293
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم

شيخ طوسى ، آن را با سند معتبر و صحيح ، روايت كرده و ظاهراً منبع طَبرِسى نيز نقل شيخ طوسى بوده است .
از جمله فقهايى كه بر اين ديدگاه بوده‏اند ، مى‏توان به آية اللَّه سيّد عبد الحسين لارى ، آية اللَّه حاج شيخ عبد الكريم حائرى ، آية اللَّه بروجردى و آية اللَّه اراكى اشاره كرد .۱برخى از اين فقها ، بر اعتبار سندى اين توقيع ، تأكيد كرده‏اند ؛ امّا بهترين بيان و دفاع از اعتبار سندى و محتوايى اين توقيع شريف را آية اللَّه خويى داشته است . ايشان ، ضمن اشاره به اشكال سندى و متنى برخى فقها ، بر صحّت سند شيخ طوسى به حِميَرى به واسطه محمّد بن احمد بن داوود قمّى - كه از بزرگانِ اصحاب است و شيخ از طريق اساتيد خود ، مانند ابن غضائرى و ابن عبدون از وى روايت مى‏كند - ، تأكيد مى‏ورزد و اعتبار آن را مورد توجّه شيخ حرّ عاملى نيز مى‏داند .۲
وى در بيان معناى حديثِ كه در نگاه گروهى از فقها ، روشن و صاف نيست ، اذعان مى‏كند كه قيد «ما لم يستو جالساً» ، مربوط به «لا شَى‏ءَ عليه فى رَفعِ رأسه» است كه مقدّم آمده است ؛ يعنى امام عليه السلام سر برداشتن از محلّ سجده را ، در صورتى كه كم باشد و به حدّ نشستن نرسد ، مُجاز دانسته است .۳ از اين رو پاسخ امام عليه السلام نيز مطابق پرسش است ؛ امرى كه گمان به عدم آن ، موجب شده برخى فقها آن را شاهدى بر

1.ر.ك: التعليقة على رياض المسائل: ص ۴۲۳ ، كتاب الصلاة ، حائرى: ص ۲۵۶ ، نهاية التقرير: ج ۲ ص ۲۷۲ ، كتاب الصلاة ، اراكى: ج ۲ ص ۲۶۶.

2.نكته قابل توجّه ، اين است كه آية اللَّه خويى نيز مجموعه اين توقيع را كه شيخ طوسى با تعبير «و فى كتابٍ آخر» آورده ، همان گونه كه ظاهر سخن و چينش شيخ نشان مى‏دهد (ر.ك: الغيبة: ص ۳۷۳ و ۳۷۸) ، مربوط به سند توقيعِ قبل از شيخ دانسته و آن را معتبر شمرده است. طَبرِسى نيز در الاحتجاج آن را مربوط به حِميَرى دانسته و معلوم مى‏شود از شيخ طوسى گرفته يا هم‏نظر با وى است. اين ، نكته‏اى مهم در توجّه به اعتبار اين توقيع است كه ممكن است گمان رود شيخ به صورت مُرسل نقل كرده است ، در حالى كه چنين نيست. ضمناً نجاشى با اشاره به مكاتبات حِميَرى با صاحب الأمر عليه السلام و پرسش‏هاى شرعى وى از ايشان ، مى‏افزايد كه احمد بن حسين به او (نجاشى) گفته است كه اصل اين پرسش‏ها به همراه پاسخ‏ها كه ميان سطرها نوشته شده بود ، به دست او رسيده است (رجال النجاشى: ص ۳۵۵).

3.نگارنده پيش از ملاحظه نظر آية اللَّه خويى نيز برداشتى جز اين معنا از توقيعِ شريف نداشت.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
292

۴۴. خطا در جاى سجده (ح ۶۹۱/۵)

خطا در گذاشتن پيشانى هنگام سجده بر چيزى كه سجده بر آن درست نيست يا بيش از حدّ مجاز بلند است ، از گذشته مورد پرسش ياران ائمّه عليهم السلام بوده و در باره آن ، احاديث چندى وارد شده است . ظاهر اين احاديث - كه شيخ حرّ عاملى آنها را در بابى مستقل آورده - ،۱ يكسان نيست : برخى به برداشتن سر و گذاشتن آن در محلّ مناسب ، اجازه مى‏دهند و برخى دستور كشيدن پيشانى به جاى مناسب را داده‏اند . اين توقيع شريف ، اجمالاً در رديف دسته نخست ، قرار دارد . از اين رو ، فقها در چگونگى سازگار ساختن ظواهر اين احاديث و استنباط حكم ، بحث‏هاى مختلفى كرده‏اند و بسيارى ، قائل به تفصيل در حكم ، از جمله فرق‏گذارى ميان مكان بلند و غير آن ، شده‏اند (نيازى به گزارش آن مباحث نيست) .
نوع برداشت و ارزيابى فقها از اين توقيع ، يكسان نيست . برخى به گمان ضعف سندى آن ، بنا بر نقل طَبرِسى - كه به صورت مُرسل نقل كرده -۲ و نيز به گمان نوعى اجمال و يا اضطراب در متن ، از جمله در قيد «ما لَم يستَوِ جالِساً» ، اجمالاً يا كلاًّ از آن دست شسته و قابل استناد نيافته‏اند ، بويژه كه آن را مخالف برخى از احاديث ديگر ديده‏اند ؛۳ امّا بيشتر آنان ، حتّى اگر نوعى اجمال در ظاهر آن ديده‏اند ، آن را قابل استناد يافته و به گونه‏اى دليل يا مؤيّد مدّعاى خود شمرده‏اند ، بويژه كه بر خلاف نقل طبرسى - كه اين مجموعه پرسش‏هاى حِميَرى را به گونه مرسل نقل كرده - ،

1.وسائل الشيعة: ج ۶ ص ۳۵۳ - ۳۵۵.

2.الاحتجاج: ج ۲ ص ۴۸۱.

3.از جمله ، ر.ك: الحدائق الناضرة: ج ۸ ص ۲۸۹ ، جواهر الكلام: ج ۱۰ ص ۱۱۰ - ۱۱۱ ، كتاب الخلل فى الصلاة: ص ۱۹۸ ، مهذّب الأحكام: ج ۶ ص ۴۳۹.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد چهارم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8378
صفحه از 447
پرینت  ارسال به