309
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

امام جماعت ديگر در ميان نماز پس از فوت يا بيهوش شدن امام جماعت - كه حكمى مورد وفاق است - ، از جمله به اين توقيع ، استناد كرده است .۱
تنها نكته مورد تأمّل ، ظاهر دستور به شستن دست به صِرف مَس است كه شامل صورت نبودِ رطوبت نيز مى‏شود ؛ امرى كه در برخى احاديث ديگر نيز به صورت مطلق آمده است ؛ امّا فقها ، نوعاً آن را حمل بر فرض رطوبت كرده‏اند ، با اين توجّه كه آنچه در ميان عرف و عقلا ، امرى ارتكازى است ، اين است كه بدون رطوبت ، نجاست ، سرايت نمى‏كند .
اين ، نكته‏اى است كه از جمله در بيان امام خمينى آمده و ايشان بر پايه آن ، اطلاق توقيع را مقيّد به فرض رطوبت و سرايت نجاست شمرده است .۲ با اين حال ، علّامه حلّى تماس با مُرده بدون رطوبت را نيز مايه سرايت نجاست ، شمرده است .۳

۵۶ . فراموشى در تسبيحات نماز جعفر طيّار (ح ۶۹۵/۲)

ويژگى عمده نماز جعفر طيّار عليه السلام ، تسبيحات سيصدگانه آن است كه در هر چهار ركعت آن ، توزيع شده است و به همين جهت به آن «نماز تسبيح» نيز گفته مى‏شود . در هر ركعت ، ۷۵ بار ذكر «سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا إله إلّا اللَّه و اللَّه أكبر» تكرار مى‏شود : پانزده بار پس از حمد و سوره ، ده بار در هر ركوع و هر سجده و پس از سر برداشتن از آنها . پرسش اين است كه : اگر در يكى از اين احوال ، اين ذكر فراموش شود ، آيا مى‏توان در حالت ديگر كه به ياد مى‏آورد ، آن را جبران كرد يا بايد از آن گذشت؟
پاسخ امام عليه السلام در اين توقيع كه مشابه آن در فقه الرضا عليه السلام آمده ،۴ اين است كه نمازگزار در حالت بعدى كه به ياد مى‏آورد ، آن را جبران كند . فقها۵ بارها به اين پاسخ - كه تنها حديث موجود در باره اين موضوع است و شيخ حرّ عاملى بابى را به آن اختصاص داده ، استناد كرده و بر پايه آن ، فتوا داده‏اند ، چنان كه سيّد جواد عاملى گفته ، ظاهر سخن برخى نشان مى‏دهد۶ و برخى مانند محقّق اردبيلى ، وحيد بهبهانى و محدّث بحرانى ، بر آن تصريح كرده‏اند .۷
وحيد بهبهانى ، پس از نقل توقيع از كتاب الاحتجاج طَبرِسى و نيز عبارت فقه الرضا عليه السلام ، عمل به آن را بى‏اشكال مى‏شمارد ، به اين دليل كه هر دو كتاب ، معتبر است ، بويژه در مثل چنين حكمى كه مقصود وى ، استحبابى بودن حكم و مشمول ادلّه تسامح در ادلّه سنن بودن است ، در حالى كه پيش از طَبرِسى كه توقيع را بدون سند آورده ، شيخ طوسى آن را با سند معتبر ، نقل كرده است . ۸
محقّق نراقى ، ضمن استناد به توقيع ، مقتضاى اطلاق آن را فرض فراموشى تا پس از نماز نيز مى‏داند . از اين رو ، اگر پس از نماز نيز به خاطر آورد كه بخشى را نگفته ، آن را قضا مى‏كند .۹ ظاهر اطلاق سخن سيّد محمّدكاظم يزدى و هم صريح آن نيز همين است ؛ امّا برخى فقهاى بعدى مانند آقاضيا عراقى ، سيّد محسن حكيم و امام خمينى بر وى خُرده گرفته‏اند و نشان مى‏دهد كه اينان ، شمول توقيع نسبت به جبران پس از نماز را نپذيرفته يا در آن ترديد داشته‏اند .۱۰آقاى حكيم با ذكر

1.جامع المدارك: ج ۱ ص ۵۰۰ .

