ادّعاى مهدويت در اندلس پيش از ظهور عبيد اللَّه فاطمى وجود دارد.
در دوره خلافت عبد اللَّه بن محمّد بن عبد الرحمان اموى - كه ۲۵ سال طول كشيد - ، اندلس ، آشوبها و فتنههاى زيادى به خود ديد. در اين مدّت، همّت دولت اموى ، صرف سركوبى شورشهاى داخلى مىشد و اين ، ضعف و فتورى اساسى در دولت و سرزمين اندلس ايجاد كرد. در سال ۲۸۰ ق ، الفونسوى سوم پادشاه ليون (جليقيّه) توانست شهر سموره را از دست مسلمانان خارج كند و از آن پس ، از اين شهر به عنوان پايگاهى عليه مسلمانان - كه بربر بودند - ، استفاده كرد. به نوشته عنان،
چون فتنه شدّت گرفت و بر ساير نواحى گسترش يافت، در طليطله و طلبيره، احمد بن معاويه ، معروف به ابن القط ظهور كرد. احمد بن معاويه ، از اعقاب هشام بن عبد الرحمان بود. او در ميان بربرها به دعوت پرداخت و خود را مهدى خواند. احمد ، مردى دانا ، شعبدهگر ، تيزهوش و با عزم و اراده بود. جماعت كثيرى از بربرها گرد او را گرفتند و او اعلام جهاد كرد و براى گشودن سموره لشكر در حركت آورد .
در نبردى كه ميان آنها صورت گرفت، ابتدا مسيحيان شكست خوردند؛ امّا با جدا شدن شمارى از ياران وى، در نبرد بعدى در سال ۲۸۸ ق، به رغم پايدارى او، وى كشته شد .۱
به طور قطع، حركت وى، همان طور كه شوقى ضيف يادآور شده، صبغه شيعى نداشته۲ و نشانگر آن است كه باور مهدويت و ادّعاى آن، در عمق تسنّن اموى هم ريشه داشته است.
۱۱ . عبيد اللَّه مهدى (۲۹۶ ق)
اين ادّعا كه مهدى از مغرب اقصى ظهور خواهد كرد نه مكّه، حكايت از آن دارد كه در اين ديار، بارها و بارها كسانى به نام مهدى خروج كرده و برخى از آنان مانند عبيد