بنُ جَعفَرٍ : وحَدَّثَنا بِهذَا الحَديثِ عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ الكُلَينِيُّ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ صالِحٍ ، عَن صاحِبِ الزَّمانِ عليه السلام .

۷۵۲.الكافي : عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ صالِحٍ ، قالَ : لَمّا ماتَ أبي وصارَ الأَمرُ لي‏۳ ، كانَ لِأَبي عَلَى النّاسِ سَفاتِجُ‏۴ مِن مالِ الغَريمِ‏۵- يَعني صاحِبَ الأَمرِ عليه السلام - ، فَكَتَبتُ إلَيهِ اُعلِمُهُ ، فَكَتَبَ ( إلَيَّ ) :
طالِبهُم وَاستَقضِ عَلَيهِم .
فَقَضّانِي النّاسُ إلّا رَجُلٌ واحِدٌ كانَت عَلَيهِ سَفتَجَةٌ بِأَربَعِمِئَةِ دينارٍ ، فَجِئتُ إلَيهِ اُطالِبُهُ فَماطَلَني وَاستَخَفَّ بِيَ ابنُهُ وسَفِهَ عَلَيَّ ، فَشَكَوتُ إلى‏ أبيهِ ، فَقالَ : وكانَ ماذا ؟ فَقَبَضتُ عَلى‏ لِحيَتِهِ وأَخَذتُ بِرِجلِهِ وسَحَبتُهُ إلى‏ وَسَطِ الدّارِ ، ورَكَلتُهُ رَكلاً كَثيراً ، فَخَرَجَ ابنُهُ يَستَغيثُ بِأَهلِ بَغدادَ ويَقولُ : قُمِّيٌّ رافِضِيٌّ قَد قَتَلَ والِدي . فَاجتَمَعَ عَلَيَّ مِنهُمُ الخَلقُ ، فَرَكِبتُ دابَّتي وقُلتُ : أحسَنتُم يا أهلَ بَغدادَ ! تَميلونَ مَعَ الظّالِمِ عَلَى الغَريبِ المَظلومِ ؟ أنَا رَجُلٌ مِن أهلِ هَمَدانَ مِن أهلِ السُّنَّةِ ، وهذا يَنسِبُني إلى‏ أهلِ قُمَّ وَالرَّفضِ لِيَذهَبَ بِحَقّي ومالي .
قالَ : فَمالوا عَلَيهِ وأَرادوا أن يَدخُلوا عَلى‏ حانوتِهِ حَتّى‏ سَكَّنتُهُم ، وطَلَبَ إلَيَّ صاحِبُ السَّفتَجَةِ وحَلَفَ بِالطَّلاقِ أن يُوَفِّيَني مالي ، حَتّى‏ أخرَجتُهُم عَنهُ .

1.التقريع : التعنيف (الصحاح : ج ۳ ص ۱۲۶۴ «قرع») .

2.سبأ : ۱۸ .

3.وفي الإرشاد : «إليّ» بدل «لي ».

4.السُّفتَجَة : بضمّ السين وقيل بفتحها ، فارسي معرّب : هي كتاب صاحب المال لوكيله أن يدفع مالاً قرضاً ، يأمن به خطر الطريق ، والجمع سفاتج ( المصباح المنير : ص ۲۷۸) .

5.قال الشيخ المفيد رحمه اللّه : «وهذا رمز كانت الشيعة تعرفه قديماً بينها ، ويكون خطابها عليه السلام للتقيّة» (الارشاد : ج ۲ ص ۳۶۲) وفي شرح الكافى للمولى صالح المازندرانى (ج ۶ ص ۱۸۵) الغريم : كناية والغرائم : جمع الغريم والمراد بالغريم هذا من له الدَين وقد يطلق على من عليه الدين أيضاً وفي مراة العقول (ج ۳ ص ۳۶۷) جمع غرامة وهي ما يلزم اداؤه (راجع : كمال الدين : ص‏۴۸۶ ح ۵ وح ۶ ، الغيبة للطوسي : ص‏۴۱۵ ح‏۳۹۲ ، دلائل الإمامة : ص‏۵۲۵ ح‏۴۹۷ وح‏۴۹۸ ، الخرائج والجرائح : ج‏۲ ص‏۷۰۳ ح‏۱۹ وص‏۶۹۵ ح‏۱۰ ، الثاقب في المناقب : ص ۶۰۴ ح‏۵۵۲ ، رجال الكشّي : ج‏۲ ص‏۸۱۴ الرقم ۱۰۱۷) . قال الشيخ المفيد : « هذا رمز كانت الشيعة تعرفه قديماً بينها ، ويكون خطابها عليه السلام للتقيّة » راجع : كمال الدين : ص‏۴۸۶ ح ۵ وح ۶ ، الغيبة للطوسي : ص‏۴۱۵ ح‏۳۹۲ ، دلائل الإمامة : ص‏۵۲۵ ح‏۴۹۷ وح‏۴۹۸ ، الخرائج والجرائح : ج‏۲ ص‏۷۰۳ ح‏۱۹ وص‏۶۹۵ ح‏۱۰ ، الثاقب في المناقب : ص ۶۰۴ ح‏۵۵۲ ، رجال الكشّي : ج‏۲ ص‏۸۱۴ الرقم ۱۰۱۷) . قال الشيخ المفيد : « هذا رمز كانت الشيعة تعرفه قديماً بينها ، ويكون خطابها عليه السلام للتقيّة » راجع : كمال الدين : ص‏۴۸۶ ح ۵ وح ۶ ، الغيبة للطوسي : ص‏۴۱۵ ح‏۳۹۲ ، دلائل الإمامة : ص‏۵۲۵ ح‏۴۹۷ وح‏۴۹۸ ، الخرائج والجرائح : ج‏۲ ص‏۷۰۳ ح‏۱۹ وص‏۶۹۵ ح‏۱۰ ، الثاقب في المناقب : ص ۶۰۴ ح‏۵۵۲ ، رجال الكشّي : ج‏۲ ص‏۸۱۴ الرقم ۱۰۱۷ . وراجع هذه الموسوعة : ج ۲ ص ۳۲۶ هامش ۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8254
صفحه از 447
پرینت  ارسال به