ديگر و قاعده كلّى پاسخ مىدهد كه مُحرم ، چون هنگام حركت نبايد زير سقف و سايهبان قرار گيرد ، كار ياد شده ، هر چند از سرِ ناچارى يا رفعِ دشوارى باشد ، موجب كفّاره است . اين است كه برخى در رديف احاديث ديگر كه از سايه گرفتن نهى كردهاند ، به اين توقيع نيز استناد كردهاند۱ و پيداست اگر اين كار از سرِ ناچارى يا رفع دشوارى هم جايز باشد ، منافاتى با لزوم كفّاره دادن ندارد .۲در فرقگذارى ميان جواز سايه گرفتن هنگام توقّف و عدم جواز هنگام حركت - كه گاه مورد طعنه برخى مخالفان شيعه بوده - و در فرق گذاشتن حكم شب و روز نيز به اين توقيع ، استناد شده است .۳
۴۶. نام بردن از صاحب حج و قربانى كردن از طرف او (ح ۶۹۱/۸ و۹)
در اين بخش ، دو پرسش مطرح شده ؛ امّا در نقل شيخ طوسى - آن گونه كه در نسخههاى موجود كتاب و نيز در نقل مجلسى از وى آمده - ،۴ تنها اين پاسخ وجود دارد : «يَذكِرهُ وَ إن لَم يَفعِلْ فَلا بَأْس» كه ظاهر اين جمله تنها به پرسش اوّل مربوط مىشود و جواب پرسش دوم ، نيامده است .۵ آل عصفور بحرانى نيز خاطرنشان كرده كه ظاهراً پاسخ دوم ، افتاده است .۶ از سوى ديگر ، نسخه نقل طَبرِسى - كه
1.از جمله: كتاب الحجّ ، محقّق داماد: ج ۲ ص ۵۲۵ و ۵۳۴ (در اين صفحه ، حديث به اشتباه به اسحاق بن عمّار نسبت داده شده است) ، كتاب الحجّ ، شاهرودى: ج ۳ ص ۲۴۴ ، كتاب الحجّ ، گلپايگانى: ج ۲ ص ۲۲۱ و ۲۲۶ - ۲۲۷ ، تفصيل الشريعة (الحجّ): ج ۳ ص ۲۸۰.
2.كتاب الحجّ ، محقّق داماد: ج ۲ ص ۵۴۸ .
3.از جمله ، ر . ك : كتاب الحجّ ، گلپايگانى: ج ۲ ص ۲۳۷ ، تفصيل الشريعة (الحجّ): ج ۳ ص ۲۹۴ ، سند العروة الوثقى (الحجّ): ج ۳ ص ۲۰۹ و ۲۱۴.
4.الغيبة ، طوسى: ص ۳۸۱ ، بحار الأنوار: ج ۵۳ ص ۱۵۶.
5.تعبير به «ظهور» ، به دليل اين است كه احتمال بسيار ضعيف مىرود كه مقصود از اين جمله ، پاسخ به هر دو پرسش باشد ، به اين صورت كه «يذكره» مربوط به پرسش اوّل و «إن لم يفعل فلا بأس» ، مربوط به پرسش دوم باشد.
6.سداد العباد: ص ۳۵۷.