425
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۷۴۹.الكافى‏- به نقل از على بن محمّد۱ - : فرمانى [از ناحيه مقدّسه‏] صادر شد كه در آن از زيارت قبرستان قريش (كاظمين) و حائر۲ نهى شده بود. چند ماه بعد، وزير،۳باقَطايى را خواست و به او گفت: نزد بنى فرات و بُرسيان‏۴برو و به آنها بگو: به زيارت قبرستان قريش نروند ؛ زيرا خليفه دستور داده كه هر كس به زيارت رفت، شناسايى و دستگير شود.۵

1.مراد ، ابو الحسن علّان على بن محمّد بن ابراهيم بن ابان رازى كلينى ، دايى كلينى و استاد او و معروف به علّان است. ثقه، برجسته، بزرگ شيعه در رى در زمان خود، از افاضل فقيهان و محدّثان شيعه و از وكيلان امام مهدى عليه السلام بوده است. كلينى در الكافى و شيخ صدوق در إكمال الدين ، احاديث بسيارى از او آورده‏اند. نام او را در شمار كسانى آورده‏اند كه بر معجزه‏هاى امام زمان عليه السلام آگاه بوده‏اند و او آنها را ديده است . كتاب أخبار القائم را نوشته است. علّان در راه مكّه به قتل رسيد (ر. ك : ج ۵ ص ۴۰ ح ۷۸۳ و ص ۹۲ ح ۸۱۰ «و اين افراد» ، الموسوعة الرجاليّة: ج ۱ ص ۱۱۹ ش ۲۴ ، رجال النجاشى: ص ۸۸ ش ۶۸۰) .

2.در الوافى آمده است : «حير و حائر ، به مدفن امام حسين عليه السلام در كربلا مى‏گويند. به تمام كربلا نيز اطلاق مى‏شوند».

3.منظور، ابو الفتح جعفر بن فرات است. (م)

4.در الوافى آمده است : «شايد مراد از بنى فرات، ساكنان پيرامون آن باشند. به قولى هم بنى فرات، قومى هستند از طايفه ابو الفتح فضل بن جعفر بن فرات ، از وزراى بنى عبّاس كه به محبّت اهل بيت مشهورند. برس ، آبادى‏اى است ميان كوفه و حلّه. گويا خلفا زيارت امام حسين عليه السلام و زيارت قبرستان قريش را نشانه تشيّع و رافضى بودن مى‏دانستند».

5.الكافى : ج ۱ ص ۵۲۵ ح ۳۱ ، الإرشاد : ج ۲ ص ۳۶۷ ، كشف الغمّة : ج ۲ ص ۴۵۶ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۱۲ ح ۳۶.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
424

۷۴۹.الكافي : عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ۱ ، قالَ : خَرَجَ نَهيٌ عَن زِيارَةِ مَقابِرِ قُرَيشٍ وَالحَيرِ۲ ، فَلَمّا كانَ بَعدَ أشهُرٍ دَعَا الوَزيرُ الباقَطائِيُّ ، فَقالَ لَهُ : اِلقَ بَنِي الفُراتِ وَالبُرسِيّينَ‏۳وقُل لَهُم : لا يَزوروا مَقابِرَ قُرَيشٍ‏۴ ، فَقَد أمَرَ الخَليفَةُ أن يُتَفَقَّدَ كُلُّ مَن زارَ فَيُقبَضَ ( عَلَيهِ ) .

1.هو علي بن محمّد الكليني ، المعروف بعلّان يكنى ابا الحسن ثقة عين .

2.وفي الإرشاد : « الحائر على ساكنيهما السلام » بدل « الحير » والحير والحائر مدفن الحسين عليه السلام بكربلاء ويقالان لكربلاء (الوافي : ج ۳ ص ۸۸۱) .

3.لعلّ المراد ببني الفرات من كان بحواليه وقيل : هم قوم من رهط أبي الفتح الفضل بن جعفر بن فرات من وزراء بني العبّاس مشهورين بمحبة أهل البيت عليه السلام ، والبرس بلدة بين الكوفة والحلّة وكأنهم كانوا يجعلون زيارة الحسين عليه السلام و زيارة مقابر قريش من علامة التشيع والرفض (الوافي : ج ۳ ص ۸۸۱) .

4.المراد بزيارة مقابر قريش زيارة الكاظمين عليهما السلام (بحار الأنوار: ج ۵۱ ص ۳۱۲) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8319
صفحه از 447
پرینت  ارسال به