2.كتاب الطهارة ، خمينى: ج ۳ ص ۹۳ - ۹۵.

3.منتهى المطلب: ج ۲ ص ۴۵۸.

4.فقه الرضا عليه السلام : ص ۱۵۶.

5.وسائل الشيعة: ج ۸ ص ۶۱.

6.مفتاح الكرامة: ج ۹ ص ۲۳۷.

7.مجمع الفائدة و البرهان: ج ۳ ص ۳۰ ، مصابيح الظلام: ج ۳ ص ۴۱ - ۴۲ ، الحدائق الناضرة: ج ۱۰ ص ۵۰۱ و ۵۰۸ .

8.الغيبة ، طوسى: ص ۳۷۳.

9.مستند الشيعة: ج ۶ ص ۳۷۵.

10.ر.ك: العروة الوثقى: ج ۳ ص ۳۱۸ و ۴۰۶.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
308

زمانى كه گرم است ، با زمان سرد شدن وى ، فرق گذاشته است . فرض مسئله نيز در باره امام جماعتى شده كه ميان نماز ، فوت مى‏كند . در حديث اوّل ، آمده كه او را عقب مى‏برند و يكى از نمازگزاران ، جلو مى‏ايستد و نماز جماعت را كامل مى‏كند و هر كس مُرده ياد شده را مس كرده ، غسل مى‏كند . اين ، در حالى است كه مسّ دستِ چنين امام جماعتى در اين فاصله كوتاه ، در زمان گرمى بدن او بوده و شايد دست فرد يا افرادى كه او را عقب برده‏اند ، به بدن او نخورده باشد و لباس او را گرفته باشند .
امام عليه السلام در باره حديث اوّل ، تصريح كرده كه كسى كه مُرده را برده ، تنها دست خود را مى‏شويد و غسل ندارد . در باره حديث دوم نيز بر همين نكته تأكيد كرده كه اگر در زمان گرم بودن مرده ، آن را مس كرده ، تنها دست خود را بشويد .
اين ، تفصيل حكمى است كه در احاديث متعدّدى آمده است و شيخ حرّ عاملى هم در بابى كه به وجوب غسل به دليل مسّ مُرده آدمى اختصاص داده ، آورده است . وى بابى را ويژه احاديثى ساخته كه دلالت مى‏كنند كسى كه مُرده را پيش از سرد شدن يا پس از غسل ، مس كند ، غسل مسّ ميّت ندارد و اين توقيع را در آن آورده است .۱ از اين رو ، اين توقيع در هر دو پاسخ ، در سياق و مطابق احاديث متعدّد ديگر است و به اين جهت ، بارها مستند فقها قرار گرفته است . ۲ فقها در برابر برخى كه غسل مسّ ميّت را مستحب شمرده‏اند ، براى اثبات وجوب آن ، از جمله به همين توقيع ، استناد كرده‏اند۳ و بارها گواه اصل نجاست مُرده آدمى نيز شمرده شده است ،۴ چنان كه آية اللَّه سيّد احمد خوانسارى در استدلال بر جواز جاى‏گزين كردن

1.ر.ك: وسائل الشيعة: ج ۳ ص ۲۸۹ - ۲۹۴ و ۲۹۵ - ۲۹۶.

2.از جمله ، ر . ك : كشف اللّثام: ج ۲ ص ۴۲۸ ، الحدائق الناضرة: ج ۳ ص ۳۳۰ ، كتاب الطهارة ، خمينى: ج ۳ ص ۱۲۲ - ۱۲۳.

3.از جمله ، ر . ك : مستند الشيعة: ج ۳ ص ۳۱ ، مستمسك العروة الوثقى: ج ۳ ص ۴۶۶ ، مصباح الهدى: ج ۵ ص ۲۸۴.

4.از جمله ، ر . ك : جواهر الكلام: ج ۵ ص ۳۰۵ ، كتاب الطهارة ، شيخ انصارى: ج ۵ ص ۴۲ ، مصباح الفقيه: ج ۷ ص ۱۱۰.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8504
صفحه از 447
پرینت  ارسال به