389
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

۷۳۰.الغيبة ، طوسى‏- با سندش به نقل از ابو غالب احمد بن محمّد زرارى - : ميان من و مادرِ پسرم ابو العبّاس ، درگيرى و اختلاف بزرگى پيش آمد كه كمتر روى مى‏دهد و اين درگيرى ادامه يافت و بيشتر شد تا آن جا كه به تنگ آمدم و طىّ نامه‏اى به وسيله ابو جعفر ، درخواست دعا [از امام عصر عليه السلام ] نمودم ؛ امّا تا مدّتى پاسخ نيامد . سپس ابو جعفر ، مرا ديد و گفت : پاسخ درخواستت آمده است . من هم نزد او رفتم و او هم نوشته‏اى در هم پيچيده را برايم بيرون آورد و آن را ورق زد تا اين كه به فصلى رسيد . آن را به من نشان داد و در آن ، نوشته بود: «و امّا زن و شوهر ، خداوند ، ميان آن دو را اصلاح كرد .» همسرم از آن روز تا كنون به همين حال نيكوست و هيچ يك از اختلاف‏هاى پيشين ميان ما بروز نكرده است . من به عمد ، او را به خشم مى‏آوردم ؛ امّا هيچ گاه از مسائل قبلى پيش نيامد .
[شيخ طوسى مى‏گويد :] اين معناى چيزى است كه ابو غالب گفته يا نزديك به آن است .
ابن نوح مى‏گويد : من چنين مى‏پنداشتم كه ابو غالب به وسيله ابو جعفر بن ابى عزاقر [شلمغانى‏] (پيش از دگرگونى و ملعون شدنش از سوى ناحيه مقدّسه) نامه را نوشته است و اين بر اساس گزارش ابن عيّاش بود ، تا اين كه شخصى كه اين را از من شنيد ، برايم گفت : مقصود ابو غالب ، ابو جعفر زجوزجى بوده و نامه را از كوفه نوشته و فرستاده است و اين از آن روست كه ابو غالب ، خود براى ما گفت : ما ابو القاسم حسين بن روح را پيش از سفارت و نيابت امام عصر عليه السلام مى‏ديديم ؛ امّا به ديدن ابو جعفر شلمغانى كه مى‏رفتيم ، نمى‏توانستيم او را ملاقات كنيم .
و اين دو گزارش را من شفاهى شنيدم و آن دو را ننوشتم ؛ امّا كسان ديگر ، آن را نوشته‏اند و آن قدر فراوان نقل و حكايت مى‏شود كه من خود ، بى‏شمار ، آن را از او شنيده‏ام ، و خدا را هميشه مى‏ستايم و سپاس مى‏گزارم و خداوند بر محمّد و خاندانش درود و سلام بفرستد .۱

1.الغيبة ، طوسى : ص ۳۲۳ ح ۲۷۲ (با سند صحيح) .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
388

۷۳۰.الغيبة للطوسي : أخبَرَني جَماعَةٌ ، عَن أبي غالِبٍ أحمَدَ بنِ مُحَمَّدٍ الزُّرارِيِّ ، قالَ : جَرى‏ بَيني وبَينَ والِدَةِ أبِي العَبّاسِ - يَعنِي ابنَهُ - مِنَ الخُصومَةِ وَالشَّرِّ أمرٌ عَظيمٌ ما لا يَكادُ أن يَتَّفِقَ ، وتَتابَعَ ذلِكَ وكَثُرَ إلى‏ أن ضَجِرتُ بِهِ ، وكَتَبتُ عَلى‏ يَدِ أبي جَعفَرٍ أسأَلُ الدُّعاءَ ، فَأَبطَأَ عَنِّي الجَوابُ مُدَّةً ، ثُمَّ لَقِيَني أبو جَعفَرٍ فَقالَ : قَد وَرَدَ جَوابُ مَسأَلَتِكَ ، فَجِئتُهُ فَأَخرَجَ إلَيَّ مَدرَجاً فَلَم يَزَل يُدرِجُهُ إلى‏ أن أراني فَصلاً مِنهُ فيهِ :
وأَمَّا الزَّوجُ وَالزَّوجَةُ فَأَصلَحَ اللَّهُ بَينَهُما ، فَلَم تَزَل عَلى‏ حالِ الاِستِقامَةِ ولَم يَجرِ بَينَنا بَعدَ ذلِكَ شَي‏ءٌ مِمّا كانَ يَجري ، وقَد كُنتُ أتَعَمَّدُ ما يُسخِطُها فَلا يَجري (فيهِ) مِنها شَي‏ءٌ ، هذا مَعنى‏ لَفظِ أبي غالِبٍ رضى اللَّه عنه أو قَريبٌ مِنهُ .
قالَ ابنُ نوحٍ : وكانَ عِندي أنَّهُ كَتَبَ عَلى‏ يَدِ أبي جَعفَرِ بنِ أبِي العَزاقِرِ - قَبلَ تَغَيُّرِهِ وخُروجِ لَعنِهِ - عَلى‏ ما حَكاهُ ابنُ عَيّاشٍ إلى‏ أن حَدَّثَني بَعضُ مَن (سَمِعَ ذلِكَ مَعي) أنَّهُ إنَّما عَنى‏ أبا جَعفَرٍ الزجوزجيَّ رضى اللَّه عنه ، وأَنَّ الكِتابَ إنَّما كانَ مِنَ الكوفَةِ ، وذلِكَ أنَّ أبا غالِبٍ قالَ لَنا : كُنّا نَلقى‏ أبَا القاسِمِ الحُسَينَ بنَ روحٍ رضى اللَّه عنه ، قَبلَ أن يُفضَى‏۱الأَمرُ إلَيهِ صِرنا نَلقى‏ أبا جَعفَرِ بنِ الشَّلمَغانِيِّ ولا نَلقاهُ .
وحَدَّثَنا بِهاتَينِ الحِكايَتَينِ مُذاكَرَةً لَم اُقَيِّدهُما (بِالكِتابَةِ) وقَيَّدَهُما غَيري ، إلّا أنَّهُ كانَ يُكثِرُ ذِكرَهُما وَالحَديثَ بِهِما حَتّى‏ سَمِعتُهُما مِنهُ ما لا اُحصي ، وَالحَمدُ للَّهِ‏ِ شُكراً دائِماً ، وصَلَّى اللَّهُ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وآلِهِ وسَلَّمَ .

1.في النسخة المعتمدة : «يقضي» ، والتصويب من النسخ الاُخرى‏ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12200
صفحه از 447
پرینت  ارسال به