مورد اتّفاق در فقه است - ، استناد شده است .۱
۴۲. فراموشى در نام بردن از صاحب قربانى (ح ۶۹۱/۳)
در وكالت قربانى در حج ، اين فرض مطرح است كه اگر وكيل در نام بردن از صاحب قربانى خطا كند و نام ديگرى را ببرد ، آيا اين قربانى درست است و از صاحب آن ، كفايت مىكند؟ اين ، پرسشى است كه على بن جعفر از برادر خود امام كاظم عليه السلام كرده و شيخ صدوق و شيخ طوسى ، هر دو ، آن را نقل كردهاند۲ و امام عليه السلام آن را كافى شمرده و ملاك را همان قصد اوّليه و واقعىِ وكيل دانسته است .
فقهاى ما نيز با اين تحليل كه آنچه اصل است ، همان نيّت است و لفظ ، دخالتى ندارد و ذكر آن نيز لازم نيست ، قربانى را كافى شمرده و حديث را دليل يا شاهد گرفتهاند .۳
موضوع اين توقيع ، هر چند فراموش كردن نام بردن از صاحب قربانى هنگام ذبح است ، نه اشتباه در نام ، امّا پيداست كه قصد واقعى وكيل ، ملاك است و ذكر نام شخص ، لازم نيست . از اين رو ، اگر فراموش كند از او نام ببرد ، چنان كه در پاسخ امام عليه السلام آمده ، مانعى نيست . شيخ محمّدحسن نجفى نيز پس از ذكر حديثِ ياد شده و تأكيد بر اين كه نام ، دخالت ندارد ، نتيجهگيرى مىكند كه اگر فراموش هم كند ، باز كافى است و همين توقيع را شاهد نقل گرفته است .۴ برخى ديگر نيز به آن استناد كرده۵ و برخى آن را شاهد لزوم قصد از طرف صاحب قربانى شمردهاند .۶
1.از جمله ، الحدائق الناضرة: ج ۷ ص ۱۴۶.
2.كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۲ ص ۴۹۷؛ تهذيب الأحكام: ج ۵ ص ۲۲۲.
3.از جمله ، ر.ك: منتهى المطلب: ج ۱۱ ص ۱۶۹ ، مجمع الفائده و البرهان: ج ۷ ص ۲۵۵ ، مهذّب الأحكام: ج ۱۴ ص ۲۵۱.
4.جواهر الكلام: ج ۱۹ ص ۱۲۰.
5.سداد العباد: ص ۳۵۷ ، مهذّب الأحكام: ج ۱۴ ص ۲۵۱.
6.كتاب الحجّ ، محقّق داماد: ج ۳ ص ۱۵۹.