297
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

شاهد افتادگى در نقل شيخ طوسى است - ، خود داراى نقص است ؛ زيرا ظهور در پاسخ پرسش دوم دارد و پرسش نخست ، بى‏جواب است . وى پاسخ را اين گونه : «قَد يُجزيهِ هَدىٌ واحدٌ وَ إن لَم يَفصل فَلا بَأس» آورده است . ۱
مجلسى نيز در جاى ديگرى از طَبرِسى به همين صورت ، نقل كرده است .۲از اين رو ، بايد گفت : نسخه‏هاى هر دو كتاب ، حتّى آنچه در دست جناب مجلسى بوده ، داراى افتادگى بوده است : يكى نسبت به پرسش اوّل ، و ديگرى نسبت به پرسش دوم . شاهد آن نيز نقل شيخ حرّ عاملى از طبرسى است كه هر دو پاسخ را دارد . در نقل ايشان كه يك باب را به همين توقيع اختصاص داده ، آمده است : «الجواب: لا بدّ أن يذكر الرجل و قد يجزيه هدى واحد و إن لم يفعل فلا بأس» . ۳وى در كتاب ديگر خود نيز همين گونه نقل كرده است ؛۴ امّا ايشان در جايى ديگر كه از طبرسى و شيخ طوسى نقل كرده ، به همان صورتى آورده كه گفتيم ظاهراً افتادگى دارد .۵
به هر حال ، ذكر نام صاحب حج ، هنگام احرام بستن يا قربانى كردن ، واجب نيست و تعبير «لا بدّ» اگر در پاسخ امام عليه السلام نيز وجود داشته باشد ، به قرينه احاديث ديگر ، حمل بر استحباب مى‏شود ، چنان كه در نقل ديگرى كه رخصت به ترك داده ، آشكار است . فقهاى ما نيز ذكر نام منوبٌ عنه را هنگام احرام يا ديگر اعمال ، مستحب شمرده‏اند .۶
در باره كفايت يك قربانى در نيابت - كه مورد اتّفاق فقهاست - ، گويا منشأ پرسش ، چنان كه مرحوم محقّق داماد گفته ، اين بوده است كه سؤال كننده ، احتمال

1.الاحتجاج: ج ۲ ص ۴۸۴.

2.بحار الأنوار: ج ۹۶ ص ۱۱۵. البتّه در اين نقل ، به جاى «لم يفصل» ، «لم يفعل» آمده است.

3.وسائل الشيعة: ج ۱۱ ص ۱۸۹.

4.هداية الاُمّة: ج ۵ ص ۴۵.

5.وسائل الشيعة: ج ۱۴ ص ۱۴.

6.از جمله ، ر.ك: الجامع للشرائع: ص ۲۲۶ ، مسالك الأفهام: ج ۲ ص ۱۶۵.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
296

ديگر و قاعده كلّى پاسخ مى‏دهد كه مُحرم ، چون هنگام حركت نبايد زير سقف و سايه‏بان قرار گيرد ، كار ياد شده ، هر چند از سرِ ناچارى يا رفعِ دشوارى باشد ، موجب كفّاره است . اين است كه برخى در رديف احاديث ديگر كه از سايه گرفتن نهى كرده‏اند ، به اين توقيع نيز استناد كرده‏اند۱ و پيداست اگر اين كار از سرِ ناچارى يا رفع دشوارى هم جايز باشد ، منافاتى با لزوم كفّاره دادن ندارد .۲در فرق‏گذارى ميان جواز سايه گرفتن هنگام توقّف و عدم جواز هنگام حركت - كه گاه مورد طعنه برخى مخالفان شيعه بوده - و در فرق گذاشتن حكم شب و روز نيز به اين توقيع ، استناد شده است .۳

۴۶. نام بردن از صاحب حج و قربانى كردن از طرف او (ح ۶۹۱/۸ و۹)

در اين بخش ، دو پرسش مطرح شده ؛ امّا در نقل شيخ طوسى - آن گونه كه در نسخه‏هاى موجود كتاب و نيز در نقل مجلسى از وى آمده - ،۴ تنها اين پاسخ وجود دارد : «يَذكِرهُ وَ إن لَم يَفعِلْ فَلا بَأْس» كه ظاهر اين جمله تنها به پرسش اوّل مربوط مى‏شود و جواب پرسش دوم ، نيامده است .۵ آل عصفور بحرانى نيز خاطرنشان كرده كه ظاهراً پاسخ دوم ، افتاده است .۶ از سوى ديگر ، نسخه نقل طَبرِسى - كه‏

1.از جمله: كتاب الحجّ ، محقّق داماد: ج ۲ ص ۵۲۵ و ۵۳۴ (در اين صفحه ، حديث به اشتباه به اسحاق بن عمّار نسبت داده شده است) ، كتاب الحجّ ، شاهرودى: ج ۳ ص ۲۴۴ ، كتاب الحجّ ، گلپايگانى: ج ۲ ص ۲۲۱ و ۲۲۶ - ۲۲۷ ، تفصيل الشريعة (الحجّ): ج ۳ ص ۲۸۰.

2.كتاب الحجّ ، محقّق داماد: ج ۲ ص ۵۴۸ .

3.از جمله ، ر . ك : كتاب الحجّ ، گلپايگانى: ج ۲ ص ۲۳۷ ، تفصيل الشريعة (الحجّ): ج ۳ ص ۲۹۴ ، سند العروة الوثقى (الحجّ): ج ۳ ص ۲۰۹ و ۲۱۴.

4.الغيبة ، طوسى: ص ۳۸۱ ، بحار الأنوار: ج ۵۳ ص ۱۵۶.

5.تعبير به «ظهور» ، به دليل اين است كه احتمال بسيار ضعيف مى‏رود كه مقصود از اين جمله ، پاسخ به هر دو پرسش باشد ، به اين صورت كه «يذكره» مربوط به پرسش اوّل و «إن لم يفعل فلا بأس» ، مربوط به پرسش دوم باشد.

6.سداد العباد: ص ۳۵۷.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8330
صفحه از 447
پرینت  ارسال به