شيخ طوسى ، آن را با سند معتبر و صحيح ، روايت كرده و ظاهراً منبع طَبرِسى نيز نقل شيخ طوسى بوده است .
از جمله فقهايى كه بر اين ديدگاه بودهاند ، مىتوان به آية اللَّه سيّد عبد الحسين لارى ، آية اللَّه حاج شيخ عبد الكريم حائرى ، آية اللَّه بروجردى و آية اللَّه اراكى اشاره كرد .۱برخى از اين فقها ، بر اعتبار سندى اين توقيع ، تأكيد كردهاند ؛ امّا بهترين بيان و دفاع از اعتبار سندى و محتوايى اين توقيع شريف را آية اللَّه خويى داشته است . ايشان ، ضمن اشاره به اشكال سندى و متنى برخى فقها ، بر صحّت سند شيخ طوسى به حِميَرى به واسطه محمّد بن احمد بن داوود قمّى - كه از بزرگانِ اصحاب است و شيخ از طريق اساتيد خود ، مانند ابن غضائرى و ابن عبدون از وى روايت مىكند - ، تأكيد مىورزد و اعتبار آن را مورد توجّه شيخ حرّ عاملى نيز مىداند .۲
وى در بيان معناى حديثِ كه در نگاه گروهى از فقها ، روشن و صاف نيست ، اذعان مىكند كه قيد «ما لم يستو جالساً» ، مربوط به «لا شَىءَ عليه فى رَفعِ رأسه» است كه مقدّم آمده است ؛ يعنى امام عليه السلام سر برداشتن از محلّ سجده را ، در صورتى كه كم باشد و به حدّ نشستن نرسد ، مُجاز دانسته است .۳ از اين رو پاسخ امام عليه السلام نيز مطابق پرسش است ؛ امرى كه گمان به عدم آن ، موجب شده برخى فقها آن را شاهدى بر
1.ر.ك: التعليقة على رياض المسائل: ص ۴۲۳ ، كتاب الصلاة ، حائرى: ص ۲۵۶ ، نهاية التقرير: ج ۲ ص ۲۷۲ ، كتاب الصلاة ، اراكى: ج ۲ ص ۲۶۶.
2.نكته قابل توجّه ، اين است كه آية اللَّه خويى نيز مجموعه اين توقيع را كه شيخ طوسى با تعبير «و فى كتابٍ آخر» آورده ، همان گونه كه ظاهر سخن و چينش شيخ نشان مىدهد (ر.ك: الغيبة: ص ۳۷۳ و ۳۷۸) ، مربوط به سند توقيعِ قبل از شيخ دانسته و آن را معتبر شمرده است. طَبرِسى نيز در الاحتجاج آن را مربوط به حِميَرى دانسته و معلوم مىشود از شيخ طوسى گرفته يا همنظر با وى است. اين ، نكتهاى مهم در توجّه به اعتبار اين توقيع است كه ممكن است گمان رود شيخ به صورت مُرسل نقل كرده است ، در حالى كه چنين نيست. ضمناً نجاشى با اشاره به مكاتبات حِميَرى با صاحب الأمر عليه السلام و پرسشهاى شرعى وى از ايشان ، مىافزايد كه احمد بن حسين به او (نجاشى) گفته است كه اصل اين پرسشها به همراه پاسخها كه ميان سطرها نوشته شده بود ، به دست او رسيده است (رجال النجاشى: ص ۳۵۵).
3.نگارنده پيش از ملاحظه نظر آية اللَّه خويى نيز برداشتى جز اين معنا از توقيعِ شريف نداشت.