۷۱۷.الكافى- به نقل از على بن محمّد - : ابن عجمى ، يك سوم دارايىاش را براى ناحيه مقدّسه قرار داد و آن را مكتوب كرد [كه براى امام عصر عليه السلام است]؛ امّا پيش از جدا كردن يك سوم مالش، مالى را به پسرش ابو مقدام داد و هيچ كس را از آن آگاه نكرد . امام عليه السلام به او نوشت: «مالى را كه براى ابو مقدام كنار نهادهاى ، كجاست۱؟» . ۲
۷۱۸.الكافى- به نقل از على بن محمّد - : مردى از اهل (آوه) ،۳ مالى را آورد تا آن را به امام عصر عليه السلام برساند اما شمشيرى را كه در (آوه) بود ، فراموش كرد بياورد و آنچه را با خود آورده بود ، فرستاد. توقيع آمد: «از شمشيرى كه فراموش كردهاى، چه خبر؟» . ۴
۷۱۹.كمال الدين- با سندش به نقل از محمّد بن شادان بن نعيم - : مردى از اهالى بلخ ، مالى را با برگهاى فرستاد كه چيزى در آن نوشته نشده بود . او با انگشتش بر آن ، خط انداخته و [فقط] چرخانده بود ، بى آن كه چيزى نوشته باشد . او به پيك گفت : اين مال را ببر و به كسى بده كه ماجراى آن را به تو خبر دهد و از برگه[ى بىنوشته ]پاسخ دهد .
آن پيك به قصد جعفر [كذّاب] به محلّه عسكر [در سامرّا] رفت و ماجرا را برايش گفت . جعفر گفت : بَدا را قبول دارى؟ آن پيك گفت : آرى . جعفر به او گفت : همراهت (امام تو) تغيير نظر داده و به تو فرمان داده است كه مال را به من بدهى . پيك به او گفت : اين پاسخ ، مرا قانع نمىكند . آن گاه از نزد او بيرون آمد و ميان يارانمان چرخيد . برگهاى به سوى او آمد كه گفته بود : «اين ، مالى است كه در آن فريبكارى [يا خيانت ]شده و بالاى صندوق بوده است . دزدان به اتاق وارد شدهاند و آنچه را در صندوق بوده ، برداشتهاند و اين مال [چون بالاى آن بوده] ، سالم مانده است» ، و برگه به او باز گردانده شد و در آن ، نوشته بود : «همان گونه كه مىچرخيدى و دعا مىخواستى ، خداوند ، برايت به انجام رساند و كرد» .۵
1.يعنى يك سوم مالِ داده شده به پسر را نيز بايد بدهى؛ زيرا قرار دادن يك سوم مال براى ناحيه، پيش از آن بوده است.
2.الكافى : ج ۱ ص ۵۲۴ ح ۲۶ (با سند صحيح) .
3.آبه يا آوه، روستا يا شهركى ميان قم و ساوه است.
4.الكافى : ج ۱ ص ۵۲۳ ح ۲۰ ، الإرشاد : ج ۲ ص ۳۶۵ (هر دو منبع با سند صحيح) ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۲۹۹ ح ۱۷ .
5.كمال الدين : ص۴۸۸ ح۱۱ ، دلائل الإمامة : ص۵۲۷ ح۵۰۱ ، الثاقب فى المناقب : ص۵۹۹ ح۵۴۴ ، الخرائج و الجرائح : ۳ ص ۱۱۲۹ ح ۴۷ ، الإمامة و التبصرة : ص۱۴۱ ، بحار الأنوار : ج۵۱ ص۳۲۷ ح۵۰ .