329
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

ب - مستجاب شدن دعا براى شفاى سُرور

۷۰۰.الغيبة ، طوسى‏- با سندش ، به نقل از ابو عبد اللَّه قمى - : شنيدم سُرور - كه مردى عبادت‏پيشه و كوشا بود و او را در اهواز ديده بودم ؛ امّا نسبش را به ياد ندارم - مى‏گويد: من لال بودم و نمى‏توانستم سخن بگويم. پدر و عمويم ، مرا در كودكى در سيزده يا چهارده سالگى نزد شيخ ابو القاسم بن روح بردند و از او خواستند تا از محضر امام زمان عليه السلام بخواهد كه گشودن زبانم را از خدا بخواهد، و شيخ ابو القاسم گفت : شما فرمان يافته‏ايد كه به حائر حسينى برويد.
سُرور گفت : من با پدر و عمويم به حائر رفتيم و غسل و زيارت كرديم. پدر و عمويم مرا صدا زدند: اى سُرور ! و من با زبانى شيوا گفتم: بله. پدرم به من گفت: واى ! تو سخن مى‏گويى؟! گفتم: آرى.
اين سُرور، مردى با صدايى آهسته بود.۱

ج - مستجاب شدن دعا براى محمّد بن يوسف‏

۷۰۱.الكافى‏- با سندش به نقل از محمّد بن يوسف شاشى‏۲ - : زخمى به شكل رگى متورّم و برآمده در نشيمنگاهم بيرون آمده بود . آن را به پزشكان نشان دادم و برايش هزينه كردم. آنان گفتند: دارويى براى آن نمى‏شناسيم. من هم نامه‏اى [به امام عليه السلام ]نوشتم و از ايشان خواستم برايم دعا كند. توقيع برايم آمد: «خداوند ، لباس عافيت به تو بپوشاند و تو را در دنيا و آخرت ، همراه ما قرار دهد!» .
يك هفته نگذشت كه خوب شدم و مانند كف دستم، صاف شد. پزشكى از شيعيان را فرا خواندم و جاى زخم را به او نشان دادم . گفت: ما دارويى براى اين نمى‏شناختيم.۳

1.الغيبة ، طوسى : ص ۳۰۸ ح ۲۶۱ - ۲۶۲ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۳۲۴ . نيز ، ر . ك : رجال النجاشى : ج ۲ ص ۸۹ ش ۶۸۲ .

2.محمّد بن يوسف شاشى: در كتاب‏هاى رجال و حديث، جز حديثِ ياد شده ، چيزى در باره او نيامده است (ر . ك : معجم رجال الحديث: ج ۱۹ ص ۷۲ ش ۱۲۰۷۸ ، مستدركات علم رجال الحديث: ج ۷ ص ۳۷۸ ش ۱۴۷۵۴) .

3.الكافى : ج ۱ ص ۵۱۹ ح ۱۱ ، الإرشاد : ج ۲ ص ۳۵۷ ، الصراط المستقيم : ج ۲ ص ۲۴۶ ح ۳ ، الخرائج و الجرائح : ج ۲ ص ۶۹۵ ح ۹ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۲۹۷ ح ۱۴ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
328

ب - اِستِجابَةُ دُعائِهِ في شِفاءِ السُّرورِ

۷۰۰.الغيبة للطوسي : [قالَ ابنُ نوحٍ :] وسَمِعتُ أبا عَبدِ اللَّهِ بنَ سَورَةَ القُمِّيَّ يَقولُ : سَمِعتُ سُروراً - وكانَ رَجُلاً عابِداً مُجتَهِداً لَقيتُهُ بِالأَهوازِ غَيرَ أنّي نَسيتُ نَسَبَهُ - يَقولُ : كُنتُ أخرَسَ لا أتَكَلَّمُ ، فَحَمَلَني أبي وعَمّي في صِبايَ - وسِنّي إذ ذاكَ ثَلاثَةَ عَشَرَ أو أربَعَةَ عَشَرَ - إلَى الشَّيخِ أبِي القاسِمِ بنِ روحٍ رضى اللَّه عنه فَسَأَلاهُ أن يَسأَلَ الحَضرَةَ أن يَفتَحَ اللَّهُ لِساني ، فَذَكَرَ الشَّيخُ أبُو القاسِمِ الحُسَينُ بنُ روحٍ : أنَّكُم اُمِرتُم بِالخُروجِ إلَى الحائِرِ۱ .
قالَ سُرورٌ : فَخَرَجنا أنَا وأَبي وعَمّي إلَى الحائِرِ فَاغتَسَلنا وزُرنا ، قالَ : فَصاحَ بي أبي وعَمّي : يا سُرورُ ، فَقُلتُ بِلِسانٍ فَصيحٍ : لَبَّيكَ فَقالَ لي : وَيحَكَ تَكَلَّمتَ ؟ ! فَقُلتُ : نَعَم .
قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ بنُ سَورَةَ : (و) كانَ سُرورٌ هذا (رَجُلاً) لَيس بِجَهوَرِيِّ الصَّوتِ .

ج - اِستِجابَةُ دُعائِهِ لِمُحَمَّدِ بنِ يوسُفَ‏

۷۰۱.الكافي : عَلِيٌّ ، عَنِ النَّضرِ بنِ صَبّاحٍ البَجَلِيِّ ، عَن مُحَمَّدِ بنِ يوسُفَ الشّاشِيِّ قالَ : خَرَجَ بي ناصورٌ۲ عَلى‏ مَقعَدَتي فَأَرَيتُهُ الأَطِبّاءَ وأَنفَقتُ عَلَيهِ مالاً فَقالوا : لا نَعرِفُ لَهُ دَواءً ، فَكَتَبتُ رُقعَةً أسأَلُ الدُّعاءَ فَوَقَّعَ عليه السلام إلَيَّ :
ألبَسَكَ اللَّهُ العافِيَةَ وجَعَلَكَ مَعَنا فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ .
قالَ : فَما أتَت عَلَيَّ جُمُعَةٌ حَتّى‏ عوفيتُ وصارَ مِثلَ راحَتي ، فَدَعَوتُ طَبيباً مِن أصحابِنا وأَرَيتُهُ إيّاهُ ، فَقالَ : ما عَرَفنا لِهذا دَواءً .۳

1.الحائِرُ : قبر الحسين بن عليّ عليهما السلام (معجم البلدان : ج ۲ ص ۲۰۸) .

2.في الإرشاد والصراط المستقيم «ناسور» وفي الخرائج والجرائح «باسور» ، والناسور : العِرقُ الذي لا ينقطع ، عِلّة في حوالي المقعد (القاموس المحيط : ج ۲ ص ۱۴۱ «نسر») .

3.وزاد في الإرشاد والصراط المستقيم «وما جاءتك العافية إلّا من قبل اللَّه بغير احتساب» وليس في الخرائج ذيله من قوله «فدعوت» .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8093
صفحه از 447
پرینت  ارسال به