داده است كه علاوه بر قربانى براى منوبٌعنه - كه لزوم آن امرى آشكار بوده - ، يك قربانى نيز بر عهده نايب است و امام عليه السلام با نفى آن ، نشان داده كه همان يك قربانى كه از سوى منوبٌ عنه صورت مىگيرد ، كافى از هر دو نفر كافى است .۱
۴۷. احرام در پارچه خَز (ح ۶۹۱/۱۰)
جواز احرام مرد در كسا و پارچه تهيّه شده يا بافته شده از خز كه در اين توقيع معتبر آمده ، در حديث صحيح ديگرى نيز كه كلينى و صدوق هر دو روايت كردهاند ، به نقل از عبد الرحمان بن حجّاج از امام كاظم عليه السلام يا امام رضا عليه السلام آمده است .۲شيخ صدوق نيز دو روايت حلبى و سماعه از امام صادق عليه السلام را در باره جواز آن براى زنان ، نيز نقل كرده است .۳ شيخ حرّ عاملى نيز بابى را به آن اختصاص داده است .۴ محدّث بَحرانى به استناد اين توقيع و روايت عبد الرحمان به جواز احرام در لباس خز ، تصريح كرده است .۵منشأ پرسش نيز ظاهراً همان شبهه استفاده از اجزاى حيوان حرامگوشت است كه پيشتر گذشت .
۴۸. نماز در سرپايى و كفش بدبو (ح ۶۹۱/۱۱ و۱۴)
آن گونه كه از برخى فقها ، مانند سيّد جواد عاملى و بويژه آقا رضا همدانى بر مىآيد ، احتمالاً منشأ سؤال ، شباهت سرپايى با كفشهايى است كه تنها روى پا را مىپوشانده و ساق نداشتهاند و گروهى ، قائل به حُرمت يا كراهت آن در نماز شدهاند . ۶ به هر حال ، فقهاى چندى در برابر منع كسانى از پوشيدن كفشى كه تنها روى پا را مىپوشاند و ساق ندارد ، و براى اثبات جواز آن ، از جمله به اين توقيع ،
1.كتاب الحجّ ، محقّق داماد: ج ۳ ص ۱۵۹ - ۱۶۰.
2.الكافى: ج ۴ ص ۳۴۱ ، كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۲ ص ۳۴۱.
3.كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۲ ص ۳۴۴ - ۳۴۵.
4.وسائل الشيعة: ج ۱۲ ص ۳۶۴ - ۳۶۶.
5.الحدائق الناضرة: ج ۱۵ ص ۱۱۵ - ۱۱۶.
6.مفتاح الكرامة: ج ۶ ص ۷۰ - ۷۵ ، مصباح الفقيه: ج ۱۰ ص ۳۶۹.