423
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۷۴۷.الغيبة ، طوسى‏- با سندش به نقل از على بن محمّد كلينى - : محمّد بن زياد صيمرى‏۱به صاحب الزمان - خداوند ، در فَرَجش تعجيل كند - نامه نوشت و كفنى خواست تا به آن تبرّك و تيمّن بجويد. جواب آمد: «تو در سال هشتاد و يك‏۲به آن نياز دارى» . صيمرى - خداوند رحمتش كند - در همين وقتى كه امام عليه السلام تعيين كرده بود، در گذشت و امام عليه السلام كفن را يك ماه پيش از مرگش برايش فرستاد.۳

۷۴۸.الكافى‏- به نقل از حسين‏۴ بن محمّد اشعرى‏۵ - : نامه امام عسكرى عليه السلام در باره مقرّرى دادن به جُنَيد (كُشنده فارِس)۶ و ابو الحسن و يك نفر ديگر [، براى وكلاى امام عليه السلام ]مى‏رسيد. چون امام عسكرى عليه السلام در گذشت، از جانب صاحب الأمر عليه السلام در باره ادامه پرداخت مقرّرى به ابو الحسن و آن نفر ديگر دستور رسيد ؛ امّا در باره جُنَيد ، دستورى داده نشد. من از اين بابت ناراحت شدم. چندى بعد ، خبر فوت جُنَيد آمد. ۷

1.محمّد بن زياد صيمرى: احتمال دارد همان على بن زياد صيمرى باشد كه در حديث قبل آمده است (ر. ك: ص ۴۲۱ ح ۷۴۶ ، معجم رجال الحديث: ج ۱۷ ص ۱۰۱ ش ۱۰۸۰۳ ، قاموس الرجال: ج ۹ ص ۲۷۲ ش ۶۷۳۲ ، مستدركات علم رجال الحديث : ج ۷ ص ۱۰۰) .

2.مقصود سال ۲۸۱ هجرى قمرى است .

3.الغيبة ، طوسى : ص ۲۹۷ ح ۲۵۳ (با سند صحيح) ، كمال الدين : ص ۵۰۱ ح ۲۶ ، دلائل الإمامة : ص ۵۲۴ ح ۴۹۴ ، فرج المهموم : ص ۲۴۴ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۱۷ ح ۳۹ .

4.در الإرشاد ، «حسن» آمده است .

5.او از بزرگان مشايخ كلينى و ثقه است. از مكاتبات ، به دست مى‏آيد كه او وكيل امام عسكرى عليه السلام بوده و يا از آنچه از ناحيه امام عسكرى عليه السلام صادر مى‏شده ، مطّلع بوده است . او با حسين بن محمّد بن عامر اشعرى ، يكى است . كلينى از او با عنوان «حسين بن محمّد اشعرى» در ۹۲ مورد ياد كرده است (ر . ك : معجم رجال الحديث: ج ۷ ص ۸۰ ش ۳۶۱۱ و ص ۸۳ ش ۳۶۲۵ ، مستدركات علم رجال الحديث: ج ۳ ص ۱۸۵ ش ۴۶۳۶ ، الكلينى و الكافى : ص ۱۷۳) .

6.فارِس بن حاتم بن ماهويه قزوينى: غالى ملعون ، از كذّابانِ مشهور و بدعت‏گذار است. امام هادى عليه السلام او را لعن نموده است . روايت شده كه به دليل مهدور الدم بودن او، امام عسكرى عليه السلام دستور قتلش را صادر كرد و براى قاتلش بهشت را ضمانت نمود. جُنَيد ، او را به قتل رساند (ر. ك : رجال الكشّى : ج‏۲ ص ۸۰۷ ش ۱۰۰۶ ، خلاصة الأقوال : ص ۳۸۷ - ۳۸۸).

7.الكافى : ج‏۱ ص‏۵۲۴ ح‏۲۴ ، الإرشاد : ج‏۲ ص‏۳۶۵ ، كشف الغمّة : ج‏۲ ص‏۴۵۶ ، بحار الأنوار : ج‏۵۱ ص‏۲۹۹ ، المستجاد من الإرشاد : ص ۲۵۱ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
422

۷۴۷.الغيبة للطوسي : أخبَرَنا جَماعَةٌ ، عَن أبي مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بنِ حَمزَةَ بنِ عَلِيِّ بنِ عَبدِ اللَّهِ بنِ مُحَمَّدِ بنِ الحَسَنِ بنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليهم السلام ، قالَ : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ مُحَمَّدٍ الكُلَينِيُّ ، قالَ : كَتَبَ مُحَمَّدُ بنُ زِيادٍ الصَّيمُرِيُّ ۱ يَسأَلُ صاحِبَ الزَّمانِ عَجَّلَ اللَّهُ فَرَجَهُ كَفَناً يَتَيَمَّنُ بِما يَكونُ مِن عِندِهِ ، فَوَرَدَ : إنَّكَ تَحتاجُ إلَيهِ سَنَةَ إحدى‏ وثَمانينَ ، فَماتَ رَحِمَهُ اللَّهُ في (هذَا) الوَقتِ الَّذي حَدَّهُ ، وبَعَثَ إلَيهِ بِالكَفَنِ قَبلَ مَوتِهِ بِشَهرٍ .

۷۴۸.الكافي : الحُسَينُ‏۲ بنُ مُحَمَّدٍ الأَشعَرِيُّ ، قالَ : كانَ يَرِدُ كِتابُ أبي مُحَمَّدٍ عليه السلام فِي الإِجراءِ عَلَى الجُنَيدِ قاتِلِ فارِسَ ( بنِ حاتِمِ بنِ ماهوَيهِ ) وأَبِي الحَسَنِ وآخَرَ۳ ، فَلَمّا مَضى‏ أبو مُحَمَّدٍ عليه السلام وَرَدَ استِئنافٌ مِنَ الصّاحِبِ لِإِجراءِ أبِي الحَسَنِ‏۴ وصاحِبِهِ ، ولَم يَرِد في أمرِ الجُنَيدِ بِشَي‏ءٍ ، قالَ : فَاغتَمَمتُ لِذلِكَ ، فَوَرَدَ نَعيُ الجُنَيدِ بَعدَ ذلِكَ .

1.في كمال الدين «علي بن محمّد الصيمرى» وفي دلائل الإمامة و فرج المهموم «علي بن محمد السمري» .

2.وفي الإرشاد «الحسن» بدل «الحسين» .

3.وفي الإرشاد : «أخي» بدل «آخر ».

4.وفي الإرشاد : « الصاحب عليه السلام بالإجراء لأبي الحسن » بدل « الصاحب لإجراء أبي الحسن » .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8316
صفحه از 447
پرینت  ارسال به